Filbläddrare (Nautilus?) som root???
- Evil Ernst
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Filbläddrare (Nautilus?) som root???
Hejsan alla!
Så vitt jag har förstått så om man vill köra filbläddraren (Nautilius) som "root" så kör man följande kommando i terminalen: gksudo nautilus
Problemet då är att jag bara får följande tillbaka, utan ett Nautilus-fönster:
user@Ubuntu:~$ gksudo nautilus
Initializing nautilus-share extension
user@Ubuntu:~$
Vad är problemet här? Gör jag fel eller har något skumt hänt med mitt system? Kan man göra på annat sätt? Typ lägga till något från reposarna?
Tack så hemskt mycket på förhand.
/Evil Ernst
Så vitt jag har förstått så om man vill köra filbläddraren (Nautilius) som "root" så kör man följande kommando i terminalen: gksudo nautilus
Problemet då är att jag bara får följande tillbaka, utan ett Nautilus-fönster:
user@Ubuntu:~$ gksudo nautilus
Initializing nautilus-share extension
user@Ubuntu:~$
Vad är problemet här? Gör jag fel eller har något skumt hänt med mitt system? Kan man göra på annat sätt? Typ lägga till något från reposarna?
Tack så hemskt mycket på förhand.
/Evil Ernst
Re: Filbläddrare (Nautilus?) som root???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Well, jag har då aldrig haft några problem med att använda sudo program-med-gui-här.

Det beror lite på vilket program det är också. Ibland klarar man sig, ibland inte. Jag råkade ut för patrull (Blev fel på rättigheterna i hemmappen) för länge sedan när jag missade att använda gksudo faktiskt. 

- Evil Ernst
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Okej, så så har vi alltså klarlagt att kommandot "gksudo nautilus" är att föredra och bör fungera...men varför får jag då det konstiga svart som jag skrev i första posten i denna tråd???
Kan någon vara så snäll och svara på det då? Jag vet att jag har fått det kommandot att fungera tidigare också men inte den senaste veckan.
Tack på förhand.
Kan någon vara så snäll och svara på det då? Jag vet att jag har fått det kommandot att fungera tidigare också men inte den senaste veckan.
Tack på förhand.
Det finns ett annat knep : Högerklicka på skärmen och välj startare. I rutan namn kan man ex skriva " Root Nautilus " och i kommandorutancupe skrev:Well, jag har då aldrig haft några problem med att använda sudo program-med-gui-här.
skriver man " gksu nautilus " Klart ! Du får en ikon på skärmen som heter Root Nautilus, och Du har en filbrowser med rooträttigheter.
Nu förutsätter du tydligen att alla använder Gnome? Men, visst.Redneck skrev:Det finns ett annat knep : Högerklicka på skärmen och välj startare. I rutan namn kan man ex skriva " Root Nautilus " och i kommandorutancupe skrev:Well, jag har då aldrig haft några problem med att använda sudo program-med-gui-här.
skriver man " gksu nautilus " Klart ! Du får en ikon på skärmen som heter Root Nautilus, och Du har en filbrowser med rooträttigheter.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej du,
det som ovan har sagts ang. gksudo nautilus skall du nog betrakta som att föredraga, se just länken ovan till psychocats webbsida.
Dock verkar det finnas en anmäld bug för vissa konfigurationer, se denna länk, daterad 31 maj 2008. http://www.mail-archive.com/desktop-bug ... 87109.html
Förstår jag rubriken rätt, får man kanske försöka med enbart "sudo" nautilus, intill dess att buggen är fixad.
Jag googlade med avancerad sökning på "ubuntu" plus det felmeddelande som du angav i första posten.
Testa. Lycka till!
det som ovan har sagts ang. gksudo nautilus skall du nog betrakta som att föredraga, se just länken ovan till psychocats webbsida.
Dock verkar det finnas en anmäld bug för vissa konfigurationer, se denna länk, daterad 31 maj 2008. http://www.mail-archive.com/desktop-bug ... 87109.html
Förstår jag rubriken rätt, får man kanske försöka med enbart "sudo" nautilus, intill dess att buggen är fixad.
Jag googlade med avancerad sökning på "ubuntu" plus det felmeddelande som du angav i första posten.
Testa. Lycka till!
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tråden handlar ju om Nautilus och trådskaparen använder Ubuntu så.cupe skrev:Nu förutsätter du tydligen att alla använder Gnome? Men, visst.
Jag använder också Ubuntu och jag kan använda Nautilus, men jag kan inte göra så som han påpekade iallafall. Well, var lite grinig just då bara, inte meningen att verka näsvis.Hund skrev:Tråden handlar ju om Nautilus och trådskaparen använder Ubuntu så.cupe skrev:Nu förutsätter du tydligen att alla använder Gnome? Men, visst.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Mycket bra fråga, nautilkus har ju inte heller någon -v-flagga. Prova en gksudo nautilus --no-desktop eller att sätta vilken display den ska spotta ur programfönstret på: gksudo nautilus --display=:0.0 ?Evil Ernst skrev:Kan någon vara så snäll och svara på det då? Jag vet att jag har fått det kommandot att fungera tidigare också men inte den senaste veckan.
More Mekaniserad at http://blippe.se.