Kabel för att koppla dator till stereo?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kabel för att koppla dator till stereo?

Inlägg av Christian Johansson »

Om jag vill koppla min laptop som har hörlursutgång till AUX-ingångarna på min stereo, är det då en sådan här kabel jag ska ha: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=83002 ? Det är ju bara en rent mekanisk omvandlare mellan två olika plugg-format. Räcker det eller behöver signalen också modifieras på något sätt med någon typ av signalomvandlare? Jag gissar på att det inte behövs utan att det är samma signal som kommer ut på hörlursutgången som ska in till stereon.
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Re: Kabel för att koppla dator till stereo?

Inlägg av Erik Andrén »

Christian Johansson skrev:Om jag vill koppla min laptop som har hörlursutgång till AUX-ingångarna på min stereo, är det då en sådan här kabel jag ska ha: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=83002 ? Det är ju bara en rent mekanisk omvandlare mellan två olika plugg-format. Räcker det eller behöver signalen också modifieras på något sätt med någon typ av signalomvandlare? Jag gissar på att det inte behövs utan att det är samma signal som kommer ut på hörlursutgången som ska in till stereon.
Det är bara att tuta och köra!
Christian Johansson

Jag har nu köpt en sådan kabel. Jag kopplade precis in den och det verkar fungera bra :) .

Det enda som är lite jobbigt är att olika låtar är inspelade med olika volym så det gör att jag måste sitta och skruva upp eller ner volymen mellan varje låt. Jag undrar om det finns något program som kan jämna ut volymen mellan låtarna i en spelningslista innan man spelar upp dem. Rhythmbox verkar inte ha någon sådan fuktionalitet.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Christian Johansson skrev:Det enda som är lite jobbigt är att olika låtar är inspelade med olika volym så det gör att jag måste sitta och skruva upp eller ner volymen mellan varje låt. Jag undrar om det finns något program som kan jämna ut volymen mellan låtarna i en spelningslista innan man spelar upp dem. Rhythmbox verkar inte ha någon sådan fuktionalitet.
Kommandot mp3gain kan fixa det problemet. Finns motsvarande för ogg, och kanske även för flac.
Christian Johansson

Tack för tipset om mp3gain.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"