World of warcraft klockrent efter 3 dagars linuxanvändning

För spelentusiaster !
karlsson534

Inlägg av karlsson534 »

Jag installerade Ubuntu i helgen efter att ha surfat runt på forum från jobbet hela förra veckan för att få en uppfattning om hur saker och ting fungerar.

Tyvär så gick den tid jag hade framför datorn i helgen åt till att installera mitt ATI x800, det var länge länge sedan jag hållit på med något så frustrerande men efter många timmars slit så gick det :). (känner på mig att jag kommer bli helt galen om jag någonsin ser "mesa 3d" i fglrxinfo igen :) )

Hur som helst så började jag skumma igenom forum igår hur man får world of warcraft att fungera under wine, och det var ju ingen rolig läsning direkt, helst inte eftersom jag har ett ATI-kort också vilket jag fick intryck av skulle minska prestandan en hel del jämfört med Nvidiakorten.

Av en slump så hittade jag till <a class="postlink" href="http://www.codeweavers.com">http://www.codeweavers.com</a> som gjort ett Linuxprogram som heter Crossover och som bygger på Wine.
Det första jag gjorde när jag kom hem igår var att ladda hem 60-dagars trialen av Crossover.
Direkt efter att jag installerat så kom det upp alternativ om jag ville installera något "windows"-program, så jag valde world of warcraft. Efter att ha slängt i första installationsskivan så fick jag ett felmedelande om att det var något fel på min cd-rom, men programmet utförde några kommandon åt mig och sedan så fungerade det.
Spelet installerades som vanligt via Blizzards installer, jag fick en känsla av att det gick snabbare än i windows faktiskt.
Efter installationen så fick jag som vanligt upp blizzards egna "torrent"-patcher program så jag laddade ner och patchade upp till nuvarande version utan problem.
När allt var färdigt så loggade jag in i spelet som vanligt och var mer eller mindre förberedd på att något skulle gå åt helvete, nu när allt fungerat smidigt så långt.
Men det fungerade klockrent!
Det flöt på precis så bra som det gjorde när jag spelade det på Windows.
Med hjälp av ctrl-R i spelet så kunde jag se att jag hade run 60-80 fps i barrens, vid ingången till Ogrimnar så hoppade det över 100 några gånger och utanför AH i Ogrimnar vid rusningstid ca 20:00 så droppade den ner kring 15-30, jag vet tyvär inte vad jag hade för fps i windows men det flöt på precis som det brukar.

Anledningen till att jag skriver det här är för att jag sett många som verkar ha en hel del problem med spel under wine, och om resten av windows-spelen fungerar lika bra som wow så ser jag ingen anledning alls att använda windows igen.
Crossover kommer att kosta mig 40$ när min trial är över men det betalar jag gladeligen förutsatt att resten av mina program/spel fungerar lika bra. (ska prova cs-source via steam ikväll och även ventrilo)

Nästa projekt blir att försöka få XGL att fungera utan att det hänger sig :), lär väl ta en 16+ timmar till men förhoppningsvis så lär man sig en massa under tiden.

Ha det gött!

Edit: Min dator om någon är intresserad-
AMD64 3000+
1 gig ram
ATI X800gl agp
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Blev förälskad i crossover direkt när jag ville få (mins inte vad det var) att fungera,
och måste säja att jag är glad att fler använder detta perfekta program.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roligt att läsa en "success story" emellanåt. Kul att du fick din ATI att fungera, vilken Ubuntu har du, 6.06 och normal 32-bits?

Välkommen till forumet! :)
karlsson534

Inlägg av karlsson534 »

[quote="petri0"]Roligt att läsa en "success story" emellanåt. Kul att du fick din ATI att fungera, vilken Ubuntu har du, 6.06 och normal 32-bits?

Välkommen till forumet! :)[/quote]
Tackar tackar!

Jag har Ubuntu 6.10 32-bits.

