Linuxanvändare och BankID - det löser sig?[LÖST]

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
roja

Linuxanvändare och BankID - det löser sig?[LÖST]

Inlägg av roja »

Skev till BankID och fick följande uppmuntrande svar; se bara till att ni har färska nedladdningar när er bank går över till nya systemet.
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Monica Persson [mailto:monica.persson@bankid.com]
Skickat: den 14 maj 2008 20:37

Ämne: VB: Systemförändring

Hej

Jag fick nedanstående meddelande från Johan Eriksson.

Jag vill gärna förtydliga att du som Linuxanvändare inte kommer att stängas
ute från användning av BankID.

Vi kommer att behålla Java-lösningen parallellt med den installerade
klienten under en övergångsperiod, eftersom det tar lång tid att göra
ändringar hos många användare och på många webbtjänster.

Under vårt förändringsarbete kommer det att gå att använda BankID både på
Mac och Windows. Vi gör också allt vi kan för att så fort det är möjligt få
fram ett stöd till våra Linux-användare. För Linux-användarna kan det bli
störningar i funktionen att hämta ut ett nytt BankID tills vi och bankerna
har fått fullt stöd för Linux med våra nya produkter. Vi rekommenderar
därför dig som Linux-användare att du hämtar ut ett nytt BankID redan nu så
kan du fortsätta att använda det under hela giltighetstiden.

När du nästa gång ska hämta ut ett nytt BankID igen kommer vi att ha stödet
för Linux klart.

Många hälsningar
Monica

-----Ursprungligt meddelande-----

Skickat: den 14 maj 2008 12:28
Till: Johan Eriksson
Ämne: Systemförändring

Jag har fått ett meddelande från Skandiabanken om förändring av BankID,
innebärande att jag som GNU/Linuxanvändare kommer att stängas ute från
systemet om det vill sig illa.
Jag tycker det är illavarslande att ett företag som arbetar med
samhällsviktiga funktioner kan ta beslut som utestänger en del av
befolkningen.
Jag skulle därför vara tacksam om jag kan få information om vilka
lagregler som styr BankID:s verksamhet och vilken myndighet som är
tillsynsmyndighet för verksamheten.
Jag tolkar detta som att vi GNU/Linux-användare får ett erkännande, och det gläder mig.
Senast redigerad av 1 roja, redigerad totalt 3 gånger.
SLP
Kontakt:

Re: Linuxanvändare och BankID - det löser sig?

Inlägg av SLP »

roja skrev:Jag tolkar detta som att vi GNU/Linux-användare får ett erkännande, och det gläder mig.
Det var ju ett fantastiskt svar. Bra mycket bättre än det enradiga avfärdandet jag fick från Handelsbanken i höstas, rörande Linuxstöd överhuvudtaget.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Hm, jo, ja, det funkar väl ett tag. Jag har också haft kontakt med Skandiabanken under dagen. Deras lösning är alltså att man laddar ner ett bank-id innan de stänger av den funktionen den 10 juni. Men deras nya bankkunder kommer inte att ha tillgång till BankID. Visserligen drabbar det inte mig som befintlig kund, men jag tycker ändå att det är en väldigt märklig policy för en så viktig samhällsfunktion. Dessutom kunde inte ge mig något datum då funktionaliteten beräknas vara återställd.

Här är delar av min korrespondens med dem:
Hej Lars!

Tack för ditt meddelande!

Det stämmer att det inte går att ladda ner efter den 10 juni om du
använder Linux. Vi och de andra svenska bankerna arbetar på en lösning
för Linuxkunder. Tyvärr kan vi i dagsläget inte säga när den nya
lösningen kommer att släppas.

Om du nu eller innan den 10 juni beställer ett nytt BankID kommer det
fungera tills vi har lösningen för Linux klar.

N.N.
Webmaster
Ni väljer alltså att driftsätta en ny säkerhetslösning innan den är helt färdigutvecklad, det ser faktiskt inte helt seriöst ut i mina ögon. Jag som kund måste kunna lita på att ni håller en hög säkerhetsnivå och att ni hanterar era datorsystem på ett professionellt sätt. Om ni nu hastar fram ett nytt system innan det är klart så inger det inget större förtroende för er.

