Problem (Flash, almänt seg, segt internet m.m)

fghj.

Problem (Flash, almänt seg, segt internet m.m)

Inlägg av fghj. »

Hej har haft ubuntu på min laptop ett halvår nu och det fungerar utmärkt, så nu tyckte jag att det var dags att installera det på den stationära med.
3.0 ghz
1024 ram
Ati radeon 9800 pro

Första problemet är att datorn segar ner sig totalt om man öppnar en sida med flash (med flashblock på också :S) detta har jag inga problem med på den bärbara.
Sen känns den allmänt mycket segare än laptopen, vilket den inte är.

sen har jag en belkin usb g network adapter för trådlöst nätverk. Den fungerade out of the box på 8.04, men det går väääldigt segt. har 24mbits bredband och när jag installerade uppdateringar så gick det i ca 40kb/s. Tror ni att jag kan behöva installera drivrutiner ändå? :O

Sen när jag kollar på system övervakare används 43& av cpu 1 och 34% av cpu . Vad jag vet har min processor inte två kärnor :S.
hade lite bråttom när jag skrev det här inlägget så är inte säkert att det är läsbart, men kommer in och editerar senare.
Mikael Håkansson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Problem (Flash, almänt seg, segt internet m.m)

Inlägg av Mikael Håkansson »

Angående hastigheten på ditt internet så läste jag nyligen att IPV6 är aktiverat default i Hardy och att flera har haft problem med det och fått väldigt dålig internet performance. Letar efter mera information och uppdaterar så fort jag hittar.

- Edit
- För att avaktivera IPV6:
- http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202838

Jag sitter med en dual core (1.9x2), 2Gb RAM och ett Nvidia 8600GT, och allt inklusive Firefox har varit lika segt som om det var en gammal 486:a man satt vid, speciellt flash! Detta problem har jag någorlunda fixat men kommer inte ihåg exakt hur, minns inte vilken sida jag läste det på men letar och uppdaterar så fort jag hittar. Den fixen jag gjorde var specifik för Nvidia, det var en fil från Nvidia som inte fungerade korrekt och länkade till en annan vilket ökade prestandan något enormt för Firefox och flash, vissa sidor t.ex break.com fungerar fortfarande inte, det är så pass att min mus slocknar (slutar helt fungera) på den sidan. Eftersom det var för Nvidia så vet jag inte om liknande fix kan hjälpa dig men ska kolla runt.

Uppdaterar så fort jag kan.
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem (Flash, almänt seg, segt internet m.m)

Inlägg av Smygis »

angående processorn så skulle jag gissa på att du har en pentium 4 med HT?
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"