Jag vet inte hur många guider för att installera ATI drivrutinerna korrekt jag provade innan jag lyckade med denna,
den som börjar på post #2:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1711337

Drivrutinerna är alltså de som finns på <a class="postlink" href="http://www.ati.com">http://www.ati.com</a> och eftersom jag försökt med diverse saker innan så fick jag nu lära mig hur Synaptic fungerar också :) det var ju en del som jag var tvungen att ta bort innan jag kunde installera paketen från ATI.
sniffer

Inlägg av sniffer »

[quote="karlsson534"][quote="petri0"]Roligt att läsa en "success story" emellanåt. Kul att du fick din ATI att fungera, vilken Ubuntu har du, 6.06 och normal 32-bits?

Välkommen till forumet! :)[/quote]
Tackar tackar!

Jag har Ubuntu 6.10 32-bits.

Jag vet inte hur många guider för att installera ATI drivrutinerna korrekt jag provade innan jag lyckade med denna,
den som börjar på post #2:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1711337

Drivrutinerna är alltså de som finns på <a class="postlink" href="http://www.ati.com">http://www.ati.com</a> och eftersom jag försökt med diverse saker innan så fick jag nu lära mig hur Synaptic fungerar också :) det var ju en del som jag var tvungen att ta bort innan jag kunde installera paketen från ATI.[/quote]
Dudu. Nu vill jag veta mera! Jag har ett ati radion 9800pro. Nu har ja installerat några drivisar jag såg via grafisk väg i ubuntu. MEn hur vet jag att dessa funakr som de troligtvis inte gör? Och exakt vilken guid använde du får att få de att funka? SÃ… jag inte tar fel helt i onödan menar jag.. Hoppas du vill hjälpa oss ati:are som får leva hårt i linuxvärden .. :)

Förrsäten. Är de jag som är korkad eller hur installerar man testversionen? "sh install-crossover-standard-prerelease-6.0.0beta3.sh" i terminalen tänkte jag. Men de funkade ju skit. kommandot stöds inte står de..
karlsson534

Inlägg av karlsson534 »

Jaa som du förstår så är ju jag nybörjare men jag ska försöka berätta.

Ladda ner drivrutinerna från <a class="postlink" href="http://www.ati.com">http://www.ati.com</a>, sedan går du till "nerladdningsstället" i terminalen och kör detta kommando:
sudo sh ati-driver-installer-8.31.5-x86.x86_64.run --buildpkg Ubuntu/6.10
OBS detta är nya drivrutiner från idag. (ati-driver-installer-8.31.5-x86.x86_64.run)

Nu fick du ju upp 5 paket, installera alla förrutom det som heter "xorg-driver-fglrx-dev_8.31.5-1_i386.deb" (fråga mig inte varför du inte ska installera det :P.

Jag har lite ont om tid just nu, men detta fungerar iaf på en clean install på ubuntu 6.10 förutsatt att du ändrar resten av filerna som det står i guiden jag hänvisade till, en sak som han har glömt är en nyckelsak och det är att du ska ändra i xorg.conf där det står

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies, Inc. R430 UM [Radeon X800 XL] (PCIe)"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
så ska man ändra "ati" till "fglrx" så att det ser ut som nedan
Section "Device"
Driver "fglrx"
EndSection

Och ja det är ju mitt kort [Radeon X800 XL] så det står väl [radeon 9800pro] för di där istället..

Nu må ja dra.. kan skriva lite mera imorrn bitti om du behöver veta något mer
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="karlsson534"]Crossover kommer att kosta mig 40$ när min trial är över men det betalar jag gladeligen förutsatt att resten av mina program/spel fungerar lika bra. (ska prova cs-source via steam ikväll och även ventrilo)[/quote]
Eftersom en OEM-version av Windows kostar någonstans strax över 40$ måste jag bara få fråga varför du är beredd att slänga pengar på att få din Linuxinstallation (som annars är gratis, och hela poängen med just den biten fallerar) att fungera som du vill, då du lika gärna kunnat stanna kvar i Windows och slippa slänga ut ytterligare 40$. Var det friheten? All skadlig kod riktad mot Windowsplattormen? Nöjet? Nyfikenheten? Något annat?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
karlsson534

Inlägg av karlsson534 »

[quote="Quartus"][quote="karlsson534"]Crossover kommer att kosta mig 40$ när min trial är över men det betalar jag gladeligen förutsatt att resten av mina program/spel fungerar lika bra. (ska prova cs-source via steam ikväll och även ventrilo)[/quote]
Eftersom en OEM-version av Windows kostar någonstans strax över 40$ måste jag bara få fråga varför du är beredd att slänga pengar på att få din Linuxinstallation (som annars är gratis, och hela poängen med just den biten fallerar) att fungera som du vill, då du lika gärna kunnat stanna kvar i Windows och slippa slänga ut ytterligare 40$. Var det friheten? All skadlig kod riktad mot Windowsplattormen? Nöjet? Nyfikenheten? Något annat?[/quote]
En endaste sak.
Jag vill göra det jag kan för att bryta microsofts monopol.

