Grafiken och tagnetbord

Leadro

Grafiken och tagnetbord

Inlägg av Leadro »

Nu har jag gjort bort mig .

Datorn var lite langsam sa jag tankte att jag skulle surfa runt for att hitta lite olika tips pa vad jag kunde gora for att snabba pa den.
Bland annat sa gick jag in via sudo gedit /etc/X11/xorg.conf och andrade fargdjupet fran 24 till 16 och dessutom gick jag in pa hanterare for proprietara drivrutiner och tryckte i alternativet for grafiken.

Nu blev resultatet av detta ganska mycket samre grafik och dessutom tappade jag mitt svenska tagnetbord.
Satt och forsokte losa detta igar och kom ganska snabbt fram till att jag inte kan andra grafiken genom skarmupplosningen. Har dessutom 24 som fargdjup och har tagit bort den installationen jag gjorde for proprietara drivrutiner utan nagot storre effekt. Fick dessutom tillbaka mitt svenska tagentbord igen genom att andra under tagnetbord i installningar. Detta forsvann dock igen och jag kan nu inte ga samma vag for att fa tillbaka det till svenska.

Vore valdigt tacksam for svar.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Grafiken och tagnetbord

Inlägg av mcNisse »

Du tog väl en backup innan du pillrade i xorg.conf? Men om du inte gjorde det kan du kolla om det finns någon gammal backup som fungerar.
Leadro

Inlägg av Leadro »

Har löst tagentbordet nu iallafall efter ha testat en mängd olika saker.
Får ställa mig i skamvrån med uvudet ner eftersom jag inte gjorde en backup. Fattade inte riktigt vad jag gjorde när jag var där och ändrade. Var kan jag leta upp en gammal backup?
Det enda jag ändrade var från 24 till 16 fast när jag går in nu så står det 24 på det stället.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

I samma katalog som den vanliga xorg.conf ligger kan det ligga en backuper.

Du kan du testa det gamla goda sätter att återställa xorg.conf.
I en konsol: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg (Inte i en terminal). Sedan startx. Detta gör en backup av xorg.conf.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"