Fotointresserade - Upprop !!!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Fotointresserade - Upprop !!!

Inlägg av Martin Olsson »

Då jag inte på ett tag varit aktiv på detta forum, har jag ensam lobbat för användandet av fri programvara inom bildbehandling.
Svensk fotopress verkar vara sponsrade av Adobe, då alla tips och trix i tidningarna endast riktar sig till Adobes produkter. Jag har väldigt svårt att tänka mig att en amatörfotograf med en utrustning för max 5000 kr spenderar minst det dubbla på mjukvara. Rent krasst anser jag att Svensk fotopress uppviglar till piratkopiering.

Jag har fört debatter på olika fotoforum och på vissa tidskrifters hemsidor och mötts av kompakt tystnad, med ett undantag. Kamera & Bilds chefredaktör Magnus Fröderberg svarade i en debattråd och var positiv till mina åsikter, men inget har tyvärr hänt i upplagorna ännu.

http://www.bildochfoto.se har jag startat en grupp för användare av fri programvara inom bildbehandling och några trådar har startats.

Själv försöker jag leva som jag lär och har funnit ett bra arbetsflöde med fri programvara. Jag fotograferar mestadels i RAW och flödet för min del är F-spot -> Raw Therapee -> Gimp Även Qtpfsgui används ibland för HDR. De flesta av mina bilder i galleriet på min hemsida http://www.soptunna.se är framställda med fri programvara. Naturligtvis använder jag Mattias Wirfs utmärkta Xoda Gallery på min hemsida :)

Jag hoppas att fler på detta forum delar mina åsikter och vill vara med att lobba för fri programvara inom bildbehandling, vara aktiv i fotoforum, försöka påverka Svensk fotopress och på denna väg få fler amatörfotografer, och för den del även proffs, att få upp ögonen för möjligheterna med fri programvara inom bildbehandling.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Fotointresserade - Upprop !!!

Inlägg av DimensionX »

Vad jag vet så är väl Photoshop ett av de mest kopierade programmen. Sen kanske det är svårt att få folk att byta när de är "inkörda" på vissa program. Att gå över från Photoshop till Gimp är inte helt enkelt eftersom programmen är så pass olika, då talar jag om mina egna erfarenheter. Men visst vore det toppen om fler började att använda fri programvara för sitt bildarbete. Låter som ett bra projekt Martin. :)
Användarvisningsbild
qix

Inlägg av qix »

Håller med Dimension - Folk har använt Photoshop i alla år, och jag kör själv Photoshop genom Wine. Jag använder dock även GIMP, och försöker faktiskt att klara mig med det för det mesta.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Det enda som Gimp saknar är makron. Photoshop hade detta och det underlättade enormt när jag skulle beskära en massa bilder.
Som tur var så hittade jag ImageMagick och det programmet var bättre än Photoshop. ;D
Tyvärr så räcker inte min P4 2,4 GHz med 1 Gb ram till för grafiska program. Går för segt.

En sak som jag inte fattar är import av foton med FSpot. Väljer jag min kamera (Panasonic DMC-TZ3) bland importalternativen så fungerar det inte.
Däremot går det bra om jag väljer en hårddisk som heter "massmedia", alltså kamerans hårddisk. Verkar buggigt. Har istället kopierat filerna manuellt i Nautilus.
Min kompis får inte upp en ny ikon på skrivbordet när han pluggar in kameran och kan därmed inte använda Nautilus utan måste använda sig av FSpot för importen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
BengtB

Inlägg av BengtB »

Numer använder jag gthumb för att importera från kameran....
http://gthumb.sourceforge.net/

Använde tidigare F-spot men tycker det är smidigare med gthumb. Skulle helst göra det direkt i Bibble som jag tycker är klart bra. Det kostar en del men man får mycket på köpet....