Jag hade nog kunnat betala för linux också om det hade kostat pengar, jag kan även tänka mig att ge bort pengar till programerare som gör bra saker också (om dom vill ha/behöver dem så).

Kort och gott, det är inte av girighet (allt gratis är gott) utan mer ideologiska skäl från min sida.

Jag har sett hur nybörjare behandlas på vissa linuxforum och det är ju bara att konstatera faktum, att det finns muppar överallt. Vissa som vill dela med sig av sin kunskap och vissa, enligt mig, idioter som anser att varje ny Linux användare är ett hot mot dem och deras lilla kult/livsstil.

Jag förstår att sådana saker som Cedega och Crossover går rakt emot det vissa anser vara själva kärnan bakom Linux, att all kod ska vara öppen för användaren och att det inte ska kosta något att använda den.
Personligen så tror jag att sådana program tillsammans med ögongodis om XGL kan locka fler användare till Linux. Och blir det nog många användare så kommer spelutvecklare till slut även att porta spel till Linux och då behövs ju inte längre program som Cedega och Crossover.
sniffer

Inlägg av sniffer »

[quote="karlsson534"]Jaa som du förstår så är ju jag nybörjare men jag ska försöka berätta.

Ladda ner drivrutinerna från <a class="postlink" href="http://www.ati.com">http://www.ati.com</a>, sedan går du till "nerladdningsstället" i terminalen och kör detta kommando:
sudo sh ati-driver-installer-8.31.5-x86.x86_64.run --buildpkg Ubuntu/6.10
OBS detta är nya drivrutiner från idag. (ati-driver-installer-8.31.5-x86.x86_64.run)

Nu fick du ju upp 5 paket, installera alla förrutom det som heter "xorg-driver-fglrx-dev_8.31.5-1_i386.deb" (fråga mig inte varför du inte ska installera det :P.

Jag har lite ont om tid just nu, men detta fungerar iaf på en clean install på ubuntu 6.10 förutsatt att du ändrar resten av filerna som det står i guiden jag hänvisade till, en sak som han har glömt är en nyckelsak och det är att du ska ändra i xorg.conf där det står

Section "Device"
Driver "ati"
EndSection
så ska man ändra "ati" till "fglrx" så att det ser ut som nedan
Section "Device"
Driver "fglrx"
EndSection

Och ja det är ju mitt kort [Radeon X800 XL] så det står väl [radeon 9800pro] för di där istället..

Nu må ja dra.. kan skriva lite mera imorrn bitti om du behöver veta något mer[/quote]
ATI-drivisarna löste jag själv via bra guid på http://ubuntuguide.org/wiki/ så de är löst. De jag mäst undrade va jur jag installerar crossover. Har du bra beskrivning för de med ? Hoppas :D
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Tack för program tipset.. ska se när jag kommer hemm.. *bort*

Ingen diskussion om olagligheter, tack.
karlsson534

Inlägg av karlsson534 »

Crossover är inte svårt att installera, det står på deras sida hur man gör också :)
följ länken http://www.codeweavers.com/beta/cxlinux/download/

och precis som det står så är det bara att installera med kommandot
sh install-crossover-standard-prerelease-6.0.0beta3.sh
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="karlsson534"]En endaste sak.
Jag vill göra det jag kan för att bryta microsofts monopol.

Jag hade nog kunnat betala för linux också om det hade kostat pengar, jag kan även tänka mig att ge bort pengar till programerare som gör bra saker också (om dom vill ha/behöver dem så).

Kort och gott, det är inte av girighet (allt gratis är gott) utan mer ideologiska skäl från min sida.

