Hej! Det är så att jag är mycket trött på Windows och deras pengaberoende, så jag tänkte att jag skulle börja med Linux(Ubuntu). Jag har kollat upp det mesta jag behöver veta, men en sak vet jag inte än. Det är så att jag håller på med webbprogrammering och webbdesign, och har i dagsläget apache2,php5 och mysql5 installerat på datorn. Och jag undrar hur jag ska göra för att installera detta på min burk när jag har installerat den nyaste versionen av Ubuntu 6.10? För jag kan absolut ingenting om hur man använder Linux, så det vill jag veta innan jag byter från Windows.
Trevlig kväll!
Lokal webbserver! :)
Installera bara paketena apache2, php5, php5-mysql och mysql-server via synaptic (eller annan pakethanterare om du så vill) så ska du vara redo att börja koda igen
. Jag har inte sysslat med det på ett tag (jobbar inte webben för tillfället) men det var så jag gjorde sist iallafall om jag inte finns fel
. Kom tillbaka och kräv pengarna tillbaka om det inte fungerar 
Redigering: Aaargh, jag skriver som en snigel. Tyvärr kan man inte alltid vara först

Redigering: Aaargh, jag skriver som en snigel. Tyvärr kan man inte alltid vara först

Måste man alltså ladda ner serverversionen för att kunna installera LAMP?
För vad jag förstår innehåller inte serverversionen något grafiskt gränssnitt, och det vill jag ju ha. Eller är jag helt ute och cyklar? Isåfall, kan jag efter att ha installerat serverversionen och LAMP, lägga på något grafiskt gränssnitt såsom XGL?

Jag kanske måste uttrycka mig på ett annat sätt
Måste man ha Ubuntu Server Version 6.06 för att kunna installera LAMP? Eller kan man installera Ubuntu 6.10 och efter det lägga till LAMP?

Nejdå, det går utmärkt att installera AMP efter att du har fått igång skrivbordsmiljön. Det har jag gjort. Du kan även lägga på det grafiska gränssnittet på en server installation.
EDIT: Svarade på inlägg #4.
EDIT2: Nej, LAMP borde fungera utmärkt på edgy.
EDIT: Svarade på inlägg #4.
EDIT2: Nej, LAMP borde fungera utmärkt på edgy.
Okej! Då ska jag installera Ubuntu 6.10 nu
Önska mig lycka till med Linux! Ã…terkommer när jag behöver mer hjälp att installera LAMP 
Tack för jättebra svar!

Tack för jättebra svar!