Funderar på att installera

Joeled

Funderar på att installera

Inlägg av Joeled »

Hejsan!

Är nybörjare här och funderar på att installera senaste Ubuntu. Testade Mandriva nyligen på en stationär dator men den kraschade mitt win xp samt att Mandriva inte startade upp. Fick ett Gru error 21 när jag startade om datorn. Vill gärna inte vara med om detta. Det som hände var att jag hade redan xp på en partition och hade en 40gb usb-hårddisk över som jag installerade Mandriva på. Den hittade hårddisken och installationen gick smärtfritt. När jag sedan startade om fick jag felmeddelandet.

Nu har jag precis köpt en ny bärbar Sony: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=1896908 och funderar på att nyttja usb-hårddisken för att testa Ubuntu.

Mina frågor:

1. Kör trådlöst hemma wap2 aes kryptering. Ställer det till några problem?

2. Kan jag installera ubuntu på usb-hårddisken av märke Lace?

3. Hur mycket utrymme rekommenderar du för ubuntu?

4. Har för mig då jag testat Redhat, Mandrake m.fl förut att det blir en drös med program och inställningar och man vet inte riktigt var man ska starta. Hur kommer jag förbi detta? Vill ju börja så enkelt som möjligt och sen avancera.

5. Hur resurssnålt är ubuntu kontra win xp m.fl(dum fråga)? ::)

6. Hur bra drivrutinsstöd har ubuntu?

7. Om jag kör Ubuntu på usb-hårddisken ska jag då lägga startfilen(gru?)på vista partionen?

Har nu laddat ner iso-filen men avvaktar svar. Kommer även att ladda ner Aros(Amiga) och testa det i framtiden. Ja, Amigan lever fortfarande ;D http://aros.sourceforge.net/sv/

Mvh
Joel Edberg
Uppsala
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Funderar på att installera

Inlägg av Ulsak »

Hej Joel och hjärtlig välkommen hit!

Jag skall försöka besvara dina frågor och det finns fler som kommer att hjälpa till med det jag inte är riktig hundra på.

1. Jag har provat trådlös medelst usb-sticka DWL-122 och till krypteringsmetoden WPA-PSK - inga problem där

2. där står jag svaret skyldigt, men så vitt jag vet är HAL ( hårdvaruidentifieringsmanicken) i Hardy rätt kompentent

3. Jag har installerat och installerat och har nu kommit upp till knappt 10 Gb - inkluderat musik och bilder :D

4. Just ubuntu är ganska användarvänlig i det avseende. Man startar upp med det nödvändigaste som egentligen är gott nog, och pakethanteraren är riktigt enkel att förstå sig på. Kika gärna på http://screencasts.ubuntu.com där finns bra guider på hur man klurar ut mer om fråga 3 och 4.

5. haha, inga frågor är dumma det kan svaren vara. Det var en av skälen till jag bytte upp mig från XP. Svaret är: Mycket

6. Blandad kompott ...tyvärr. Men avsevärt mycket bättre än för knappt ett år sen, det är en enorm utveckling på att lösa olika hårdvaruproblem.

Lycka till Joel!
Joeled

Inlägg av Joeled »

Tack för svaren!

Får avvakta angående installation på usb-hårddisken. Förra gångne(mandriva)så frågade installationsprogrammet var den skulle lägga startfilen och jag la den på xp(sata)disken sen fik jag stora problem.

Mvh
Joel

Ulsak skrev:Hej Joel och hjärtlig välkommen hit!

Jag skall försöka besvara dina frågor och det finns fler som kommer att hjälpa till med det jag inte är riktig hundra på.

