Hur kopiera en CD?
Hur kopiera en CD?
Jag har äntligen fått en fungerande skivspelare till min dator, så nu ska bara högtalarna packas upp, så jag slipper lyssna i hörlurarna.
Jag satte i en CD, lyssnade på den och lyckades kopiera in den till min Hemmamapp. Nu vill jag kopiera över (bränna?) alla låtarna till en tom CD och försökte nyss, men misslyckades. Hur gör jag? Kan någon vänlig själ ge mig steg-för-steg-anvisning, så jag fattar och hänger med......?
Jag satte i en CD, lyssnade på den och lyckades kopiera in den till min Hemmamapp. Nu vill jag kopiera över (bränna?) alla låtarna till en tom CD och försökte nyss, men misslyckades. Hur gör jag? Kan någon vänlig själ ge mig steg-för-steg-anvisning, så jag fattar och hänger med......?
Re: Hur kopiera en CD?
Med Brasero kan du skapa en Audio-CD. Jag är tyvärr inte hemma så jag kan inte guida dig. Men om jag inte minns helt fel så går det till ungefär såhär:
När du öppnar Brasero kommer det upp en ruta med 4 alternativ. Något av dessa ska vara ett alternativ för att skapa en Audio-CD. Sedan är det bara att dra låtarna dit från din hemmap eller så kan du via Brasero leta reda på låtarna och importera dom. Det är även viktigt att du bränner skivan i en låg hastighet, jag bränner aldrig snabbare än 4x hastigheten. Jag minns inte alls vart man ändrar det dock.
När du öppnar Brasero kommer det upp en ruta med 4 alternativ. Något av dessa ska vara ett alternativ för att skapa en Audio-CD. Sedan är det bara att dra låtarna dit från din hemmap eller så kan du via Brasero leta reda på låtarna och importera dom. Det är även viktigt att du bränner skivan i en låg hastighet, jag bränner aldrig snabbare än 4x hastigheten. Jag minns inte alls vart man ändrar det dock.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack för svar, Hund! Jag kände inte till Brasero, men nu har jag lyckats hämta hem det!Hund skrev:Med Brasero kan du skapa en Audio-CD.

1. Ljudprojekt: skapa en traditionell ljud-cdNär du öppnar Brasero kommer det upp en ruta med 4 alternativ. Något av dessa ska vara ett alternativ för att skapa en Audio-CD.
2. Skivkopiering: skapa en 1:1-kopia av en cd/dvd
3. Datorprojekt: .......
4. Bränn avbildning: bränna en befintlig cd-avbildning till skiva
Tredje alternativet känns inte aktuellt, så det har jag inte provat, men de andra tre har jag kört. Utan framgång....

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej dancer
Kanske kan du finna svaret här?
http://alltomlinux.se/bok-uul/ch8.8.php#s8.8
Här har du boken Allt om Linux på webben.
Annars, gör så här:
klicka på Platser i översta panelen, fjärde (?) alternativet är Cd/DvDskaparen.
Hit drar du de filer som du sedan vill bränna. Brännarprogrammet känner av det du har lagt här och kan bränna
allt.
Finns angivet i samma länk som jag har lagt in, här ovan. Då, vill jag minnas, som ett exempel på hur man tar
hem filer för att bränna en ISO-avbild.
Lycka till!
Tukken
Kanske kan du finna svaret här?
http://alltomlinux.se/bok-uul/ch8.8.php#s8.8
Här har du boken Allt om Linux på webben.
Annars, gör så här:
klicka på Platser i översta panelen, fjärde (?) alternativet är Cd/DvDskaparen.
Hit drar du de filer som du sedan vill bränna. Brännarprogrammet känner av det du har lagt här och kan bränna
allt.
Finns angivet i samma länk som jag har lagt in, här ovan. Då, vill jag minnas, som ett exempel på hur man tar
hem filer för att bränna en ISO-avbild.
Lycka till!
Tukken

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hello Tucken!
Jag har boken "Upptäck Ubuntu Linux" och har följt stepsen, som du pekar på här och allt går bra ända (!) till punkt 4. Då klickar jag på "Bibliotek". Inget händer. Naturligtvis. "Ramen Källa"? Var? Vad? Va?
Jag är inte längre så taggad på Hagbergs bok eftersom det vid flera tillfällen skett just samma som sker nu igen: det stämmer inte! Jag har haft mailkontakt med Tobias Hagberg vid något tillfälle och han meddelade att det skett någon ändring - jag minns inte längre vad - så att uppgiften i boken inte längre var aktuell. Tacka fan för att jag inte fick det att fungera! Alltså, jag vill inte öppna den boken alls mer. Sååå frustrerande. Jag har ägnat timmar åt att försöka förstååå och så visar det sig att det inte finns något att förstååå. Förstår du?
Jag har boken "Upptäck Ubuntu Linux" och har följt stepsen, som du pekar på här och allt går bra ända (!) till punkt 4. Då klickar jag på "Bibliotek". Inget händer. Naturligtvis. "Ramen Källa"? Var? Vad? Va?
Jag är inte längre så taggad på Hagbergs bok eftersom det vid flera tillfällen skett just samma som sker nu igen: det stämmer inte! Jag har haft mailkontakt med Tobias Hagberg vid något tillfälle och han meddelade att det skett någon ändring - jag minns inte längre vad - så att uppgiften i boken inte längre var aktuell. Tacka fan för att jag inte fick det att fungera! Alltså, jag vill inte öppna den boken alls mer. Sååå frustrerande. Jag har ägnat timmar åt att försöka förstååå och så visar det sig att det inte finns något att förstååå. Förstår du?

