Virtualbox?

k0tten

Virtualbox?

Inlägg av k0tten »

Hej.
Jag blev rekommenderad detta programmet av en vän, då han sa att det var bra för att köra "endast windowskompatibla" spel i.
Jag har lyckats ladda ner programmet för 8.04 HH men får nu detta felmeddelande när jag klickar på "Starta ->"

The VirtualBox kernel driver is not accessible to the current user. Make sure that the user has write permissions for /dev/vboxdrv by adding them to the vboxusers groups. You will need to logout for the change to take effect..
VBox status code: -1909 (VERR_VM_DRIVER_NOT_ACCESSIBLE).

Resultatkod:
0x80004005
Komponent:
Console
Gränssnitt:
IConsole {d5a1cbda-f5d7-4824-9afe-d640c94c7dcf}

Detta är rena grekiskan för mig.
Ett svar på hur jag åtgärdar detta problem skulle uppskattas.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Virtualbox?

Inlägg av Cadryc »

Windows i virtualbox är inte smidigaste lösningen för att spela spel, 3Dspel tror jag inte fungerar alls för man kommer inte åt grafikkotet. Wine är annars vad man brukar använda för att köra windowsprogram i Ubuntu, det finns en del om det här i formet.

Men det skadar inte att prova virtualbox. För att göra som det står i ditt felmeddelande, så System -> Administration -> Användare och grupper -> (klicka på Lås upp för att kunna ändra) -> Hantera grupper -> leta upp vboxusers och välj Egenskaper, bocka ditt användarnamn, sen får du logga ut och sen in igen för att ändringen ska börja gälla.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"