Följande guide postade jag för några minuter sedan på forumet på http://www.ehpc.se/ . Även om guiden är inriktad på en specifik datormodell så är mycket av det jag skrivit generellt intressant om man vill installera Xubuntu:
Jag har installerat Linux-distributionen Xubuntu på mellan-paketet från 2003 och tänkte skriva lite här om hur jag gjorde.
PCn är en Compaq Presario 8680SE modifierad på följande sätt (alla ändringar gjorda av HPs reparations-verkstad under garantitiden p.g.a. fel):
* Hårddisk utbytt (till en Samsung, tror det var en Maxtor från början), ska nog inte spela någon roll för denna guide
* Grafikkort utbytt till ATI Radeon X800 (jag kan inte garantera att Xubuntu fungerar med det grafikkort som satt i från början eftersom jag inte kan testa det)
* BIOS upgraderad
* Moderkortet utbytt (tror dock de bytte till ett likadant så det ska inte spela någon roll för denna guide)
Linux kommer alltid i så kallade distributioner och den populäraste distributionen är Ubuntu. Ubuntu är gjort för att vara lätt att använda. Det är lätt att installera och mycket fungerar redan från början utan att man behöver installera och konfigurera mängder av saker.
Ubuntu är Debian-baserat och det finns inget root-konto utan man får tillfälligt root-rättigheter (vilket man behöver för en hel del administrativa uppgifter) genom kommandot "sudo" (eller "gksudo" för grafiska applikationer) följt av att mata in sitt inloggningslösenord. sudo-/gksudo-funktionaliteten finns inbyggd när det gäller grafiska applikationer (t.ex. pakethanteraren Synaptic) så man kommer att bli tillfrågad om lösenordet ifall det behövs.
Det finns ett antal olika varianter av Ubuntu. En sådan variant är Xubuntu. Xubuntu är gjort för att fungera bra med lite minne. Det använder skrivbordsmiljön Xfce som inte kräver lika mycket resurser som skrivbordsmiljön Gnome som finns i Ubuntu. Eftersom 256 MB minne som finns i mellanpaketet är i minsta laget för Ubuntu så är Xubuntu ett bra val.
Här börjar guiden:
1. Ladda ner CD-avbildning (.iso-fil) för Xubuntu 8.04, t.ex. från http://cdimages.ubuntu.com/xubuntu/rele ... y/release/ . Klicka på "PC (Intel x86) desktop CD" på nyss nämnda sida, d.v.s. det är http://cdimages.ubuntu.com/xubuntu/rele ... p-i386.iso som ska laddas ner.
2. Bränn CD-avbildningen till en CD-skiva. Obs! Det är väldigt viktigt att i CD-brännarprogrammet välja att bränna som CD-avbildning och INTE som en fil för annars kommer CD-skivan inte att fungera. Det finns gratis Windows-program att ladda ner från Internet för att bränna .iso-filer. Själv har jag under Windows XP brukat bränna med Nero Express som jag har på två CDar (följde med både en CD-brännare och en dator som jag köpt).
3. När du startar upp datorn, tryck på F-tangenten som det står att man ska trycka på för att komma in i datorns BIOS och kontrollera att den enhet där du tänker sätta i CD-skivan är vald som första enhet vid boot, före hårddisken. Om detta inte stämmer, så ändra i BIOS-inställningarna. På min dator var det redan inställt att DVD-läsar-enheten överst på datorn (som också kan läsa CDar) var första bootenhet så jag behövde inte göra något.
(Det finns också en CD-brännar-enhet under DVD-läsaren. Den var inte vald som första bootenhet hos mig men den är ändå trasig i min dator så jag kan inte använda den och som sagt går det bra att sätta CD-skivan i DVD-läsaren ovanför istället.)
4. Denna guide utgår från att du vill skapa ett dual-boot-system där du kan välja mellan Xubuntu och Windows vid uppstart. För att få så mycket hårddiskutrymme som möjligt åt Xubuntu så ta bort alla filer du inte behöver under Windows (ta även bort dem från papperskorgen) och kör Diskrensningsverktyget i Windows.
5. Kör Defragmenteringsverktyget i Windows (även detta för att få så mycket hårddiskutrymme som möjligt åt Xubuntu). Stäng ner alla andra program när du kör defragmenteringen.
