Skärmen/grafikkortet är "out of range"

Neilz
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Skärmen/grafikkortet är "out of range"

Inlägg av Neilz »

Igår försökte jag installera både Ubuntu 8.04 (både vanlig och textbaserad installation) och 7.04. Men varje gång råkade jag ut för samma problem. Den vanliga installationen fungerade inte alls, nästan direkt så blev det ngt som var fel med grafikkortet/skärmen och det står att den är "out of range" och jag kan inte se ngt utan det är helt förstörd bild. När jag använde mig av den textbaserade så kunde jag installera men när jag bootar efteråt så händer samma sak som händer när jag försöker installera med den vanliga versionen.

Idag installerade jag med hjälp av Wubi och installationen gick smärtfritt, men än en gång när jag skulle boota så fungerade det inte alls längre...

Jag har har dell dimension 5000 med
Intel Pentium 3 GHz processor
1 Gb minne
Nvidia 6800 Grafikkort
Använder Windows XP också parallelt nu när jag installerade via Wubi. Men igår så var det en ren Ubuntu installation.
Skärmen jag använder är en HP Pavilion f1904

Jag vet inte om det är ett känt problem, men jag har inte hittat en lösning på det i alla fall. Skulle vara tacksam ifall ngn vet vad som kan vara fel och hur det kan rättas till. Tack på förhand!
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Skärmen/grafikkortet är "out of range"

Inlägg av Sid »

Prova att lägga det här i din /etc/X11/xorg.conf:

Under Section "Monitor"

Kod: Markera allt

HorizSync	30-82
	VertRefresh	56-76
Under Section "Screen"

Kod: Markera allt

DefaultDepth	24
	SubSection "Display"
		Modes		"1280x1024_75"
	EndSubSection
Neilz

Inlägg av Neilz »

Okej, nu är jag verkligen helt ny med det här så jag vet inte riktigt var du menar att jag ska göra detta :-[ Ngn som skulle kunna hjälpa mig lite snabbt om var detta görs?

Problemet är ju att jag inte kommer in i Ubuntu riktigt, så jag antar att det är ngt jag kan göra utanför programmet eller innan det startar eller ngt.
Sid

Inlägg av Sid »

Har du Ubuntu installerat nu?
Neilz

Inlägg av Neilz »

Jag har ubuntu installerat via Wubi, så det ligger på samma hårddisk och partition som XP. men jag kan välja vilket jag vill starta när datorn startar. Så just nu sitter jag på XP, eftersom jag inte får Ubuntu att fungera.
Sid

Inlägg av Sid »

Då får nog någon annan hjälpa dig. Jag kan inget om Windows/Wubi. Hoppas någon annan rycker in här. Lycka till!
Neilz

Inlägg av Neilz »

Sid skrev:Då får nog någon annan hjälpa dig. Jag kan inget om Windows/Wubi. Hoppas någon annan rycker in här. Lycka till!
Okej, saken är den att det är samma sak som händer. När datorn startar så kommer en ubuntu skylt. Sen laddar det i en stund sen när man tror att det ska starta så kommer där upp en skylt med texten "out of range" (det ser ut att vara skärmens egna meny). Sen blir bakgrunden väldigt färgglad, men man kan inte se ett skvat... Låt säga att det var vanligt installerat (som jag hade det igår kväll) vad skulle jag då kunna ha gjort? eftersom jag inte ens kommer in i systemet.
Sid

Inlägg av Sid »

Neilz skrev:
Sid skrev:Då får nog någon annan hjälpa dig. Jag kan inget om Windows/Wubi. Hoppas någon annan rycker in här. Lycka till!
Okej, saken är den att det är samma sak som händer. När datorn startar så kommer en ubuntu skylt. Sen laddar det i en stund sen när man tror att det ska starta så kommer där upp en skylt med texten "out of range" (det ser ut att vara skärmens egna meny). Sen blir bakgrunden väldigt färgglad, men man kan inte se ett skvat... Låt säga att det var vanligt installerat (som jag hade det igår kväll) vad skulle jag då kunna ha gjort? eftersom jag inte ens kommer in i systemet.
Du får alltså aldrig fram inloggningsskärmen/GDM?
Neilz

Inlägg av Neilz »

Sid skrev:
Neilz skrev:
Du får alltså aldrig fram inloggningsskärmen/GDM?
Precis, det är därför jag är lite lost här. För jag kan liksom inte göra ngt alls. Om man då inte använt Ubuntu alls för får man lite avsmak direkt, vilket jag tycker är synd då jag gärna ville testa det.
Sid

Inlägg av Sid »

Kommer du fram till splashen? Den svarta med ett Ubuntumärke och en stapel som visar hur långt du kommit eller dör den direkt vid boot?
Neilz

Inlägg av Neilz »

Sid skrev:Kommer du fram till splashen? Den svarta med ett Ubuntumärke och en stapel som visar hur långt du kommit eller dör den direkt vid boot?
Så långt kommer jag det är efter det, där jag antar att inloggningsskärmen skall komma, som allt bara skiter sig.
btw kan det inte vara ngt fel på skivorna/versionerna jag laddat ner för min bror installerade precis med samma skiva på en 2-3 år äldre dator än min egen utan ett minsta fel...