Som befintligt kund kan jag tydligen hanka mig fram ett tag, så länge jag inte får problem med min egen dator och måste skaffa ett nytt bank-id. Då står jag där utan möjlighet till hjälp från er sida. Men hur hanterar ni nya kunder som använder GNU/Linux och vill ha ett bank-id?

Beslutet verkar som sagt inte helt genomtänkt, och det oroar mig.

Mvh
Lars Ljung
Hej igen!

BankID är en tjänst som vi utvecklar tillsammans men övriga svenska banker. Det är alltså ingen tjänst som vi är ensamma om. Linux fungerar inte hos oss och inte hos någon av de andra bankerna heller. Jag förstår om du inte anser att tjänsten är färdigutvecklad men en lösning finns ju för dig som Linuxanvändare.

Du behöver inte "hanka" dig fram. Beställer du ett BankID idag kommer det fungera tills ett stöd för den nya klienten kommer för Linux.
Nya Linuxkunder som inte har ett BankID efter den 10 juni kommer då inte att kunna få ett BankID innan den nya lösningen är klar om man nu inte har tillgång till ett annat operativsystem.

Jag ska framföra dina synpunkter till berörda personer inom BankID-samarbetet.

N.N.
Webmaster
roja

Inlägg av roja »

Du har helt rätt, Lars; nya användare av linux är utestängda från tjänsten. För oss gamla användare finns ju möjligheten att spara certifikatet på säker plats i händelse av förlust av orginalet.
Jag har själv inte fått svar från Skandiabanken på min kommentar.,
Användarvisningsbild
buntubuntu

Inlägg av buntubuntu »

Jag skrev ett påpekande både till min bank och till BankIDs tekniska chef, Monica Persson (Monica.Persson@bankid.com)
angående den bedrövliga hanteringen av oss Linux användare när det gäller Bank-ID. (Jag har inte fått svar ännu)

Enda chansen för oss att få dom att lägga märke till att det är ett problem är ju att tala om det för dom.
Ju fler som påpekar det för dom desto större är ju chansen att dom inser vilket stort problem det är.

Så sätt fart och knåpa ner några rader till dom berörda.

/BB
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

En väldigt dum fråga kan hända: Men vad är nyttan med Bank-ID och vad har man det till egentligen?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Hund skrev:Men vad är nyttan med Bank-ID och vad har man det till egentligen?
En forum utav e-legitimation. Kan, i dagsläget, bland annat användas för att utföra en hel del ärenden elektroniskt med Skatteverket och Försäkringskassan. Tänk att bli mer använt framöver.
jmontelius

Inlägg av jmontelius »

Argghhh, hade allt och rullade genom att låta Opera maskera sig som Firefox... sen crachar hårddisken. Nu är jag utan BankId. Det är visserligen långt tills nästa deklaration men Stockholms stads skolor har gått över till BankId för att kunna logga in på deras web där all information om mina barns skolor nu finns. De skickar inte längre ut något email utan hänvisar till skolwebben, arghhhhh!

Brottas nu med Telias e-legitamtion (via SEB) som kanske skall fungera. Har lyckats installera den plugin som behövs men kommer inte längre.

Varflr skall jag ha en 2048-bitars privat nyckel för att kolla när barnen skall ha utflykt?

Johan
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Samma sak slog mig häromdagen. Jag skulle in och göra en del ärenden hos CSN och tänkte att det var lika bra att skaffa ett BankID, men insåg att de för en månad sedan uppmanat alla GNU/Linux-användare att förnya sina BankID eftersom de misstänkte att den nya mjukvaran inte kommer förrän i mars 2009 (eller ännu längre bort).

Gällande ditt problem rekommenderar jag verkligen dig att höra av dig till Stockholms stads skolor (vem som nu är ansvarig) och kräva att de fixar en (tillfällig?) lösning. Under min gymnasietid hade vi ett system för att lämna in arbeten och dylikt, som krävde IE. Men det har förändrats (iallafall lite), tror jag, efter att vi låg på dem.
jmontelius

Inlägg av jmontelius »

Ingen lycka med Firefox, kommer halvägs igenom Telias sidor för att skapa ett cert. Om jag kör Opera (maskad som FF) så får man ett vänligt "Ett oförutsett fel har uppstått Stäng din webbläsare och prova igen om 10 minuter." vilket nog betyder att den inte riktigt lyckades se ut som en FF.

