avknoppning av OT från tråden Kontaktpersoner

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

avknoppning av OT från tråden Kontaktpersoner

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:bra info, pun, men topic är Kontaktpersoner, inte andra distar. Det finns en tråd för att diskutera policyn med andra distar här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=28389. Är det ok att jag delar ditt inlägg så att delen om andra distar hamnar på rätt ställe?
Allt om LoCos
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamKnowledgeBase

Uselt... bedrövligt...
Jag fattar inte vad som är uselt med den sidan? ???
Det som är "Uselt, bedrövligt" är att man inte känner till det här.... mycket elementärt om Ubuntu

Förövrigt får du/ni sluta gå på den här On-Topic finten när problemen ligger på ett annat plan.

Om utdöende distars användare med öde eller inga forum alls ska tillåtas förstöra för Ubuntu Sverige ?

Nu gick en sådan här användare in i Ubuntus Developers mailing lista och det kommer att få
konsekvenser...

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 04449.html

Sen hoppas jag att alla kan läsa en mailinglista och klicka på "Next message"

För att citera Mackenzie Morgan (flitig skribent på Ubuntu Planet)
From where I'm sitting, you're a zealous troll. Someone made a GreaseMonkey script for
UbuntuForums to replace that kind of speech with something that sounds
intelligent. I wish it would work for Evolution after this email. If
this thread had taken place on the forums, I guarantee some of us mods
would be looking at you slant-eyed wondering about the ban-hammer
.
Så ta itu med saker i ordning.....

(Det italienska LoCot är i precis samma situation med massavhopp)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kontaktpersoner

Inlägg av vulfgar »

plun, jag fattar inte vad du menar, du skrev att den här sidan är usel https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamKnowledgeBase På vilket sätt är den usel? jag tycker den är en bra sammanställning av sådant man kan behöva veta.
pun skrev:Förövrigt får du/ni sluta gå på den här On-Topic finten när problemen ligger på ett annat plan.
Att hålla ordning på on/off topic är en av våra uppgifter för att det ska vara någon slags ordning i forumet, men det är inte heller ämnet för tråden. Det är kontaktpersoner och hur dessa utses osv. Biten om maillista och citatet från McKenzie Morgans har inte heller i denna tråd att göra. Skapa en ny tråd, eller leta reda på om det finns en gammal med samma ämne och fortsätt i den.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Re: Kontaktpersoner

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:plun, jag fattar inte vad du menar, du skrev att den här sidan är usel https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamKnowledgeBase På vilket sätt är den usel? jag tycker den är en bra sammanställning av sådant man kan behöva veta.
pun skrev:Förövrigt får du/ni sluta gå på den här On-Topic finten när problemen ligger på ett annat plan.
Att hålla ordning på on/off topic är en av våra uppgifter för att det ska vara någon slags ordning i forumet, men det är inte heller ämnet för tråden. Det är kontaktpersoner och hur dessa utses osv. Biten om maillista och citatet från McKenzie Morgans har inte heller i denna tråd att göra. Skapa en ny tråd, eller leta reda på om det finns en gammal med samma ämne och fortsätt i den.
Nej jag tänker inte låta en tråd som skapats för att förstöra låta vara ostörd.

1. Läs och begrunda Ubuntus dokument.... en kontaktperson kliver tillbaka när han/hon känner
att det inte funkar.

2. Det finns inga förutsättningar för en kontaktperson som skriver på Ubuntus Code of Conduct att
driva sin linje.... pga oavbrutet sabotage från andra distars användare, öppet samt i smyg (finns flera sådana användare)

3. Så ta frågorna i rätt ordning inte för att någon vill uttnyttja det här för att störa Ubuntu Sverige.

4. Det viktiga är att få ordning på forumet samt kunskapen om Ubuntu efter det funderar man på kontaktpersoner.

"FUD/Trollningen" som skedde i Ubuntus mailinglista inkl att MarkS gick in kommer att få konsekvenser, det mobiliseras friskt från de som är trött på de här sabotörerna som hela tiden stör allting.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Re: avknoppning av OT från tråden Kontaktpersoner

Inlägg av vulfgar »

Tråden delades från denna http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a pga av att det blev för mycket OT i dessa inlägg.