Jag tycker mig se en ökad användning av Gimp och fler som är intresserade av att slippa riskera virus genom att ladda ner piratkopior. Gimp och öppen källkod kommer starkare och starkare. Utvecklingen går allt fortare och det är kul att se så många open source alternativ som finns idag.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

digikam är annars en "fixar-det-mesta"lösning för oss som kör Kubuntu (eller för dem som inte har något emot kde-program på sina gnome-burkar :P)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
BengtB

Inlägg av BengtB »

Jo jag körde Digikam tidigare, men jag insåg att ha KDE apps segade ner min uppstart eftersom man då också måste ha tillhörande bibliotek på burken...även om det fortfarande är snabbare än windows så kände jag att jag ville ha en ren gnome miljö...av flera skäl..
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Har börjat med F-Spot.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Avinstallerade F-spot.
Kunde inte få bort F-spot bilder från Skärmsläckaren
på annat sätt än med avinstallation. Är heller inte helt överens med F-spots
Ordning i bildarkiven. gThumb är mera renlärigt, kanske en ovana
från äldre Ubuntu versioner.
F-spot verkar inte ännu som färdigt programmerad.
martinkellner

Inlägg av martinkellner »

Jag fotograferar mkt för en bildbyrå och problemet med att använda gimp i det sammanhanget är följande:
1. Vad jag vet kan man bara använda färgrymden sRGB, och byrån vill ha bilderna levererade i Adobe (1998).
2. Gimp grejar inte 16 bitar vad jag vet.
3. Det finns inget system för inläggning av metadata såsom sökord etc, eller åtminstone inget som är kompatibelt med photoshop.

MVH
Martin
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

gThumb är bra. Man kan göra enklare redigeringar där -ändra storlek, beskära, ljus, kontrast, färg.
Allt man behöver om man som jag bara har bilderna på nätet och inte skriver ut.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Har för mig att gThumb är nästan som motsvarigheten till IrfanView i Windows.
Mycket snabba sökningar, lätt att hitta bilder från olika årgångar. Ordning och reda
i arkivet.
(F-spot hittar på saker, sparar ändringar i minnet utan att man begärt det.
Hittar på nya filnamn. Ändrar på uppställningen av flikarna i arkivet. Ställer till med
längre sökvägar. Plötsligt är arkivet större och man hittar dubletter av filer.
Databashanterare som tänker själva skall bytas ut. De ställer till med kaos.)

Vad kostar Photoshop ? Måste jag använda mitt Vista för Photoshop ?
Har några versioner av Adobe Photo de Luxe, köpte nyss en Canon EOS 1000D,
Canon har Digital Photo proffessional och en hel del andra. RAW kan hanteras.
Något HDR har jag inte hittat från Canon.

Har bara en svår tröghet för att tänka mig som att bli beroende av Windows Vista
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

martinkellner skrev:Jag fotograferar mkt för en bildbyrå och problemet med att använda gimp i det sammanhanget är följande:
1. Vad jag vet kan man bara använda färgrymden sRGB, och byrån vill ha bilderna levererade i Adobe (1998).
2. Gimp grejar inte 16 bitar vad jag vet.
3. Det finns inget system för inläggning av metadata såsom sökord etc, eller åtminstone inget som är kompatibelt med photoshop.

MVH
Martin
1. Man kan välja att behålla färgrymden Adobe RGB 1998 när en sådan bild öppnas med Gimp, och därmed använda den.
2. Det verkar som att stöd för 16bitar är på gång --> http://www.gimp.org/docs/userfaq.html#16bit :)
3. Hmm.. ja under Bildegenskaper finns iofs möjlighet att skriva in kommentarer, men om man ska ha ett sökbart system kanske det vore bättre med ett riktigt databasprogram.

