Hur hittar man RAM-minnet?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
StefanB

Hur hittar man RAM-minnet?

Inlägg av StefanB »

Jag köpte tiil ytterligare 520 mb SDRAM-minne till min gamla PC och satte in det i sockeln bredvid mitt tidigare 520 mb-minne. Jag borde alltså ha 1 gb nu, men Ubuntu hittar det inte. Hur eller var kan jag aktivera det?
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Hur hittar man RAM-minnet?

Inlägg av Turbo »

StefanB skrev:Jag köpte tiil ytterligare 520 mb SDRAM-minne till min gamla PC och satte in det i sockeln bredvid mitt tidigare 520 mb-minne. Jag borde alltså ha 1 gb nu, men Ubuntu hittar det inte. Hur eller var kan jag aktivera det?
Det ska nog aktiveras automatiskt.. De båda minnerna.....är de av samma märke?

Har hört att vissa datorer vill ha minnen av samma märke (likadana) Vad händer om du låter dem byta plats? Har du 2 eller fler platser för ramminne?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Hursomhelst beror det väl mer på moderkortet än operativsystemet. Hur mycket minne syns i BIOS?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
StefanB

Inlägg av StefanB »

Turbo skrev: Det ska nog aktiveras automatiskt.. De båda minnerna.....är de av samma märke?

Har hört att vissa datorer vill ha minnen av samma märke (likadana) Vad händer om du låter dem byta plats? Har du 2 eller fler platser för ramminne?
Det finns två kortplatser och minnena är av samma märke, http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=34017889. Jag ska testa att byta plats på dem i morgon bitti.
Cadryc skrev:Hursomhelst beror det väl mer på moderkortet än operativsystemet. Hur mycket minne syns i BIOS?
Just det, det var det första jag försökte att kolla, men jag hittar ingenstans i BIOS där jag kan se hur mycket RAM det finns. Hur ser man det?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Med många moderkort så svischar det förbi lite text, och kanske en logotyp, precis när man startat datorn, där brukar det stå hur mycket minne som detekteras. Men om man går in i BIOS så måste det väl stå där nånstans? Vet du vad det är för moderkort du har?

Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

På min dator. starta om tryck F2 (annars "delete") Sedan kommer sidan upp direkt (main)
StefanB

Inlägg av StefanB »

Cadryc skrev: Vet du vad det är för moderkort du har?
Packard Bell MS 6511 ver:1.
Turbo skrev:På min dator. starta om tryck F2 (annars "delete") Sedan kommer sidan upp direkt (main)
Jo, men det är sedan jag inte kan hitta det. Jag kollar vidare i morgon bitti. Jag har bara en skärm så jag måste koppla över den här skärmen till den datorn.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag letar men hittar ingen manual till det moderkortet, det verkar som att MSI tillverkade det för packardbell, så det finns inte med på MSIsajten.

När man bootar Ubuntu så kan man i GRUB välja Memtest, testa det och se hur mycket minne som upptäcks. Om du enbart har Ubuntu instalerat så ser man inte GRUBmenyn, utan får trycka Esc vid uppstart för att få fram den.

Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Det är den här datorn, http://support.packardbell.com/se/item/ ... 468&g=1400, frånsett att det operativsystem som anges numera är utbytt mot ett bättre... :)
StefanB

Inlägg av StefanB »

Memtest visade 496 mb minne och jag kan inte hitta var i BIOS minnet visas. Jag har gått igenom alla menyer där, tror jag. Ingenting swischar förbi vid uppstart utan går direkt till Grubmenyn, så jag kan alltså inte se någonting om minnet då heller. Aja, jag tänkte ge bort den gamla skorven till en släkting och det är fullt acceptabelt med det internminnet, bara det att Gnome tar hela minnet själv och startar jag något annat så börjar den swappa, men det är väl kanske ingen fara om man inte kör alltför många program samtidigt. Swap ska väl också användas, annars skulle den väl inte finnas... :)