@plun, du får gärna uttrycka mer tydligt vad du menar. Jag tycker inläggen är kryptiska obegripliga, men det kanske bara är jag som inte fattar. :P jag tänker inte gräva ner mej i diverse mejlinglistor för att begripa vad du menar heller, skriv i klartext!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Tråden delades från denna http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a pga av att det blev för mycket OT i dessa inlägg.

@plun, du får gärna uttrycka mer tydligt vad du menar. Jag tycker inläggen är kryptiska obegripliga, men det kanske bara är jag som inte fattar. :P jag tänker inte gräva ner mej i diverse mejlinglistor för att begripa vad du menar heller, skriv i klartext!
Om du inte begriper så måste du på något sätt läsa på bättre.

Om inte Ubuntu Sverige begriper det här så måste någon meddela JonoB att nuvarande Ubuntu Sverige
halar sin Ubuntu logga och länkar hos Ubuntu tas bort.

Det är ett vedervärdigt spektakel som enbart skadar Ubuntus namn.

Att välja nya kontaktpersoner löser inget utan det här måste komma från "Communityn"/från djupet att
nu jagar vi ut det som enbart förstör.

(som jag tidigare skrivit så finns det då diverse smarta lösningar hos UF där man tidvist också belägras
av utdöende distars användare)

((i mailinglistan så talas det då klarspråk vad man tycker om de här "terroristerna"))

Mycket enkelt, men kanske för svårt i Jantelagens Sverige inkl blåögda svenskar...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Även jag skulle behöva någon som avkrypterar dina meddelanden.

Halar Ubuntu logga? Länkar? Vad för länkar? Spektakel? Vem förstör? Belägras av utdödende distars användande?

Tala gärna ur skäget. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo det är ganska enkelt.

I ett Ubuntuforum samlas man kring Ubuntu.

Kring den här skaran som tycker om just Ubuntu kan man då även
välja en ledare, inte nödvändigt eftersom forumet är ett Ubuntuforum.

Sen finns det då användare som inte har Ubuntu installerat, ger ingenting för Ubuntu, pratar
skit om Ubuntu i andra forum osv osv , oavbrutet hittar på saker för att störa Ubuntu.

Kollar man tex UF så styrs då de här som inte är med på Ubuntutanken till undertavlor så kan de
sitta där och predika.

Man kan även gå så långt att de som vill ha något att göra med Ubuntu tex officiella val
måste vara en Ubuntero. Alla officiella personer med uppdrag borde det vara krav för !

https://launchpad.net/codeofconduct

Då blir alla synade i sömmarna hur det är med intresset och att man just brinner för Ubuntu.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nu börjar jag ana vart du är på väg, plun. Du retar dej på att det finns några som också använder andra distar än ubuntu, var det rätt uppfattat?

Nu är det omöjligt för oss att knacka på hos folk och kolla vad dom har i sina datorer, men dom som har olika uppdrag här vurmar verkligen för ubuntu även om dom då och då testar annat. Det finns säkert någon som då och då mer regelmässigt kör en annan dist, men det viktiga är hur det jobbet utförs. Om den som kör en annan dist regelmässigt är den som är bäst lämpad att utföra en uppgift och om denna person utför det på önskvärt sätt, då finns det ingen anledning att gnälla.

Det finns en och annan som jag vet har uttalat sej kritiskt om vårt forum på andra ställen, men, såvitt jag vet, ingen av dom som sitter på någon uppdragspost här och vad övriga medlemmar gör vid sidan av ubuntu har vi faktiskt inte med att göra. Forumet är till för alla som är intresserade av ubuntu även om dom för tillfället också kör tex fedora,r freeBSD eller windows XP. Vi kan inte heller gå in och kolla vad folk skriver på andra forum, vi kan bara försöka hålla ordning i detta.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Nu börjar jag ana vart du är på väg, plun. Du retar dej på att det finns några som också använder andra distar än ubuntu, var det rätt uppfattat?

Nu är det omöjligt för oss att knacka på hos folk och kolla vad dom har i sina datorer, men dom som har olika uppdrag här vurmar verkligen för ubuntu även om dom då och då testar annat. Det finns säkert någon som då och då mer regelmässigt kör en annan dist, men det viktiga är hur det jobbet utförs. Om den som kör en annan dist regelmässigt är den som är bäst lämpad att utföra en uppgift och om denna person utför det på önskvärt sätt, då finns det ingen anledning att gnälla.

