PATH enviroment variable

rokket
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

PATH enviroment variable

Inlägg av rokket »

Jag har problem med att installera Flex till Eclipse. Jag började med att köra apt-get på eclipse och det fungerar bra.
Sedan laddade jag ner en .bin med Flex-installern. Sen kör jag följande:

sudo sh flex-install-filen.bin

När jag kör det får jag att ett felmeddelande om att den inte ligger någon Java Virtual Machine i min PATH-variable.
Jag ändrat path variable på andra system (typ FreeBSD) men vet inte hur man gör det i Ubuntu/Debian.

Kan någon hjälpa mig med detta eller är det någon som har bra koll på flex och linux?
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: PATH enviroment variable

Inlägg av gusse02 »

Det är möjligt att det är PATH-variabeln som inte är korrekt. Men det kan också vara så att du inte har installerat Java. Har du installerat Java? Vid installation av Java borde PATH-variabeln ha uppdaterats att peka ut din Java-mijö.

Tyvärr sitter jag inte med min Ubuntu-dator just nu, men jag har en Debian-dator till hands. Med Java installerat. Så här ser det ut på Debian i alla fall. Starta ett terminalfönster.

Kod: Markera allt

$ which java
/usr/bin/java
$ ls -l /usr/bin/java
lrwxrwxrwx 1 root root 22 2008-03-20 12:22 /usr/bin/java -> /etc/alternatives/java
$ ls -l /etc/alternatives/java
lrwxrwxrwx 1 root root 40 2008-03-20 12:22 /etc/alternatives/java -> /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun/jre/bin/java
Det visar sig att Java är installerat i /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun. Men det finns länkar i /usr/bin så PATH behöver inte uppdateras.

Hoppas det löser sig!
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

Skriver hur man ändrar i PATH-variabeln ifall inte ovanstående inlägg löser det.

För att ändra i PATH-variabeln så klistrar du in följande i filen .bashrc (ligger dold i din hemmamapp) och modifierar det efter dina behov:

Kod: Markera allt

if [ $(id -u) -eq 0 ]; then
    export PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/bin/X11
else
    export PATH=/usr/local/bin:/bin:/usr/bin:/usr/bin/X11:/usr/games
Lycka till! :)
rokket
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rokket »

Tack, det funkar bra att byta PATH via .bashrc och jag har provat att byta mellan javaversion osv.

Dock så är det en annan PATH när jag kör sudo. DVS:
$ env
Då ser PATH bra ut, som jag vill
$ sudo env
Då är inte mina javagrejer med.?

Hur gör jag för att sätta min Path så det syns i sudo läge?
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

Jag tror att den översta raden med "export PATH=" är för super user (som man blir när man använder sudo) och den andra för vanlig användare.
Men jag vet inte, det kanske är tvärtom. Testa lite! :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"