Inget ljud i Audacity M-Audio 1010LT
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Inget ljud i Audacity M-Audio 1010LT
Har just köpt ett M-Audio 1010LT ljudkort för att kunna köra ubuntu studio. Efter lite meck så funkar Hydrogene osv och kortet generar ljud när jag kör musik program men:
När jag spelar en vanlig mp3 fil i villken audiospelare som helst så kommer inget ljud från mitt M-Audio kort men däremot om jag proppar i hörlurarna så låter det och det är väl i så fall mitt integrerarde ljudkort som har tagit den biten?
Samma sak med Audacity. Hur löser man detta? Jag vill ju att M-Audio kortet ska ta hand om allt ljud.
tack
När jag spelar en vanlig mp3 fil i villken audiospelare som helst så kommer inget ljud från mitt M-Audio kort men däremot om jag proppar i hörlurarna så låter det och det är väl i så fall mitt integrerarde ljudkort som har tagit den biten?
Samma sak med Audacity. Hur löser man detta? Jag vill ju att M-Audio kortet ska ta hand om allt ljud.
tack
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Inget ljud i Audacity M-Audio 1010LT
Har du testat med kommandot
?
Om du kör
får du fram vad du ska skriva istället för XXXX .. Vet inte om detta fungerar, men det borde gå att sätta ditt Delta 1010LT till att bli primärt ljudkort. Terminalen hittar du i Program -> Tillbehör -> Terminalen
Kod: Markera allt
asoundconf set-default-card XXXX
Om du kör
Kod: Markera allt
asoundconf list
Tack för det nu funkar både audacity och audiscius (eller hur det stavas) musikspelaren villket är det primära. Däremot så funkar fortfarande inte systements huvud volym-switch (uppe i höger hörn)? Hur får man den att poppa igång?
- CryingFreeman
Högerklicka på högtalarikonen och välj "Inställningar". Välj sedan ditt Delta 1010LT i listan högst upp i fönstret som poppar upp.
Tror det ska funka i alla fall.
Tror det ska funka i alla fall.

Vad det gäller main-volym knappen i höger hörn så är mitt ljudkort redan valt men den påverkar ingenting?
- CryingFreeman
Om du kör "alsamixer" i terminalen då, har du någon "Master"-regel att ändra där?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kanske spelar roll vad som är valt i System -> Inställningar -> Ljud -> en bit ner
Egentligen är huvud regeln för volymen det minst viktiga. Just nu skulle jag vilja få inspelning via de olika kanalerna att funka. När jag pluggar i en microfon och kör record i audacity händer ingenting.
Om någon kunde förklara vad de olika parametrarna (DAC 1,ADC 1 osv) i min alsa mixer betyder skulle jag vara mycket tacksam.
Hur får jag igång inspelning?
Om någon kunde förklara vad de olika parametrarna (DAC 1,ADC 1 osv) i min alsa mixer betyder skulle jag vara mycket tacksam.
Hur får jag igång inspelning?
- Bilagor
-
- min alsamixer
- Screenshot.png (57.59 KiB) Visad 1507 gånger
- CryingFreeman
Jag skulle sätta en slant på
ADC = Analog -> Digital Converter dvs. in
DAC = Digital -> Analog Converter dvs. ut
IEC958 är en digitalut- eller ingång
Ser du längst bort till höger i fönstret finns det några pilar som pekar mot skärmkanten. Detta innebär att det finns fler kanaler längre bort.
http://www.alsa-project.org/main/index. ... le-ice1712
ADC = Analog -> Digital Converter dvs. in
DAC = Digital -> Analog Converter dvs. ut
IEC958 är en digitalut- eller ingång
Ser du längst bort till höger i fönstret finns det några pilar som pekar mot skärmkanten. Detta innebär att det finns fler kanaler längre bort.
http://www.alsa-project.org/main/index. ... le-ice1712