Problem med att ta bort en ikon från skrivbordet i Kubuntu

jbosa1

Problem med att ta bort en ikon från skrivbordet i Kubuntu

Inlägg av jbosa1 »

alltså....jag får inte bort en ikon från skrivbordet....XawTV....TROTS att jag raderat programet...och nu har fanskapet sabbat min papperskorg...den visar att det finns filer i den och ger ett felmedelande om att filen XamTV inte finns....varje gång jag tömmer papperskorgen...hur fan kan ETT progran sabba hela KDE?

valet är att installera om linux...eller ge fan i dcet här o återgå till Vista....hur fan....det är sååå jävla dåligt...inte kunna avinstallera ett program utan att hela skiten sabbas...och det finns inget att göra....inga inställningar...nada....kde sucks big time...det är som vanligt...man ska sitta i timmar för att fixa en skitsak i lunux...vad trött jag blir...och ntfs...det spelar fan ingen roll jag avmonterar den i windows...ingen åtkomst iafall
Emil.s
Kontakt:

Re: det här är såå jävla dåligt....

Inlägg av Emil.s »

Funderat på att gå på svenskalektionerna? Jag förtår nämligen inte ett skit av vad du skriver...

Vad är det som inte funkar?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Problem med att ta bort en ikon från skrivbordet i Kubuntu

Inlägg av Hund »

Jag ändrade till en mer beskrivande topic.

Vad händer om du markerar ikonen på skrivbordet och klickar på delete? Du kan även pröva att hålla inne Shift när du klickar på Delete.

Du skulle även kunna pröva med detta kommando för att tömma papperskorgen:

Kod: Markera allt

rm -R ~/.local/share/Trash/*
Din beskrivning var inte så informativ, men jag hoppas jag förstod dig rätt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jbosa1

Re: Problem med att ta bort en ikon från skrivbordet i Kubuntu

Inlägg av jbosa1 »

hmm...jag har nog uttryckt mig dåligt...problemet är, för att formulera det mer exakt, att jag installerade ett program, XawTV, som är ett program att glo på TV med, detta program installerades korrekt men funkar dåligt tycker jag, alltså avinstallerade jag programet via rmp, alltså...ta bort paketet, vilket gick utmärkt, programet försvann MEN lämnade kvar ikonen d v s genvägen på skrivbordet i både KDE och Gnome, och då flyttar man raskt genvägen till papperskorgen...och tror då, med sin högst begränsade hjärna, att problemet är löst...well, NÄSTA GÅNG undertecknad loggar in i Gnome...ligger ikonen/genvägen ÅTER på skrivbordet...trots att programet/paketet är avinstallerat...det är alltså låst...och går ej att ta bort...jo, man kan flytta det till papperskorgen men nästa gång man loggar in (oavsett om det är KDE eller Gnome) ligger programet kvar på skrivbordet...okej, då spårar man det...till var/lib/gnome/desktop...där ligger det...och det går inte att ta bort därifrån heller...man saknar "rättigheter"...på sin egen dator...ja ja...man får alltså gå som root via konsol eller nåt...men det gäller Gnome, sen ska det bort ur KDE oxå...så långt kom jag inte...jag valde att installerade om...va fan, det var hockey på Tv och en ominstallation sköter sig själv...å andra sidan känns det fånigt att installera om för en sån skitgrej...men jag orkar inte rota i det inre av KDE när det är hockey och dessutom ville jag ha problemet löst pronto...men hela grejen är märkligt å luktar BUGG lång väg...avinstallerar man ett paket bör det FÖRSVINNA...inte lämna en LÅST genväg på skrivbordet, eller hur?

min fundering senare på kvällen, efter Sverige ut dit mot Canada (vad sysslar Frögren med? ta en idiotutvisning på FYRA minuter när matchen står o VÄGER????) var ju...att detta ALDRIG kan hända i Windows...sen kan man ju tolka det som man vill...bortsett från denna incident är jag nöjd med Linux...allt fungerar bra...kameror, ipod, ljudet...(jag hade ett X-FI Creative kort förut så jag VET lite om strulande ljud i Linux) och mina externa hårddiskar...well, ja...enda problemet är min beslutsångest...KDE eller Gnome, aftonbladet eller Expressen, blondiner eller brunetter ????

Rock on!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"