Har även gjort ett annat test vilket får mig att starkt tro att felet inte är skärmen, jag testade nämligen två skärmar igår varav en var min brors skärm, som i denna stunden visar Ubuntu utan några som helst problem på hans dator, men på min var det käzzt...
Sid

Inlägg av Sid »

Neilz skrev:
Sid skrev:Kommer du fram till splashen? Den svarta med ett Ubuntumärke och en stapel som visar hur långt du kommit eller dör den direkt vid boot?
Så långt kommer jag det är efter det, där jag antar att inloggningsskärmen skall komma, som allt bara skiter sig.
btw kan det inte vara ngt fel på skivorna/versionerna jag laddat ner för min bror installerade precis med samma skiva på en 2-3 år äldre dator än min egen utan ett minsta fel...

Har även gjort ett annat test vilket får mig att starkt tro att felet inte är skärmen, jag testade nämligen två skärmar igår varav en var min brors skärm, som i denna stunden visar Ubuntu utan några som helst problem på hans dator, men på min var det käzzt...
Det är X som krånglar. Kan du logga in i felsäkert läge och komma ut på internet?
nane

Inlägg av nane »

Jag hade samma problem med min stationära dator med en widescreen skärm(ifall du har det) jag löste det med att starta i felsäkert läge-det ligger som alternativ två när du ska välja hur du vill starta-och då startade ubuntu och jag kunde gå in i intsällningar för skärmen och rätta till upplösningen-sen har det funkat bra.
Neilz

Inlägg av Neilz »

nane skrev:Jag hade samma problem med min stationära dator med en widescreen skärm(ifall du har det) jag löste det med att starta i felsäkert läge-det ligger som alternativ två när du ska välja hur du vill starta-och då startade ubuntu och jag kunde gå in i intsällningar för skärmen och rätta till upplösningen-sen har det funkat bra.
Okej, men då kanske jag får testa det. Får installera det igen om ett par dagar har det lite körigt i skolan nu i slutet så får ta det när jag får tid. Men tack för tipsen!
nane

Inlägg av nane »

Ja gör så-jag återkom hela tiden till inloggningsrutan så innan jag fattade vad det handlade om trodde jag att det var fel lösenord ::)
Recovery mode heter det förresten...det du ska välja som upstart-hoppas det funkar för dig också.
Neilz

Inlägg av Neilz »

nane skrev:Ja gör så-jag återkom hela tiden till inloggningsrutan så innan jag fattade vad det handlade om trodde jag att det var fel lösenord ::)
Recovery mode heter det förresten...det du ska välja som upstart-hoppas det funkar för dig också.
Saken är den att jag kan inte ens se inloggningsrutan :( Men jag hoppas att den lösningen går till mitt problem också!
Neilz

Inlägg av Neilz »

Det fungerade att starta den i felsäkertläge och slutföra installationen där. Tack så mycket för hjälpen Sid och Nane! Hade aldrig fått rätt på det själv :D
nane

Inlägg av nane »

Varsågod!
Jag har kört Ubuntu i en knapp månad och är mäkta stolt över att kunna hjälpa till ;D
plixness
Kontakt:

Inlägg av plixness »

Kanske någon klok själ även kan hjälpa mig med mina liknande problem. Jag får också "Out of range" efter Spashscreenen i Ubuntu 8.04. Alltså i inloggningsskeendet. Dock listade jag tillslut ut hur jag kunde nästa mig in i OS och ställa ner upplösningen till en lägre som skärmen kan hantera. Dock så verkar det som att detta inte påverkar default upplösningen i splash och inloggningssekvensen där allt fortfarande är felaktigt och inte visar någon bild öht.

Min fråga är om det finns något sätt att ställa in upplösningen som visas innan man har knappat in inloggningsuppgifter i Ubuntu. Så att den blir samma efter inloggningsdelen är avklarad? Jag gissade mig till att "Monitor" och "Screen" skulle editeras men /etc/X11/xorg.conf verkar vara read only... Någon som har någon idé? Om xonf.conf ska ändras, hur får jag rättigheter? Och om något annat ska göras, vad kan det vara...

/ Ubuntunovis :)
plixness
Kontakt:

Inlägg av plixness »

Problemet löste sig senaste idag, efter ett antal timmar med trixande. Bakom Adminstration och Hardware Drivers fanns det propertiära drivrutiner att hämta - för att använda sig av begrepp som är ganska nya för min del. Numera verkar den valda upplösningen även vara med i uppstarten.

Således: Slutet gott, allting gott. ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"