Byta kanal på WLAN?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Stefan F
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Byta kanal på WLAN?

Inlägg av Stefan F »

Har kört 8.04 sedan det släpptes på en HP/Compaq NC4010 helt utan problem. Har haft det inbyggda WLAN'et inställt på 'roaming mode' och det har funkat perfekt när jag flyttar den mellan jobbet o hemma. Ända tills igår... Av olika anledningar var jag tvungen att byta WLAN-kanal på min Linksys WRT-54 från kanal 6 (2.437GHz) till kanal 12 (2.467GHz). Vilket "Network Manager" i 8.04 tycks ha väldigt svårt att begripa >:(

Kod: Markera allt

iwlist ath0 scan
upptäcker utan problem basstationen, men vad jag än gör med "iwconfig" så får jag den aldrig att hamna på kanal 12. Har försökt med "Manual configuration" utan framgång (kör med WPA2-kryptering), får inte ens se trådlösa nät i nätverks-applet'en. Hur ska jag få den att upptäcka att nätet bytt kanal???
Stefan F

Re: Byta kanal på WLAN?

Inlägg av Stefan F »

Besvarar min egen fråga... :)

Verkar som att det hade med DHCP att göra. När DHCP-lease förnyades gick det plötsligt att ansluta. Förnyelsen sker var 24:e timme, och det var för ett dygn sedan som jag ställde om den till kanal 12. Märkligt...
Stefan F

Inlägg av Stefan F »

Suck... hade visst för bråttom att tro att det var löst... Efter en omstart är den tillbaka på kanal 6 igen (och får naturligtvis ingen kontakt med det trådlösa nätet). Så frågan kvarstår, hur får jag den att prata på kanal 12???
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Har du ställt in routern på att broadcasta SSID? Jag kan tänka mig att datorn kanske kan ha svårt att se att kanalen har ändrats annars. Network-Manager kanske tänker "Jag brukar ansluta till MittLAN på kanal x men på kanal x finns inget MittLAN. Då letar jag igenom alla kanaler." Då gör den det men hittar fortfarande inget "MittLAN" eftersom SSID för MittLAN är hidden. Det är dock bara en idé. Jag vet inte hur det fungerar.
Stefan F

Inlägg av Stefan F »

Jo, SSID är dolt. Värt att undersöka, ska kolla ikväll.
Tack för tipset!
ronnylov
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ronnylov »

Vet inte om du löst det men kanalen som trådlösa nätverket använder hemma brukar man ställa in på bredbandsrouterns inställningar.
Själv har jag en Linksys WRT54GL router som har en ip-adress man kan surfa in på via sin webbläsare (kör med nätverkskabel
eftersom trådlösa krånglar för dig) och efter att loggat in med användarnamn och lösenord så finns det inställningar för
vilken kanal routern ska använda. Observera att om du kör en router med 108 mbit/s så brukar man inte kunna välja kanal
eftersom den väljer automatiskt men med 54 mbit/s-läget ska det gå bra att välja. Ett annat tips är om du har
ostabil uppkoppling välja en lägre hastighet (54 istället för 108 mbit/s eller till och med gå ner till 11 mbit/s).

Men du kanske har din dator som bredbandsrouter och därför behöver ställa in radiokanalen på nätverkskortet?
Eller kör du peer to peer läge utan accesspunkt?

EDIT:Jag måste varit blind eller något, du skrev ju att du hade ändrat kanelen i routern ju...
OK, glöm mitt inlägg.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"