Hejsan allihopa!
Detta är min första tråd och inlägg efter att ha lurkat lite här ett tag. Jag är helt grön på Linux även om jag har många års "Windows-vana". Tyckte att det äntligen vore spännande att ge sig in i Linux-världen och jag är mycket nöjd och begesitrad över den värld som nu har öppnat sig för mig. :-)
Jag har lyckats att klura ut ganska mycket men det finns en sak som jag har kört fast i helt. Jag har sökt både i detta svenska forum men även i det engelska efter tips. Har även testat ett par saker helt utan framgång. Så nu över till min fråga.
Jag har inga problem med att fjärrstyra min XP-dator från min Ubuntu-dator via RDP, funkar kanon.
Däremot har jag inte lyckats med det motsatta, alltså att fjärrstyra Ubuntu från XP:n (eller Ubuntu som jag dual bootar med min XP). Vad jag har förstått är att man kan köra VNC osv. även om det tydligen skall finnas RDP-stöd åt detta håll också även om det kanske är på experimentsstadiet så att säga.
Det är alltså frågan om att fjärrstyra över Internet, inte lokalt nätverk som det handlar om här.
Jag skulle bli oehört tacksam för all hjälp som jag kan få med detta och var snäll och var ganska pedagogisk ifall ni ger mig förslag, tips eller en egen skriven guide då jag fortfarande är väldigt grön på Linux.
Stort tack på förhand.
Fjärrstyra Ubuntu från XP (eller Ubuntu), hur?
- Evil Ernst
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Fjärrstyra Ubuntu från XP (eller Ubuntu), hur?
http://www.nomachine.com/
NX använde min granne att fjärra Ubuntu från sin Windowsdator förut. Tyvärr vet jag ingenting om detta program själv.
NX använde min granne att fjärra Ubuntu från sin Windowsdator förut. Tyvärr vet jag ingenting om detta program själv.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!