Men går det att fixa det så är det naturligtvis bra.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Byt ut det gamla minnet mot det nya och se om datorn startar.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
qix
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av qix »

Och byt ut Gnome mot Openbox. ;)
StefanB

Inlägg av StefanB »

nicefinger skrev:Byt ut det gamla minnet mot det nya och se om datorn startar.
Ja, det gör den så det är inget fel på minnet. Jag har även testat att byta plats på de båda med samma resultat. Det kanske är minnesplatsen det är fel på.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad är det för minne du köpt? Vet du någon spec på det?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Om den startar med respektive minne så kanske kanske den bara klarar 512 MB RAM, men det är svårt att tro. Enligt länken ovan skall 1 GB RAM vara OK.

Kan du kolla i BIOS efter nåt som heter typ ESCD eller liknande och ställa om det till Enable. Det kan heta annorlunda i ditt Bios men principen är att det skall läsa om all hårdvaruinformation och spara den. Du kan också testa att ändra nåt annat, typ Show startup logo till disable, och sedan spara. Kanske hjälper....
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Hund skrev:Vad är det för minne du köpt? Vet du någon spec på det?
Det minne jag har köpt är detta: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=34017889. Utöver det som beskrivs på den sidan hittar jag denna information på förpackningen:

KVR133X64C3/512
512 MB PC133 DIMM CL3
webaake skrev: Kan du kolla i BIOS efter nåt som heter typ ESCD eller liknande och ställa om det till Enable. Det kan heta annorlunda i ditt Bios men principen är att det skall läsa om all hårdvaruinformation och spara den. Du kan också testa att ändra nåt annat, typ Show startup logo till disable, och sedan spara. Kanske hjälper....
Det som mest liknar det du beskriver heter "Clear NVRAM" och den är satt till No. Om jag ändrar den till Yes så sparas inte det av någon anledning. Jag fotograferade min BIOS och lade upp den på http://myfreefilehosting.com/f/d587c52079_0.67MB.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Du skulle kunna ändra Quick Boot till Disabled så kanske det kommer svischa förbi lite text vid uppstart

I övrigt ser jag ingenstans där jag skulle vänta mig att man ser hur mycket minne som upptäckts, skumt.

Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Clear Nvram är nog det jag var ute efter och det skall bara resettas en gång, tills man vill göra det igen. Så det är OK, så långt.

Är verkligen minnena likadana?

Vidare, så kan du testa att sätta mer DRAM frequency till 100 Mhz, om det går. Om det ev. skulle hjälpa så kan du kanske öka stegvis igen.

Mera långsökt är att testa att sätta Pnp OS till No, men då kan då få andra problem.

En annan väg att gå är att kolla efter jumpers på moderkortet, men då måsta man ha manualen. I manualen kan man också se hur man helt nollställer bioset tillbaka till frabirksinställningarna, vilket möjligen också kan hjälpa. Oftast plockar man ut batteriet med strömsladden bortkopplad och sedan brukar det finns en liten jumper nära batteriet, på moderkortet, som man flyttar ett snäpp i ca 5 sekunder. Sedan tillbaka med jumpern och batteriet.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Cadryc skrev:Du skulle kunna ändra Quick Boot till Disabled så kanske det kommer svischa förbi lite text vid uppstart
Nej, det svischar inte förbi något, den går direkt till grub via bios.
webaake skrev:
Är verkligen minnena likadana?

Vidare, så kan du testa att sätta mer DRAM frequency till 100 Mhz, om det går. Om det ev. skulle hjälpa så kan du kanske öka stegvis igen.
Ja, det är exakt samma minnen. Jag har förpackningen kvar från den jag köpte först (i höstas). Jag hade först ett minne på 256 mb, men då det visade 240 mb i XP så trodde jag att det kunde vara något fel på det, så jag köpte det första 512 mb-minnet och satte in det istället. Dock visade det 496 mb i XP och det är samma i Ubuntu. Det visar inte 512 mb som jag egentligen tycker att det borde visa.

Det går inte att ändra DRAM frequency, den är låst.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"