Det finns en och annan som jag vet har uttalat sej kritiskt om vårt forum på andra ställen, men, såvitt jag vet, ingen av dom som sitter på någon uppdragspost här och vad övriga medlemmar gör vid sidan av ubuntu har vi faktiskt inte med att göra. Forumet är till för alla som är intresserade av ubuntu även om dom för tillfället också kör tex fedora,r freeBSD eller windows XP. Vi kan inte heller gå in och kolla vad folk skriver på andra forum, vi kan bara försöka hålla ordning i detta.
Nej det retar mig inte ett dugg, däremot retar det mig att användare som inte ger Ubuntu någonting och
inte använder dito tillåts köra sin agenda i Ubuntus forum som enbart leder till konflikter.

"Distspammare" kan hålla till i undertavlor (se UF) hur mycket de vill dock INTE i Cafet.

I slutändan handlar allting om att utveckla just Ubuntu och Ubuntu Sverige är ju rena misären
avseende att fördjupa sig i Ubuntus arbete.

Istället har man hamnat i fällan med olika distars användare och ett evigt käbbel.

Styr upp allting, läs om Ubuntu. Att följa Ubuntu Planet är en självklarhet.

"Fundamentalister" är ett speciellt kapitel och de hålls kort hos U-F, det riktigt
"punktmarkeras" när någon börjar på att "tjöta"...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nu tappade jag tråden igen. Snälla plun, du skriver i väldigt svepande formuleringar och det är väldigt svårt att begripa vart du vill komma. Det är förmodligen något väldigt viktigt du vill säga, men det är svårt när det blir så obegripligt.
En av mina söner har en tendens att göra samma sak, han är själv så klar över vad han talar om att det är helt självklart för honom själv, men det är ofta helt obegripligt för oss som ofta tror att det handlar om något helt annat. :)

Raka och förklarande inlägg är därför att föredra. Helst utan uttryck som "fundamentalister" och liknande.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

"Fundamentalister" - kan du vara vänlig och förklara vad som menas med det? Finns det nån har på forumet menar du?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ulsak skrev:"Fundamentalister" - kan du vara vänlig och förklara vad som menas med det? Finns det nån har på forumet menar du?
Jo det finns väl ett antal trådar angående fundamentalism.... 8)

Konkret ett litet lustigt exempel är Ultimatetråden och att samma person sedan kan
be om hjälp att installera en nVidia drivare i en annan tråd.

Då har man vissa problem med "retoriken".

Sen finns det många trådar då någon med ett namn från en dist tillåts köra sitt race.
Lömskasts är nog de som hänger på fundamentalisttrådar och inte öppet deklarerar sin syn.

Däremot kan man då ha åsikter om sådant här men det ska ske på rätt ställe under ordnade former.

INTE överallt och med olika budskap...Ubuntu är värt ett bättre öde.
KiviE

Inlägg av KiviE »

pun skrev:Konkret ett litet lustigt exempel är Ultimatetråden och att samma person sedan kan
Utan att veta vilken andra tråd du pratar om så fattar jag inte vad problemet är? Du verkar mest bara mumla om än det ena och än det andra utan direkt sammanhang.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

KiviE skrev:
pun skrev:Konkret ett litet lustigt exempel är Ultimatetråden och att samma person sedan kan
Utan att veta vilken andra tråd du pratar om så fattar jag inte vad problemet är? Du verkar mest bara mumla om än det ena och än det andra utan direkt sammanhang.
Jo nu tänker jag inte länka till trådarna men "Ulsak" förstår med all sannolikhet poängen. 100% säker.

Det finns massvis med sådant här inom Ubuntu Sverige där man oavbrutet "vänder
kappan efter vinden" beroende på tråd.

Att "officiella" personer också hänger på i "blotware" tjöt är ganska besynnerligt när
det gäller att sprida Ubuntu o Linux. Det finns annan argumentation som är relevant angående Ultimate
om man bemödar sig att kolla debatten.