1. Jag har provat trådlös medelst usb-sticka DWL-122 och till krypteringsmetoden WPA-PSK - inga problem där

2. där står jag svaret skyldigt, men så vitt jag vet är HAL ( hårdvaruidentifieringsmanicken) i Hardy rätt kompentent

3. Jag har installerat och installerat och har nu kommit upp till knappt 10 Gb - inkluderat musik och bilder :D

4. Just ubuntu är ganska användarvänlig i det avseende. Man startar upp med det nödvändigaste som egentligen är gott nog, och pakethanteraren är riktigt enkel att förstå sig på. Kika gärna på http://screencasts.ubuntu.com där finns bra guider på hur man klurar ut mer om fråga 3 och 4.

5. haha, inga frågor är dumma det kan svaren vara. Det var en av skälen till jag bytte upp mig från XP. Svaret är: Mycket

6. Blandad kompott ...tyvärr. Men avsevärt mycket bättre än för knappt ett år sen, det är en enorm utveckling på att lösa olika hårdvaruproblem.

Lycka till Joel!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Beträffande den tänkta datorn du tänkte köpa.
Ja, det är ju en nyare laptop än den som testats enl länken nedan men så är ju Hardy också ett versionsnummer högre än Gutsy som man använt sig av.
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTe ... oVGN-NR110

Jag skulle vilja föreslå att du funderade lite på detta alternativ:
http://www.ggsdata.se/laptops/se2.html

Där är ubuntu förinstallerat och han som förestår firman kan säkert se till Hardy kommer in i burken oxå..
Joeled

Inlägg av Joeled »

Nu har jag redan köpt laptopen så det är lite sent men tack ändå. Får väl avvakta ett tag då och se om det blir bättre stöd framöver.
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Köpte också en ny laptop med ett 8.1 ljudkort i.. det strulade med drivarna till det men det gör det i vista också. Skillnaden var att i Ubuntu fick jag hjälp med att lösa det :)

Om du har ny dator och inte har några saker på den (filer att vara rädd om) så är det ju perfekt läge att installera något nytt. Så tänkte jag :)

Körde dualboot ca en vecka, när jag suttit och laggat runt i vista tillräckligt så åkte det ut (datorn kom förinstallerad).
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Joeled

Inlägg av Joeled »

Härligt men vågar inte ta det steget riktigt ännu men man skulle ta och försöka hitta ett program som man kan partionera om en aktiv partion. Ett som inte kostar kulor alltså.
liax skrev:Köpte också en ny laptop med ett 8.1 ljudkort i.. det strulade med drivarna till det men det gör det i vista också. Skillnaden var att i Ubuntu fick jag hjälp med att lösa det :)

Om du har ny dator och inte har några saker på den (filer att vara rädd om) så är det ju perfekt läge att installera något nytt. Så tänkte jag :)

Körde dualboot ca en vecka, när jag suttit och laggat runt i vista tillräckligt så åkte det ut (datorn kom förinstallerad).
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Gparted klarar biffen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jbosa1

Inlägg av jbosa1 »

hmm...jag förmodar att du avser GRUB och inte Gru error...hursomhelst....jag har kört Mandriva länge (sen version 7 tror jag) och den disten är en av de enklaste att installera, brukar sällan bli fel...jag har kört den med både XP o Vista utan problem...då har jag ALLTID lagt booten på MBR...och det brukar fungera utan problem

fördelen med Mandriva är att den innehåller både Gnome o KDE...samt är bra för nybörjare...Ubunto är i detta avseende oxå bra...det är verkligen enkelt att installera paket i Ubunto men det är inget problem i Mandriva heller...man kan ju iofs installera KDE i Ubunto oxå om man vill men det har jag inte prövat...men det lär fungera...

