Köpte en ny fin liten laptop igår.
Intel grafik och realtek ljud, så jag tänkte det ska väll inte vara något problem.
Dock när jag kör installationen an hardy så krachar det när GRUB ska installeras (tror jag).
Min gissning är att det beror på att datorn har en dedikerad återställningspartition som jag antar är skrivskyddad.
Jag skulle vilja kring gå detta, men hälst ha kvar återställnings partitionen.
Nån som vet hur man ska gå tillväga?
GRUB installation krashar
- Osprey
- Kontakt:
Re: GRUB installation krashar
Jag skulle inte tro att det är återställningspartitionen som är problemet. På den burken jag sitter vid nu (som hade Vista installerat när jag köpte den), så har jag fyra partitioner på ena hårddisken. Den första är Vistas återställningspartition, den andra är Vista, den tredje är Ubuntu och den fjärde är Ubuntus swap.
Enda möjliga felkällan som jag kan tänka mig avseende detta är om du vid partitioneringen i installationen säger till att du vill installera på hela disken och i så fall kanske åker på broblem med formatering av någon Windowspartition. För att undvika detta så väljer du att manuellt ange partitionerna där du alltså behåller de två som tillhör Windows och skapar minst två nya för Ubuntu. Swap och root måste du ha och sedan kan det eventuellt vara idé med en egen partition för /home (användarnas hemmamapp). Det sista är dock inte nödvändig och själv har jag skippat det.
När jag tittar på windowsåterställningspartitionen med gparted (ett av Ubuntus partitioneringsprogram) så är den inte skrivskyddad, men eftersom du helst vill ha kvar den så är det ändå att ange partitionerna manuellt som gäller.
Enda möjliga felkällan som jag kan tänka mig avseende detta är om du vid partitioneringen i installationen säger till att du vill installera på hela disken och i så fall kanske åker på broblem med formatering av någon Windowspartition. För att undvika detta så väljer du att manuellt ange partitionerna där du alltså behåller de två som tillhör Windows och skapar minst två nya för Ubuntu. Swap och root måste du ha och sedan kan det eventuellt vara idé med en egen partition för /home (användarnas hemmamapp). Det sista är dock inte nödvändig och själv har jag skippat det.
När jag tittar på windowsåterställningspartitionen med gparted (ett av Ubuntus partitioneringsprogram) så är den inte skrivskyddad, men eftersom du helst vill ha kvar den så är det ändå att ange partitionerna manuellt som gäller.

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Igår så körde jag först en guidad men då hände ingenting och så avbröt jag installationen, men sen skapade jag partitioner i windows och sedan körde jag manuell partitionering, det var då problemet dök upp. Då det jag antog var grub skulle skrivas till hd0...
- Osprey
- Kontakt:
Jag gjorde ungefär precis samma på den här burken och det har funkat perfekt (nåja). 
Eller med andra ord, först skapade jag partitioner för Ubuntu i Windows och sedan installerade jag det med manuell partitionering. GRUB skrevs in precis som den skulle och den tar nu hand om det som NTLDR tidigare skötte. Manuella partitioneringen är ju ganska enkel, det är bara att säga att den stora av de nya partitionerna ska vara ext3 (eller vad man nu vill använda) och att den ska monteras på "/", den lilla partitionen ska vara swap och där anger man bara att den ska vara det, ingen monteringspunkt eller så.
Får du ut någon fleutskrift eller annan typ av ledtråd när den kraschar?

Eller med andra ord, först skapade jag partitioner för Ubuntu i Windows och sedan installerade jag det med manuell partitionering. GRUB skrevs in precis som den skulle och den tar nu hand om det som NTLDR tidigare skötte. Manuella partitioneringen är ju ganska enkel, det är bara att säga att den stora av de nya partitionerna ska vara ext3 (eller vad man nu vill använda) och att den ska monteras på "/", den lilla partitionen ska vara swap och där anger man bara att den ska vara det, ingen monteringspunkt eller så.
Får du ut någon fleutskrift eller annan typ av ledtråd när den kraschar?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
nje, inte mycket mer än att det är ett allvarligt fel... men jag kanske ska prova igen lite senare och se om samma fel dyker upp.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Man kan i det där lilla fönstret som syns under installationen se lite vad som händer. Står det verkligen att Grub installeras när det slutar funka? Har du inte sagt till om annat så ska Grub installeras i MBR på hårddisken utan problem. Nåja. Själv hade jag krympt Windowspartitionen med GParted LiveCDn innan installationen. Jag skapade ett "hål" mellan XP och återställningsdelen. Däremellan tryckte jag in Ubuntu och en swap. Tyvärr glömde jag att tala om för Grub var den skulle lägga sig, så den lade som programenligt i MBR. Hade gärna sett att jag kunnat använda Windows egen starthanterare om något gått snett. Men nu gjorde det inte det, utan allt funkar!