"Mummel, mummel... "
KiviE

Inlägg av KiviE »

pun skrev:
KiviE skrev:
Jo nu tänker jag inte länka till trådarna men "Ulsak" förstår med all sannolikhet poängen. 100% säker.
Har läst båda trådarna nu och kan inte se vilken koppling som är så hemsk?

Ulsak har väl rätt att tycka vad han vill om Ultimate? förstår verkligen inte vad som är fel med det han har skrivit i den tråden. Men bara för att han tycker som han tycker så får han inte starta en annan tråd med en howto om Nvidia?

Kom igen, jag kan inte se något samband som är så hemsk som du försöker visa. Och med sådana argument så vill du ha sagt något?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Plun, det verkar som om du är ute efter censur, man ska bara få tycka på ett visst sätt. >:( Att införa censur vad folk ska få tycka kommer inte att hända, så om det är din agenda kan du lika gärna lägga ner. Här får man lov att gilla windows, att tycka det är viktigt med fri programvara, att gilla eller ogilla andra linuxdistar osv.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det finns massvis med sådant här inom Ubuntu Sverige där man oavbrutet "vänder
kappan efter vinden" beroende på tråd.

Att "officiella" personer också hänger på i "blotware" tjöt är ganska besynnerligt när
det gäller att sprida Ubuntu o Linux. Det finns annan argumentation som är relevant angående Ultimate
om man bemödar sig att kolla debatten.

"Mummel, mummel... "
Ja men säg det då, istället för att ägna dig åt krypskytte i buskarna!

Jag har en bestämd åsikt om vilken riktning Ubuntu gemenskapen ska ta. Sen finns det en verklighet vi måste tampas på vägen. Dit hör problematiken med att folk ej kan köra hårdvara som förväntat. Att få en bred användarbas och också behålla den är ett viktig delmål i kampen för FOSS. Därför vill jag se till att alla får den hjälp de behöver för att kunna använda Ubuntu på sina maskiner.

Och det ögonblick vi hittar en lösning som fri för NVIDIAs grafikkort hänger jag på. Det finns några få andra andra exempel med ofritt som även jag kommer tillkorta med. Men det hindrar ej mig att uttrycka en målsättning och ha synpunkter avarter av GNU/Linux -projekt.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ulsak skrev:
Och det ögonblick vi hittar en lösning som fri för NVIDIAs grafikkort hänger jag på. Det finns några få andra andra exempel med ofritt som även jag kommer tillkorta med. Men det hindrar ej mig att uttrycka en målsättning och ha synpunkter avarter av GNU/Linux -projekt.
Jo då är vi två då....

Det här är då inget krypskytte utan det skapar ju enbart förvirring om det sägs en sak på 1 ställe och något
annat i en annan tråd. Det vimlar av sådant här inom Ubuntu Sverige.

Graden av avarter för Ultimate Edition kan ifrågasättas jämfört med tex Linux Mint, båda är helt OK enligt min mening.

Bloatware har jag bara sett med ett monstruöst ihoppackat OS från Redmond, formligen slukar resurser.

Sedan finns det en liten klick Linuxanvändare som hävdar bloatware även inom Linux.

Har själv aldrig upplevt denna "bloatware"..... läser man mellan raderna så är de endera nVidia hatare, bittra ATI ägare eller Intel ägare som saknar hårdvarufunktioner. (ett fåtal som inte heller förstår sig på mjukvaran)

Det blir mycket enklare med öppna kort och en rak linje överallt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Vad som anses som bloatware är väl en fråga om åsikt. Det finns säkert en hel del som anser att det inte finns något bloatware från Redmond, medan andra anser att allt som finns utöver rena basfunktioner är bloatware. :) I ubuntu finns ju möjlighet att välja hur "bloatat" man vill köra. Det finns ju tex serverversioner för dom som vill7behöver köra helt textaserat och det finns ju CF och annat lullull för dom som är lagda åt andra hållet. Finns ingen anledning att försöka tvinga in alla i samma fåra, det är ju en av finesserna med ubuntu, valfriheten. Samma sak med den eviga diskussionenerna om fritt/ofritt, kde/gnome, vi/emacs osv. Det finns gott om plats för alla här, men man måste respektera varandra och att andra kanske inte delar ens åsikt.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"