6. Sätt i CD-skivan i den enhet som är satt till första boot-enhet (se steg 3). I mitt fall är det DVD-läsaren överst i datorn. Starta sedan om datorn.
7. Vid uppstart av datorn med CD-skivan isatt ska du få upp en meny där det överst står Xubuntu och därunder finns ett antal val. Ett av valen är att felkontrollera CD-skivan. Det kan vara bra att börja med det för att se att det inte finns några fel på CD-skivan.
8. När du har felkontrollerat CD-skivan och startat om så ser du att två andra val i menyn är att testa Xubuntu utan att ändra något på hårddisken samt att installera Xubuntu. Det kan vara en bra idé att först testa Xubuntu lite. Det går dock väldigt långsamt att starta upp Xubuntu och köra det från CD-skivan.
9. När du vill installera Xubuntu så kan du göra det antingen genom att välja Installera i menyn som dyker upp vid uppstart med CD-skivan isatt eller genom att i samma meny välja alternativet att testa Xubuntu och sedan dubbelklicka på ikonen för att installera efter att Xubuntu startat upp. Jag rekommenderar det förstnämnda alternativet om man bara har 256 MB minne eftersom det går snabbare.
10. Under installationen får du några frågor. De flesta frågorna är rätt enkla som att välja språk eller tangentbord. Den enda frågan som är lite svårare är att partitionera hårddisken. Det förvalda alternativet är dual-boot mellan Windows och Ubuntu. I den här guiden väljer vi det alternativet för det är det enklaste. Vid det alternativet finns det en mätare som normalt är inställd på att Windows-partitionen ska vara så liten som möjlig. Jag drog mätaren så att Windows fick ca 27 GB och Xubuntu ca 80 GB vid installationen jag gjorde. (Efter installationen ledde detta till att /dev/sda1/ var återställningspartitionen (FAT), /dev/sda2/ Windows-partitionen (NTFS), /dev/sda5/ Linux-partitionen (ext3) och /dev/sda6/ Linux-swap-partitionen.)
Som överkurs kan nämnas att det även finns två andra alternativ vid frågan om partitionering. Ett av dem är att ha Xubuntu på hela hårddisken. Observera att även återställningspartitionen som återställer hårddiskinnehållet till vad det var vid leverans av datorn då försvinner. Det är dock möjligt att det inte går att återställa även om man behåller den partitionen som i det enklare valet ovan. Jag har läst att någon har skrivit att det blev problem med hans HP-dator när han försökte återställa. Jag har dock inte provat själv.
Det andra "överkurs-alternativet" vid partitioneringsfrågan är manuell konfigurering. Tänk då på att FAT-partitionen är återställningspartitionen och NTFS-partitionen är Windows-partitionen samt att Linux kräver åtminstone två partitioner; en rot-partition ("/") och en swap-partition. Många väljer också en separat partition för sin hemmakatalog (/home) men det är inte nödvändigt.
11. Efter att ha startat om datorn efter installationen med CD-skivan urtagen (installeraren ber dig att ta ut skivan när du startar om datorn) så får du en meny där du har 10 sekunder på dig att välja operativsystem. Det översta förvalda alternativet är Xubuntu. Det nedersta alternativet är Windows XP. Det finns också ett Windows NT/2000-val men det är normalt inget man ska använda. Det är återställningspartitionen.
12. Första gången du startar Windows XP efter installationen så händer lite konstiga saker. Under uppstart får du ett meddelande om att inkonsistenskontroll måste göras och CHKDSK körs. Efter uppstart så får du meddelande om att ny hårdvara har detekterats och senare att denna har installerats. Detta är dock normalt beteende (tror jag i alla fall) och händer bara vid första uppstarten av Windows efter installationen.
13. Dokumentationen på http://doc.ubuntu.com/xubuntu/ rekommenderas. Det officiella svenska Ubuntu-forumet (som också är till för Xubuntu) rekommenderas också: http://ubuntu-se.org/ .
Några konfigurationer efter installation
-----------------------------------------
1. För att ljudet ska fungera i Xubuntu, öppna ett Terminal-fönster, starta alsamixer, gå till höger till "Audigy A" och tryck på M. Gör du inte det blir det helt tyst.