Det är alternativ 1 du ska använda för att bränna en ljud-cd.Dancer skrev:
1. Ljudprojekt: skapa en traditionell ljud-cd
2. Skivkopiering: skapa en 1:1-kopia av en cd/dvd
3. Datorprojekt: .......
4. Bränn avbildning: bränna en befintlig cd-avbildning till skiva
Tredje alternativet känns inte aktuellt, så det har jag inte provat, men de andra tre har jag kört. Utan framgång....Jag har fått olika besked, som "enheten är upptagen", "det går inte att...?", men också att avskrivningen har verkställts. Men inget finns på CDn!
Hilfe!
1. Klicka på Alternativ 1
2. I den ruta som då visas väljer du de låtar som ska brännas genom att dra dem med musen från den vänstra delen av fönstret till den högra delen av fönstret
3. Klicka på Bränn längst ner till höger
4. Klicka på Egenskaper vid CD-enhetsangivelsen
5. Ställ in bränningshastigheten, bör vara låg
6. Klicka på Bränn
Så brukar jag göra och det funkar fint för mig.
Hit kommer jag, men sedan är det nåt konstigt, för rutan "Egenskaper" ligger i skugga och är inte klickbar.StefanB skrev: Det är alternativ 1 du ska använda för att bränna en ljud-cd.
1. Klicka på Alternativ 1
2. I den ruta som då visas väljer du de låtar som ska brännas genom att dra dem med musen från den vänstra delen av fönstret till den högra delen av fönstret
3. Klicka på Bränn längst ner till höger

4. Klicka på Egenskaper vid CD-enhetsangivelsen
5. Ställ in bränningshastigheten, bör vara låg
6. Klicka på Bränn
Så brukar jag göra och det funkar fint för mig.[/quote]
Jadå, en turkos TDK. 

Vill inte ge mig.
Jag la in en annan tom CD utifall det var nåt fel på den första. Men inget förändrades med det.
Då spelade jag av skivan en gång till, alltså, den CD som jag vill kopiera. Fungerar.
Så spelade jag av en annan CD, som jag senare också vill kopiera. Fungerar. De ligger nu i Hemmamappen.
Då lägger jag märke till att filerna där, i Hemmamappen, heter .ogg.
? Ska de heta så? Ska de inte heta .iso?
Jag har provat de förslag som jag har fått här, flera gånger om, och någonstans under resans gång har en ruta dykt upp, som heter "konfiguration för avbildningsbränning". Den innehåller en del uppgifter, bl a "status" och där meddelas "mediet är inte skrivbart med aktuella insticksmoduller" och rutan "bränn" är inte klickbar.
Jag får besked att skivan håller på att avbildas och strax efter det, att avbildningen har färdigställts, men skivspelaren tycks inte gå igång, inget surr hörs som annars hörs så tydligt.
Är detta till någon ledning för någon...?
Jag la in en annan tom CD utifall det var nåt fel på den första. Men inget förändrades med det.
Då spelade jag av skivan en gång till, alltså, den CD som jag vill kopiera. Fungerar.
Så spelade jag av en annan CD, som jag senare också vill kopiera. Fungerar. De ligger nu i Hemmamappen.
Då lägger jag märke till att filerna där, i Hemmamappen, heter .ogg.

Jag har provat de förslag som jag har fått här, flera gånger om, och någonstans under resans gång har en ruta dykt upp, som heter "konfiguration för avbildningsbränning". Den innehåller en del uppgifter, bl a "status" och där meddelas "mediet är inte skrivbart med aktuella insticksmoduller" och rutan "bränn" är inte klickbar.
Jag får besked att skivan håller på att avbildas och strax efter det, att avbildningen har färdigställts, men skivspelaren tycks inte gå igång, inget surr hörs som annars hörs så tydligt.
Är detta till någon ledning för någon...?
Lägg in brännarprogrammet K3b.
Funkar bra även i gnome trots att K3b är avsett för KDE.
Funkar bra även i gnome trots att K3b är avsett för KDE.
Kanske är det så att du inte får använda CDn? (bränna alltså)
Vad ger "groups"?
Vad ger "groups"?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Menar du att datorn skulle vara spärrad för CD-bränning? Det har jag inte tänkt på...Emil.s skrev:Kanske är det så att du inte får använda CDn? (bränna alltså)
Jag förstår inte?Vad ger "groups"?
Jag har försökt kopiera en ljud-CD med diverse program, bl.a.K3b och Brasero, men skivorna går inte att spela på min stereoanläggning.Hund skrev:Med Brasero kan du skapa en Audio-CD.
De går att spela i datorn och konstigt nog även i bilens CD-spelare, men inte i min vanliga CD-spelare.
Originalskivan går naturligtvis att spela med alla spelare.
Kan någon förklara detta? Vad gör jag för fel?
Tacksam för hjälp!
Sigge
Varför kopiera en ljud-cd till .iso? I och för sig bör det väl gå, men man brukar väl köra cd -> wav -> cd? Var dock över tio år sedan man gjorde detta.
Så är det, har jag nu blivit informerad om.... ! Jag har en CD-läsare, inte CD-brännare......Emil.s skrev:Kanske är det så att du inte får använda CDn? (bränna alltså)

Ursäkta besväret, men jag visste ju inte.
Tack alla här för era svar!