ntfs

jbosa1

ntfs

Inlägg av jbosa1 »

jag kommer inte åt min externa håprdisk med ntfs längre...gick bra i början...jag installerade ntfs stöd men plötsligt är det "åtkomst inte tillgänglig"....man kan undra varför? vistadisken på C:/ kommer jag ju åt ?????? och den är ntfs....konstigt som fan
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: ntfs

Inlägg av Inhuman Soul »

Det brukar bli så om man inte har gjort säker borttagning på den efter man använt den i Windows.
Starta upp i Windows, koppla in den och gör sedan säker borttagning, så borde det fungera.

Det går även att "force mounta" hårddisken. Kommandot för det kan du se i felmeddelandet om du trycker på detaljer.
Men enklast är ju att göra säker borttagning.
jbosa1

Inlägg av jbosa1 »

okej...tack....men nu ska jag formattera om den...till fat32....så slipper jag problem...jag upptäckte att Vista bara har alternativen NTFS eller exFAT att välja vid formatering så jag får väl göra det i linux....går det formattera en hd med fat32 med linuxverktygen tro? har inte kollat det än....men det borde väl gå...just nu flyttar jag allt från den externa till annan plats....sen formattera o lägga tillbaka...ja ja...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

FAT32 är väldigt gammalt och ännu sämre än NTFS. Ext3 fungerar under Windows med en drivrutin från <a class="postlink" href="http://www.fs-driver.org">www.fs-driver.org</a>, vilket fungerar bra.
Med Gparted kan du slänga in diverse filsystem. Fast eklast är nog om du behåller NTFS och ser till att hårddisken blir korrekt avmonterad i Windows så ska det inte vara några problem.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jbosa1

Inlägg av jbosa1 »

ja jo...jag behåller NTFS...men avmontera i Windows (he he) det där är det nog lite si och så med....sanningen är att jag gör just det och IBLAND har jag åtkomst till NTFS i Linux, ibland inte...jag vet inte VARFÖR men det tycks INTE ha samband med avmontering i Windows för det gör jag VAR GANG!

och lik förbannat....INGEN ÅTKOMST då och då

nåja....det löser sig nog
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"