Programmapp?

Användarvisningsbild
PJW
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Programmapp?

Inlägg av PJW »

Efter mycket om och men har jag lyckats få Ubuntu fungera hur bra som helst på min Acer 4315. Stor glädje över detta!

En sak jag undrar över (efter att använt Mac OS X under flera år) är om det finns något liknande en "programmapp" i Ubuntu (eller i Linux överhuvudtaget)? Jag har köpt ett spel som heter Lux Delux och jag har laddat hem linux-disten för detta. Jag kan packa upp filerna och spela spelet utan större problem, men allt ligger på skrivbordet. Hur gör jag för att lägga till det bland min program-meny (under "Spel" företrädesvis)? Går det överhuvudtaget eller är jag tvungen att ha de program som inte går att ladda hem via OS på andra platser?

Nortern Soul - Keep the Faith!
/pjw
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Programmapp?

Inlägg av Cadryc »

Jag antar att det är EN fil som man i princip dubbelklickar på för att starta programmet. Då borde det här funka:

Lägg mappen med programmet där du känner för't, antar att du inte vill ha det på skrivordet.

Högerklicka på Program uppe till vänster -> Redigera menyer välj kategori, tex Spel, och välj Ny post (finns till höger)

Skriv i namn du vill ha, i kommando skriver du sökvägen till filen, tex /home/anvnamn/namnpåmappmedspel/namnpåfil
En del binärfiler har jag märkt att man kör genom att i terminalen skriva ./namn isf kan man i kommando skriva
./sök/väg/namnpåfil

Hoppas det fungerar :)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"