Återställa grafikkortsdrivrutiner

XPeter
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Återställa grafikkortsdrivrutiner

Inlägg av XPeter »

jag hade hoppats att jag inte skulle behöva fråga efter hjälp här så mycket men nu har jag lyckats ställa till det lite. :)

Inne på Monitor Resolution Settings så stog det att jag bara körde med 50 Hz men det såg inte så ut och skärmen sa att det var 85 hz. Jag tänkte då att det är lika bra att jag installerar om drivrutinerna till mitt grafikkort så jag gick till Hardware Drivers och bockade ur Enabled. Något gick fel (jag kommer inte ihåg vad som stod). När jag trycker i Enabled rutan igen så laddar den lite men sen så händer inget och rutan är inte ibockad. På något sätt måste jag installera om drivrutinerna men har inte lyckats.

Det ursprungliga felet med fel refresh rate kom jag på senare berodde på att sladden från skärmen till datorn inte satt i korrekt så det var lite onödigt att jag började bråka med det. :P Jag har ett Nvidia GeForce FX 5900 om det har någon betydelse.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Återställa grafikkortsdrivrutiner

Inlägg av Hund »

Har du startat om X efter att di inaktiverat/aktiverat dom? (Ctrl + Alt + Backsteg)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
XPeter

Inlägg av XPeter »

Jo det har jag provat. Skärmen ser ut som när drivrutinen inte var installerad från början.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kod: Markera allt

sudo nvidia-xconfig
Starta sedan om X, skulle inte det hjälpa kan du prova dessa: http://www.nvidia.com/object/linux_disp ... 73.08.html

Jag installera om mina drivrutiner i 8.04 och det började krångla. Då prövade jag dessa vilket fungerade bra. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
XPeter

Inlägg av XPeter »

Gav felmeddelande: sudo: nvidia-xconfig: command not found
Jag försökte installera drivrutninen som jag hittade på http://www.nvidia.com/object/linux_disp ... 69.12.html (Ganska säker på att det är den jag ska ha)
När jag försöker installera den så står det bla:
No precompiled kernel interface was found to match your kernel; this means that the installer will need to compile a new kernel interface.

ERROR:You do not appear to have libc header files installed on your system. Please install your distribution's libc development package.
behöver jag installera det de säger? Hur gick det till när ubuntu var nyinstallerat för då sa den ju själv att jag skulle installera drivrutinerna. Borde ju gå att få igång samma sak igen kanske. Jag vet inte... ???
XPeter

Inlägg av XPeter »

Problemet är löst! :)

Hittade Synaptic Package Manager och därifrån kunde jag välja reinstallation på nvidia-glx-new och då fungerade det. Det fungerade nämligen inte att radera den.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"