Ett av skälen till att jag började använda Gimp istället för Photoshop är att det är enklare och fokuserat på bildbehandling (som Photoshop var förr i tiden när det var bäst ;D ).
martinkellner

Inlägg av martinkellner »

Ja, jag upptäckte också för några dagar sedan att man kunded det. Konstigt att man inte kan ändra till den om man har en annan från början. Vad det gäller sökbarheten så är en del av problemet att alla system bygger på PS. Så om jag ska kunna använda GIMP måste en eventuell sökbar-metadatafunktion inte bara läggas till, den måste också vara kompatibel med PS. Sedan har jag haft svårt att hitta ngn bra raw-konverterare som tar mitt raw-format (från sony a200).
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Jag fotar också med en Sony (a700) och har använt gimp-ufraw för enstaka konverteringar, och LightZone för batchkonverteringar. LightZone är smidigt men tyvärr inte open source. Har inte provat Bibble eller rawTherapee ännu. Bibble verkar bra så det kanske blir ett test snart.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Ett stycke HDR i all sin enkelhet. (High Dynamic Range Imaging)
Med Gimp märker man de mörka partierna och det märkta området
ger man mera ljus och kontrast. Nu blir också stenarna under bron
synliga, också detaljerna i skuggorna. Man har utökat kontrastomfånget
i den bildvisningsmetod (Dator eller papper) man har använt.

Att märka ett område är däremot knepigare. "Luddigt markeringsverktyg"
(Trollstaven) har visat sig värdefull. Men att märka ett mörkt område och
alla andra mörka och mörkare samtidigt är svårare.

Det mörka i en digitalbild innehåller mycket information och kan tas fram
med ökad ljusmängd och kontrast. De ljusa områdena däremot har tappat
bort mycket av sitt innehåll och blir inte så mycket synligare genom att
minska ljuset. En underexponerad, eller en exponerad med ljuset mätt
på himlen ger däremot skyn det fina ljuset och de vackra molnen medan
det mörkare blir ännu mörkare.

Är det fel på Gimp är det bara att göra klagomålen hörda. På det sättet
förbättras Gimp så småningom. En hel del finns redan som tillägg. Det blir
bara så jobbigt när Ubuntu förnyas i vår och om man samtidigt vill bli fri från
allt gammalt.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Finns det någon bra GNU/ handbok över Gimp , helst på
snabbläst svenska. Tycker mig ha sett i Wiki, men tappat bort den.

I Synaptic finns Gimp / RAW och en hel del annat, som gör Gimp
lämpligare för olika krav.

Hur skall man få Gimp handboken
file:///usr/share/gimp/2.0/help/en/index.html
i skallen ? Har fatala läs och skrivsvårigheter med html filer.
Vet inte var jag slutat och vad jag redan läst. Hittar heller inget
system för bokmärken. Går det att kopiera enn kopia till annat ställe och radera
det man en gång läst ?
rylleman

Inlägg av rylleman »

christer skrev:...
Hur skall man få Gimp handboken
file:///usr/share/gimp/2.0/help/en/index.html
i skallen ? Har fatala läs och skrivsvårigheter med html filer.
Vet inte var jag slutat och vad jag redan läst. Hittar heller inget
system för bokmärken. Går det att kopiera enn kopia till annat ställe och radera
det man en gång läst ?
En del pdf-visare har jag för mig ger möjlighet att sätta bokmärken i dokumenten och det finns en pdf-version a manualen, http://docs.gimp.org/download.html, dock verkar den senaste versionen vara för 2.4 och inte senaste Gimpversionen.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Det går bra med PDF-fil. När man åter öppnar den börjar den därifrån man senast läst.
html verkar hoppa från och till med rubrik och underrubriker med ytterligare rubriker.
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Jag fotograferar i jpg och raw, samtiigt. Min kamera lagrar båda filformaten.
Bildbehandlingen görs i Raw Therapee och The Gimp. Plus ett par andra raw-program under Ubuntu.
Även om jag har fotograferat i 40 år så har jag en del svårigheter att ta till mig programmen.

Här borde finnas att bra uppslag för kurser i de många studieförbund som vi har i Sverige.
En sympatisk bieffekt blir att man får möjlighet att propagera för öppen källkod och för Linux.

Hur många har vi i Linuxvärlden som är duktiga på bildbehandling och som tror sig kunna lära ut?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"