Jag har sett hur nybörjare behandlas på vissa linuxforum och det är ju bara att konstatera faktum, att det finns muppar överallt. Vissa som vill dela med sig av sin kunskap och vissa, enligt mig, idioter som anser att varje ny Linux användare är ett hot mot dem och deras lilla kult/livsstil.

Jag förstår att sådana saker som Cedega och Crossover går rakt emot det vissa anser vara själva kärnan bakom Linux, att all kod ska vara öppen för användaren och att det inte ska kosta något att använda den.
Personligen så tror jag att sådana program tillsammans med ögongodis om XGL kan locka fler användare till Linux. Och blir det nog många användare så kommer spelutvecklare till slut även att porta spel till Linux och då behövs ju inte längre program som Cedega och Crossover.[/quote]
Mycket glädjande läsning. Man känner att man inte är ensam. Tack! :)

Nu ska jag förhoppningsvis inte störa mer i tråden...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
sniffer

Inlägg av sniffer »

[quote="karlsson534"]Crossover är inte svårt att installera, det står på deras sida hur man gör också :)
följ länken http://www.codeweavers.com/beta/cxlinux/download/

och precis som det står så är det bara att installera med kommandot
sh install-crossover-standard-prerelease-6.0.0beta3.sh[/quote]
Jotack. Funkade nu. Va jag som gjorde en miss som vanligt :P

Men hur avinstalllerar jag programmet sedan så när mina 30 dagar är slut typ? SÃ… jag slipper ha de liggandes här utan kan köpa de sen typ och installera de köpta? Eller bara vill ha bort de helt?
sniffer

Inlägg av sniffer »

Körde även lite cs 1.6 nu. Men får Runtime error hela tiden.
-
Microsoft Visual V++ Runtime Librurary
Runtime Error!
-

Någon som vet va de kan vara för fel? För i övrigt funkar de faktiskt helt kanon hitils. Inte ett enda fel (utöver detta) att anmärka på! Hjälp Hjälp! hoppas hoppas..
dhega

Inlägg av dhega »

Kul att det fungerade bra för dig,

jag har spelat wow i ett par månader i Ubuntu nu.

och FPSen är inte likabra som i windows, det kommer du nog märka om ett tag.
jag har varit så nyfiken så jag har testat WoW med:

Wine;
Crossover office;
Cedega 5.2

Resultaten är att det funkar buggfritt i alla 3. om jag kör opengl

jag loggade in på samma ställe med alla 3 och roterade kameran ett varv som referens fps.

Resultaten är ungefär;
Wine = 60-80
Crossover = 70-90
Cedega = 35-45

Det roliga är att Wine som är gratis presterar jämnast och bäst flyt för mig.
Crossover har lite högre fps ibland, men sjunker lägre än wine ibland dessutom får jag ett "hack" var 10:e sekund med Crossover.

Jag använder nyaste Nvidia beta drivers.
dhega

Inlägg av dhega »

glömde skriva att Cedega var totalt sämst :D knappast spelbart-.
vajb
Kontakt:

SV: World of warcraft klockrent efter 3 dagars linuxanvändning

Inlägg av vajb »

Lånar tråden lite!

Lider utav att ha dubbla muspekare inne i WoW när jag kör det genom Wine, nån som har någon lösning på det, ni som fått det att fungera felfritt.
Stationär:
AMD64 X2 4200, 2GB RAM, Geforce 7600GT, Onboard Realtek HDA (ALC883). XP/Ubuntu 7.04 Dual-boot

Laptop (Fujitsu Siemens Amilo):
P4 2.4GHz, 512MB RAM, Radeon 9200 Mobile, Ubuntu 7.04
Användarvisningsbild
Neme
Kontakt:

SV: World of warcraft klockrent efter 3 dagars linuxanvändning

Inlägg av Neme »

Tänkte "låna" och bara fråga hur det är med hårdvarupekare i Crossover eller om det är samma som i Wine, dvs mjukvaru, dvs. muspekaren laggar när själva spelet laggar.
Vad jag har läst om det i Wine så har jag förstått att det inte har kommit något vettig patch för det än och sitter fortfarande och väntar. >_<
Skriv svar

Återgå till "Spel"