Mandriva kan ju installeras på ett usb-minne...finns "färdiga" såna att köpa men man kan ju göra det själv...finns ett flertal distributioner numera som går att installera på ett usb...allt man behöver tänka på är att datorn bootar från usb...

att ha sitt operativsystem på usb eller på en livecd går ju bra men visst tusan är det enklare att ha det på sin dator direkt...

varför inte krympa XP och köra in Linux på din fasta hårdisk och sen skapa en partition med DATA som du kan använda från både XP och Linux...sparar tid, energi och jobb....tex på ett usb-minne....
jbosa1

Inlägg av jbosa1 »

hmm...jag lästa det du skrev igen...du kan INTE lägga GRUB på XP partitionen....du ska lägga den i MBR...iaf om du vill UNDVIKA problem

så läggen den INTE på din Vista partition....use MBR for god's sake!
Joeled

Inlägg av Joeled »

Tack för ditt svar. Sitter just nu med Ubuntu och skriver detta :P körde in det på min stationära som jag ska sälja framöver så då fick jag möjlighet att testa lite. Jag tycker Ubuntu är underbart!!!
enkelt att lägga till program samt ta bort. La till msn-varianten Pidgin utan några problem. Det är precis såhär som ett OP ska vara om man vill locka till sig trötta XP-användare ;D

Angående MBR så hade jag två partioner + en usb-hårddisk. Jag installerade Mandriva på usb-hårddisken men la Grub på min första partition c: där xp låg. Installationen gick smärtfritt med mandriva men när jag startade om så fick jag detta felmeddelande. Nu har jag snart bara min nya laptop kvar och den har väl inte fullt stöd rakt av för Ubuntu. Synd då jag verkligen gillar systemet.

Vad är det för skillnad på Hardy och Gutsy? Så Mandriva använder sig av KDE och Ubuntu av Gnome? Finns det fler skillnader? Vill ju ha OP på hårddisken och inte på ett litet usb-minne. Varför ska jag välja Ubuntu och inte Mandriva?

Tack på förhand!

Joel

jbosa1 skrev:hmm...jag förmodar att du avser GRUB och inte Gru error...hursomhelst....jag har kört Mandriva länge (sen version 7 tror jag) och den disten är en av de enklaste att installera, brukar sällan bli fel...jag har kört den med både XP o Vista utan problem...då har jag ALLTID lagt booten på MBR...och det brukar fungera utan problem

fördelen med Mandriva är att den innehåller både Gnome o KDE...samt är bra för nybörjare...Ubunto är i detta avseende oxå bra...det är verkligen enkelt att installera paket i Ubunto men det är inget problem i Mandriva heller...man kan ju iofs installera KDE i Ubunto oxå om man vill men det har jag inte prövat...men det lär fungera...

Mandriva kan ju installeras på ett usb-minne...finns "färdiga" såna att köpa men man kan ju göra det själv...finns ett flertal distributioner numera som går att installera på ett usb...allt man behöver tänka på är att datorn bootar från usb...

att ha sitt operativsystem på usb eller på en livecd går ju bra men visst tusan är det enklare att ha det på sin dator direkt...

varför inte krympa XP och köra in Linux på din fasta hårdisk och sen skapa en partition med DATA som du kan använda från både XP och Linux...sparar tid, energi och jobb....tex på ett usb-minne....
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Vill du köre kde ta kubuntu istället för ubuntu. (Det går att göra om en ubuntu installation till en kubuntu...)

Den stora skillnaden mellan mandriva och ubuntu är pakethanteraren, konfigurations filer ligger lite annorlunda och inställningarna kan vara lite olika. Det installeras lite olika program i normal installationen.

Sedan har du ubuntus commonity. Det är strot och trevligt, vi försker i alla fall ;)
jbosa1

Inlägg av jbosa1 »

hmm...ja visst...pakethanteraren skiljer men även sånt som draxtools...d v s program som underlättar konfiguration e t c....t e x DiskDrake som används vid partitionering...Mandrivas installationsprogam anses vara ett av de bästa i linuxvärlden...b la därför Mandriva är så bra för nybörjare...sen finns ju en community hos Mandriva oxå...numera tycks Mandriva innehålla en stort stöd för hårdvara...tex min laptop Fujitsu Amillo...där ALLt fungerade med Mandriva One 2008...vilket absolut INTE var fallet med Ubunto 8....där saknas både ljud och WIFI...wireless...hmm...
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Vad har du för amilo dator? Vad heter den?
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"