Jag är ledsen för att crossposta på det här sättet. Originalfrågan finns här: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 82#p210882, men jag har inte fått något svar.
Jag har nu tittat omkring lite och fortfarande inte hittat hur man får bort ett operativsystem som man inte behöver. Jag laddade ner Ubuntu 8.04 Server i onödan och har även en Vista som jag troligen aldrig kommer att använda igen. Båda tar upp en del plats på hårddisken, så det skulle vara bra att kunna ta bort dem. Tacksam för all hjälp.
Hur tar man bort ett operativsystem?
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Hur tar man bort ett operativsystem?
Hej,
Är du säker på att du ska behålla Ubuntu och helt ta bort eventuella andra OS så installera GPARTED via Synaptic eller boota från LiveCD'n och starta GPARTED därifrån, ligger under System/Administration (tror jag). Väl inne i GPARTED så bör du se vilken partition som du de OS du vill ta bort.
Jag skulle nästan överväga att installera om allt och nolla alla partitioner och börja om från början. Har du en hårddisk så skulle jag partitionera på följande sätt:
Boota upp med LiveCD, välj installera, när partitionshanteraren visas så ta bort de partitioner som du vet har ett annat OS installerat, sen partitionera enligt nedan (mitt förslag)
* / (root, UBUNTU) 13-15GB
* swap (om du har lite RAM, ta då dubbelt så mycket swap)
/home (resten av hårddisken)
Jag har 3 diskar i min dator
DISK1 - 250GB UBUNTU
/ 15GB
swap, (har nog default där tror jag 1GB eller nåt sånt)
/home (resten) dryga 200GB
DISK2 - 200GB MUSIK & FOTO
DISK3 - 120GB Allt mellan himmel och jord
Alla diskar formaterade EXT3 utom första som jag valde reiserfs.
//Tobbe
Är du säker på att du ska behålla Ubuntu och helt ta bort eventuella andra OS så installera GPARTED via Synaptic eller boota från LiveCD'n och starta GPARTED därifrån, ligger under System/Administration (tror jag). Väl inne i GPARTED så bör du se vilken partition som du de OS du vill ta bort.
Jag skulle nästan överväga att installera om allt och nolla alla partitioner och börja om från början. Har du en hårddisk så skulle jag partitionera på följande sätt:
Boota upp med LiveCD, välj installera, när partitionshanteraren visas så ta bort de partitioner som du vet har ett annat OS installerat, sen partitionera enligt nedan (mitt förslag)
* / (root, UBUNTU) 13-15GB
* swap (om du har lite RAM, ta då dubbelt så mycket swap)
/home (resten av hårddisken)
Jag har 3 diskar i min dator
DISK1 - 250GB UBUNTU
/ 15GB
swap, (har nog default där tror jag 1GB eller nåt sånt)
/home (resten) dryga 200GB
DISK2 - 200GB MUSIK & FOTO
DISK3 - 120GB Allt mellan himmel och jord
Alla diskar formaterade EXT3 utom första som jag valde reiserfs.
//Tobbe