få windows partioner på skrivbordet

masterlinkX
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

få windows partioner på skrivbordet

Inlägg av masterlinkX »

Hejsan alla ubuntu användare!!!!

Jag har ett bekymmer. Mina två windows partitioner finns inte som default på skrivbordet vid uppstart. Det är först när jag väljer dem ur menyn som de "ploppar upp" på skrivbordet. Jag har i ubuntu-tweak valt att kryssa i rutan visa monterade volymer. Ändå fungerar det inte!!!!

Någon som har ett tips eller rentav en lösning

M.v.h Henke
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: få windows partioner på skrivbordet

Inlägg av Hund »

Du lär lägga till dom i fstab så dom monteras automatiskt vid start. :)

http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
masterlinkX

Inlägg av masterlinkX »

I mitt fall har jag fyra partitioner på min 500 gb hårddisk. Det är sda1 68gb och sda2 300gb som jag vill ska auto-monteras på skrivbordet vid uppstart. Jag har nämligen alla filmer,musik och bilder på sda2 partitionen som är NTFS.
I gutsy vill jag minnas att de blev klistrade på skrivbordet efter att man i ubuntu-tweak valde detta, dock ej i Hardy......varför?????
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har tyvärr ingen aning. Sist jag använde NTFS-3G var med 7.04.
advyn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av advyn »

läs den här http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartit ... apperTodo)
och försök göra som det står. Jag lyckades fixa samma problem härom dagen med den guiden (om jag har förstått att du alltså inte kan montera dina NTFS partitioner i Ubuntu)...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det där är en gammal guide från den gamla Wikin. Man använder bl.a inte /dev som sökväg utan UUID-värdet, vilket blev standard för över 1 år sedan i Ubuntu. Min guide är ny och enkel. :)
masterlinkX

Inlägg av masterlinkX »

hittade ett grafiskt NTFS-verktyg och drog hem det ifrån synaptic.
Nu fungerar det som jag vill!!!!!
sudo apt-get install ntfs-config tror jag att jag skrev!!!!!!!!
advyn

Inlägg av advyn »

Hund skrev:Du lär lägga till dom i fstab så dom monteras automatiskt vid start. :)

Angående den där guiden, jag har partitionerat om min gamla externa hårdisk från NTFS till ext2 (tror jag) nu för att jag vill kunna skriva på den med linux, den var för stor för att ha i en partition tror jag så det blev 2 stycken, en som kallas för "utökad" och en som kallas "Linux" i fdisk. Är det ett bra val eftersom jag inte ska ha nått operativsystem eller nått på den utan bara en massa filer som jag lagrar. Och vad är det jag ska välja för grej utifrån uuid värdet när jag monterar den? är bägge ext2 eller blev det nått knas när jag gjorde det?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

advyn skrev:
Hund skrev:Du lär lägga till dom i fstab så dom monteras automatiskt vid start. :)

Angående den där guiden, jag har partitionerat om min gamla externa hårdisk från NTFS till ext2 (tror jag) nu för att jag vill kunna skriva på den med linux, den var för stor för att ha i en partition tror jag så det blev 2 stycken, en som kallas för "utökad" och en som kallas "Linux" i fdisk. Är det ett bra val eftersom jag inte ska ha nått operativsystem eller nått på den utan bara en massa filer som jag lagrar. Och vad är det jag ska välja för grej utifrån uuid värdet när jag monterar den? är bägge ext2 eller blev det nått knas när jag gjorde det?
För stor? Ext2/3 har stöd för större filsystem än vad en privatperson någosin kommer att äga. :) Jag skulle rekomendera Ext3 som är nyare än Ext2.

Utifrån UUID? Vad menar du? Hängde inte med på den biten.
advyn

Inlägg av advyn »

jag har lyckats fixa det... Jag formaterade om hela skiten till FAT32 så kan jag även använda den hårdisken på föräldrarnas windoze-dator... Det jag var ute efter var vad man ska skriva in för UUID för att kunna montera hårdisken när man gjort som jag gjorde men nu är det fixat. Finns det för övrigt nån nackdel med att ha FAT32 jämfört med EXT3 eller vad det hette när man ändå bara ska ha media och gamla "arkiverade" dokument och sånt på hårdisken?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Fat32 är gammalt och ostabilt, kan inte hantera filer större än 4 GB eller vad det är? Du skulle kunna slänga in NTFS på den om du vill komma åt den i en Windowsdator. Men även Ext3 går att läsa från Windows med rätt drivrutiner: http://fs-driver.org.
advyn

Inlägg av advyn »

som jag förstod det så kunde jag inte skriva till den hårdisken när den var i NTFS, jag var tvungen att säkerhetskopiera allt och formatera om den... Ska Ubuntu alltså ha stöd för NTFS på något vis och hur installerar man det isf?
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

Det bästa tipset är nog att använda ext3 och installera drivrutinen som Hund länkade till på de windowsmaskiner som ska komma åt partitionen.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

advyn skrev:som jag förstod det så kunde jag inte skriva till den hårdisken när den var i NTFS, jag var tvungen att säkerhetskopiera allt och formatera om den... Ska Ubuntu alltså ha stöd för NTFS på något vis och hur installerar man det isf?
Stöd för NTFS finns som standard och skrivstödet bör fungera direkt, det har det gjort för mig med en kompis externa hårddisk.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"