2. För att flash och Java ska fungera i Firefox, installera xubuntu-restricted-extras.
3. Det finns en bugg i fönsterhanteraren Xfce som gör att externa USB-hårddiskar inte matas ut riktigt när man högerklickar på skrivbordsikonen och väljer Mata ut. Skriva därför "sudo eject /media/NAME_OF_DEVICE/" i ett Terminalfönster för att mata ut hårddisken där NAME_OF_DEVICE ska ersättas med namnet på hårddisken, i mitt fall IOMEGA_HDD. Ett tips är att göra en programstartare på skrivbordet för detta.
4. Det kan vara väldigt användbart att lägga till Volymkontroll-appleten i Xfce till panelen högst upp på skärmen (högerklicka på panelen och välj att lägga till).
5. Bildfiler är normalt associerade med GIMP. Det är ett rätt stort och tungt program som tar tid att starta så jag tycker det är bättre att högerklicka på en bildfil och associera bildfiler med Ristretto Image Viewer. Ett tips kan också vara att installera Eye Of Gnome (eog i Synaptic) som är bildvisaren i Gnome/Ubuntu.
6. Gå in under Applications -> System -> Språkstöd. Då kommer du att få ett meddelande om att det saknas en del språkstöd. Välj att installera allt som inte är installerat ännu (allt svenskt språkstöd får inte plats på CD-skivan så det är därför en del måste installeras i efterhand).
7. Ett musikspelarprogram med spellistor är väldigt bra att ha. Installera t.ex. Rhythmbox och libgnomevfs2-extra i Synaptic (libgnomevfs2-extra krävs för att undvika fel vid uppstart av Rhythmbox).
8. Installera gnome-utils med Synaptic. Då får du också med gfloppy som du kan använda för att formatera disketter (datorn har ju en diskettstation). Man kan skriva "gfloppy" i ett Terminalfönster för att starta det men ett tips är att skapa en programstartare på skrivbordet.
9. Jag har inte originalgrafikkortet i datorn utan ett ATI Radeon X800 som har installerats senare så detta tipset kanske inte gäller för er: Gå in under Applications -> System -> Hardware Drivers och bocka för "Aktiverad" för den proprietära drivrutinen för grafikkortet. En del paket kommer då att installeras och du kommer att bli ombedd att starta om datorn. Detta var nödvändigt för mig för att videor inte ska hacka.
10. Följ guiden jag skrivit på http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=28173 för att få videor att fungera korrekt på webbsidor, t.ex. på SVTs webbplats.
11. Om man vill komma åt sin Windows XP-partition från Xubuntu kan man först i ett Terminal-fönster skriva "sudo fdisk -l" och se vad det står efter "/dev" på raden där det står "NTFS". I mitt fall står det "/dev/sda2" (jag antar detta i den följande beskrivningen). Sedan behöver man skapa en katalog att använda för Windows-partitionen, t.ex. med "sudo mkdir /media/windows". Därefter kan man mounta Windows-partitionen genom att skriva "sudo mount /dev/sda2 /media/windows/". Därefter ser man innehållet på Windows-partitionen under /media/windows, antingen i ett Terminal-fönster eller i den grafiska filhanteraren Thunar. Avmountar gör man med "sudo umount /media/windows/". Det går också att lägga in en rad i filen /etc/fstab så att Windows-partitionen automatiskt mountas vid uppstart av Xubuntu men det tänker jag inte beskriva här.
12. Några små tips:
* rar är ett vanligt arkivformat på nätet, om du installerar paketet rar så kan du sedan bara högerklicka på en fil i Thunar och välja att skapa ett rar-arkiv.
* Att spela mp3-filer vill ju de flesta kunna göra. Första gången du dubbelklickar på en mp3-fil och mp3-filer är associerade med Totem-player (default-media-spelaren) så letas automatiskt rätt codecs upp och installeras för mp3.
* Programmet Thunderbird finns förinstallerat för e-post.
* Om man vill ha en FTP-klient så är gFTP ett bra val (installera paketet gftp).
* Programmet TPTest är bra att ha för att testa hastigheten för sin Internet-anslutning. Ladda ner binary package för 8.04 Hardy Heron från http://www.datanom.net/tptest-gui/download.html och dubbelklicka på .deb-filen så installeras det automatiskt.
HOWTO: Installera Xubuntu på Ericsson-hem-PC från 2003
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS