Löst
Re: Huawei E220
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Mandriva 2008.1 är enda jag vet fungerar. Jag har provat olika distributioner. Fick gå tillbaka till mandriva igen för den saken.
Där har du fel. Se ovan länk.Saunafreak skrev:Mandriva 2008.1 är enda jag vet fungerar. Jag har provat olika distributioner. Fick gå tillbaka till mandriva igen för den saken.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
HenrikAns sida är den som hjälpte mig. Men jag hade stora problem!
Jag laddade ner en DEB-fil, som inte är den senaste versionen och som jag fått adressen till på forumet: https://forge.vodafonebetavine.net/frs/ ... 7_i386.deb.
INSTALLERA
Här hade jag problem eftersom det inte gick att installera DEB-filen med GDebi. Jag gick istället göra det från en terminal.
Sedan finns det ett stort antal beroenden man måste ha innan man installerar. Beroendena är en stor källa till problem när man sedan ska köra programmet, så det gäller att man verkligen har allt. Det här kan man göra från terminalen, om man inte kör Pakethanteraren. Det rekommenderas att man ser till att både förrådet Universe och Multiverse är aktiverade.
Nu är man klar att installera Vodafone-programmet.
Man kan sedan behöva skapa filen /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules. Det finns en liknande fil i den mappen, men det är den här man ska skapa. I den ska man skriva, på en och samma rad, följande.
KÖRA PROGRAMMET
Koppla nu in modemet och ge den en knapp minut att få kontakt. Oftast har datorn svårt att få kontakt med modemet.
Starta nu programmet: Program - Internet.
Om allt har gått bra, kommer man nu att få upp en lista på ett modem, Huawei-modemet. Markera det och klicka på OK. Efter det kommer du att få ange din PIN-kod.
I nästa ruta anger du uppgifterna för din anslutning. Det här funkade både för HenrikAn och mig, eftersom vi båda kör med Telia.
Profile name = Telia3G
username = 3G
password = internet
Preferred connection = 3G only
Authentication mode = default
APN host = online.telia.se
Man får nu upp gränssnittet där man kan välja vad man vill göra. Eftersom man redan har skapat en profil, är det bara att klicka på knappen "Connect" för att ansluta till internet.
Jag laddade ner en DEB-fil, som inte är den senaste versionen och som jag fått adressen till på forumet: https://forge.vodafonebetavine.net/frs/ ... 7_i386.deb.
INSTALLERA
Här hade jag problem eftersom det inte gick att installera DEB-filen med GDebi. Jag gick istället göra det från en terminal.
Sedan finns det ett stort antal beroenden man måste ha innan man installerar. Beroendena är en stor källa till problem när man sedan ska köra programmet, så det gäller att man verkligen har allt. Det här kan man göra från terminalen, om man inte kör Pakethanteraren. Det rekommenderas att man ser till att både förrådet Universe och Multiverse är aktiverade.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install libgdl-gnome-1-0 python-crypto python-gnome2-extras python-serial python-twisted python-twisted-bin python-twisted-conch python-twisted-core python-twisted-lore python-twisted-mail python-twisted-names python-twisted-news python-twisted-runner python-twisted-web python-twisted-words python-tz python-zopeinterface
sudo dpkg -i vodafone-...deb
SUBSYSTEM==”block”, \
ACTION==”add”, \
SYSFS{idVendor}==”12d1″, \
SYSFS{idProduct}==”1003″, \
RUN+=”/sbin/modprobe usbserial vendor=0×12d1 product=0×1003″, \
OPTIONS=”ignore_device”
Koppla nu in modemet och ge den en knapp minut att få kontakt. Oftast har datorn svårt att få kontakt med modemet.
Starta nu programmet: Program - Internet.
Om allt har gått bra, kommer man nu att få upp en lista på ett modem, Huawei-modemet. Markera det och klicka på OK. Efter det kommer du att få ange din PIN-kod.
I nästa ruta anger du uppgifterna för din anslutning. Det här funkade både för HenrikAn och mig, eftersom vi båda kör med Telia.
Profile name = Telia3G
username = 3G
password = internet
Preferred connection = 3G only
Authentication mode = default
APN host = online.telia.se
Man får nu upp gränssnittet där man kan välja vad man vill göra. Eftersom man redan har skapat en profil, är det bara att klicka på knappen "Connect" för att ansluta till internet.
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Kära Ubuntu användare. Tack så länge men kan ingen förbarma sig och göra en paketinstallation av modemet så det blir busenkelt! Jag är faktist snart 63 år och haft min första hjärtinfarkt så jag har inte tid med en massa konfigureringar utan vill använda datorn annars blir Ubuntu/Linux för mig och andra bara en kul grej bredvid Windows som dom mest hängivna klarar av..och det tycker jag är synd då jag gärna hänger på men inte med för stora djupdykningar för att få det att fungera! Tackar på förhand Leffe
- maths57
Det var en idé! Finns det någon som är kunnig på sånt? Hur gör man för att skapa en DEB-fil som installerar E220 direkt? Någon?
- HenrikAn
Vad är det som fattas i deb-filen på vodafones sida?maths57 skrev:Det var en idé! Finns det någon som är kunnig på sånt? Hur gör man för att skapa en DEB-fil som installerar E220 direkt? Någon?
Förutom den är det väl bara /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules som behövs, skulle det förenkla att göra ett paket av den också?
<edit>
Kanske något i den här stilen?
Installera filen /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules
</edit>
- maths57
Mobilt bredband verkar vara på uppgång så att göra det busenkelt att installera sitt modem är nog en bra sak. Trots din utmärkta beskrivning så var det ett visst meckande för mig.
- HenrikAn
Precis, att använda sitt 3G-modem i Ubuntu är förstås nödvändigt.maths57 skrev:Mobilt bredband verkar vara på uppgång så att göra det busenkelt att installera sitt modem är nog en bra sak. Trots din utmärkta beskrivning så var det ett visst meckande för mig.
Jag försöker bara förstå hur det görs lättare... Förutom paketet från vodafone och mitt paket ovan, vad behövs för att underlätta?
Ska man kanske på något sätt lägga till inställningarna för de vanligaste operatörerna?
- HenrikAn
Kan någon vara snäll och testa om paketet för att installera /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules funkar?
Jag har varken dator eller modem att prova på nu...
http://ubuntu.grusgrus.net/fix-huawei-hardy.deb
-
- Kontakt:
Yes det verkar fungera så långt jag förstår! Sen var det det där med att skapa den där filen...hur gör man då? LeffeHenrikAn skrev:Kan någon vara snäll och testa om paketet för att installera /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules funkar?
- HenrikAn
Tack!Leffe skrev:Yes det verkar fungera så långt jag förstår! Sen var det det där med att skapa den där filen...hur gör man då? LeffeHenrikAn skrev:Kan någon vara snäll och testa om paketet för att installera /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules funkar?
Men hur menar du?
Hur man gör en deb-fil? Eller hur man gör 99-huawei.rules?
-
- Kontakt:
Det är nog den med rules det frågas efter i fönstret när man installerat det jag testat.
-
- Kontakt:
: Huawei E220
In Ubuntu 8.04 you need to create the file /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules
This will install the file. Så här står det. Jag vet inte var jag hamnat i installationsprocessen!
This will install the file. Så här står det. Jag vet inte var jag hamnat i installationsprocessen!
- HenrikAn
Re: : Huawei E220
Tja, det var vad jag skrev utan att tänka efter allt för mycket. Formulera gärna om texten så den blir begriplig så uppdaterar jag deb-filen.Leffe skrev:In Ubuntu 8.04 you need to create the file /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules
Det jag vill säga är typ:
För att modemet (huawei e220) ska gå att använda kan man skapa en fil som heter /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules med innehållet
SUBSYSTEM==”block”, \
ACTION==”add”, \
SYSFS{idVendor}==”12d1″, \
SYSFS{idProduct}==”1003″, \
RUN+=”/sbin/modprobe usbserial vendor=0×12d1 product=0×1003″, \
OPTIONS=”ignore_device”
Se felrapporten: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/195357
Detta paket installerar automatiskt filen 99-huawei.rules som nämns ovan.
-
- Kontakt:
Ja jag förstår inte var och hur jag skall skapa denna fil och var skall den sättas in? Och kan man få en punkt för punkt beskrivning så här gör du börja med....osv
- HenrikAn
Jaha, i punktform kan man kanske sammanfatta det så här:Leffe skrev:Ja jag förstår inte var och hur jag skall skapa denna fil och var skall den sättas in? Och kan man få en punkt för punkt beskrivning så här gör du börja med....osv
* Klicka på länken: http://ubuntu.grusgrus.net/fix-huawei-hardy.deb
* Välj att öppna med gdebi * Välj installera Klart!
Alternativt kan man själv skapa filen och klistra in de rader den måste innehålla.
-
- Kontakt:
Jaha tack men när jag stoppar in modemet händer ingenting!
- HenrikAn
Nej, du måste ju göra något med modemet också.Leffe skrev:Jaha tack men när jag stoppar in modemet händer ingenting!
T.ex kan du följa: http://henrikan.wordpress.com/2008/04/0 ... buntu-710/
Men nu kan du ju strunta i den rödmarkerade texten, den delen är redan fixad om du installerade paketet ovan.
(Ledsen att det blev lite förvirrat, den här tråden har övergått från support till utveckling...