Jag har slängt in Xubuntu 8.04 i min gamla burk för att ha den som filserver. Burken är en PII 400Mhz, 512MB RAM, 200GB HDD (tot.), Realtek-NIC samt ett Soundblaster AWE64 (ISA, PnP).
Allting har funkat väldigt bra men jag har inget ljud i burken trotts att jag tidigare hade det innan jag installaerad om den (hade först Xubuntu, sedan provade med ubuntu för att sedan gå tillbka till Xubuntu). Alltså när jag hade Xubuntu första gången hade jag inga som helst problem med att få ut ljud och kortet detekterades osv. När jag sedan blåste om min gamla trotjänare till ubuntu-vanilj hade jag plötsligtt inget ljud och när det blev Xubuntu på den igen så har den fortfarande inget ljud, då kortet inte är detekterat.
Jag misstänker att detta problem är relaterat till att jag laddade in default isntällningarna i BIOS:en innan jag la in Ubuntu-vanilj...och därför resettade ett par "custom-settings" som jag har gjort en gång i tiden relaterat till IRQ osv. Eftersom jag gjorde dessa "custom-settings" för säkert minst 8 år sedan har jag ingen anning hur de såg ut och har sedan dess aldrig behövt pilla på sådant på någon burk.
Så min istanke är alltså att ljudkortet har fått någon IRQ-konflikt med någon annan hårdvara.
Om ingen har något annat förslag förstås, kan det vara en slump bara att det börja strula efter att jag resetta BIOS:en?
Så för att sluta tjata här så undrar jag ifall någon kan tala om för mig hur jag i Ubuntu kan ta reda på och se vilka IRQ:er som mina respektive hårdvaror använder sig av just nu och se ifall jag kan möblera om IRQ:erna en smula så att ljudkortet för en egen eller delar en med någon enhet som inte är tjurig.
Jag vill minnas att man kunde ändrå någon bygel på själva ljudkortet för att så att säga välja vilken IRQ som kortet skall använda säg av. Jag skall kolla upp detta när jag kommer hem ikväll men om någon anser att jag minns fel eller att den bygeln är helt onödig att peta på ändå så får den personen gärna påpeka det.
Tackar allra ödmjukast på förhand för all hjälp jag kan tänkas få i detta ärende!

Jag vill också de den/dem som kanske hjälper mig med detta att vara tydlig och pedagogisk då jag är relativt ny på Linux även om jag har tröskat med Windows i bra många år.
Sist av allt vill jag bara påpeka att ett fungerande ljudkort inte direkt är högprioriterat på en filserver för de flesta, det vet jag. men det hör inte hit, jag vill nämligen ha igång mitt ljudkort på min filserver av flera orsaker. T.ex. att jag kan lyssna på låtar i mitt musikarkiv direkt på filservern utan att lägga över musiken till min andra burk bara för att kolla upp hur den låter osv.

Over and out and peace!