Kom dock in men kopior på mina gamla cert (lite nöjd man är när man får använda backupen :-). Har skrivit till Stockholms skolwebb och klagat, många klagan små kanske kan få den här ångvälten att ändra kurs.

J

btw: den riktiga boven i den här soppan är nog inte BankId utan statskontoret eller liknande som har gjort upphandlingen av ett system som inte föjler en öppen standard.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Om det gäller krav på Internet Explorer och Nexus personal så går det att plocka ut nya certifikat via Linux helt och hållet så det borde inte vara några problem
beow

Inlägg av beow »

rancor skrev:Om det gäller krav på Internet Explorer och Nexus personal så går det att plocka ut nya certifikat via Linux helt och hållet så det borde inte vara några problem
Kan du utveckla detta lite? Hela tråden handlar ju om att det inte går att få ut BankID med Linux numera. Vad menar du egentligen?
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Hoppas de kommer att lösa det. Internetbanken (Sparbanken Finn i mitt fall) är en av de allra viktigaste sakerna jag använder min dator till så om det i längden inte kommer att fungera med GNU/Linux så kommer jag nog att helt gå över till något annat operativsystem. Windows Vista känns inte så lockande men kanske jag köper en Mac så småningom.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

det enda vi kan göra är att klaga o klaga. men bara ett klagomål per person. Tror tyvärr bankerna är oskyldiga,, det är nog bank-id som ligger bakom detta. Men bankerna blir ju irriterade på bank-id ifall tillräckligt många klagar.

Ge-moneybank måste man ha bankid för att kontakta kundtjänst, så där kan jag använda telefon istället.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Det är ju ett företag som ligger bakom BankID och de behöver väl inte bry sig så mycket om Linux om det inte finns någon myndighet som ställer krav på dem att göra det så det är kanske bättre att vända sig till någon myndighet. Man kanske skulle kunna vända sig till Konkurrensverket (e-post konkurrensverket@kkv.se) och påpeka att övergången från en plattformsoberoende till en plattformsberoende lösning för BankID gör att det inte kommer att finnas några alternativ till att köpa tjänster (i det här fallet operativsystem) från Microsoft eller Apple för att komma åt många bankers och myndigheters tjänster.
roja

Inlägg av roja »

Jag håller själv på med att granska hur det hänger ihop och har hittills kommit fram till att i grunden är bankerna bundna av ett avtal med Verva (en myndighet).
Avtal och bilagor är presenerade på Vervas hemsida och så småningom skall det väl gå att få fram om bankerna gör avsteg från avtalet när de utesluter Linuxanvändare.
Jag återkommer när jag tror mig ha fått fram en rimlig slutsats.
Varför betala dyrt för sekunda vara när prima är gratis?
roja

Inlägg av roja »

Följande mail har skickats till Verva. Finns det någon jurist (förvaltning eller affärs) som kan bistå med råd?

"Till ramavtalsansvarig för eID

För några månader sedan informerades bankkunder med BankID om att det från mitten av året inte längre skulle vara möjligt att ladda ner BankID om man inte hade en Windows- eller Macdator eftersom ett nytt system skulle tas i bruk. Informationen innehöll även en rekommendation att användare med andra system än de kommersiella systemen Windows och Mac bör ladda ner ett BankID innan det nya systemet skulle börja, vilket skulle göra det möjligt att använda det fram till mars 2009. Däremot informerades inte om att detta förutsatte att men inte bytte dator eller råkade ut för hårddiskhaveri; en backup av BankID kan nämligen inte installeras utom med de två kommersiella systemen.

Verva har gjort en upphandling av eID från ett antal banker som skall gälla från 080701 under ett år med möjlig förlängning med 36 månader. Ett avtal med Swedbank täcker in ett antal mindre banker; även den bank där jag har BankID.

För denna upphandling förelåg ett FÖRFRÅGNINGSUNDERLAG ( Dnr 2007/256) som bland mycket annat innehöll följande:

”Användargränssnitt

Den funktionalitet som leverantören svarar för i gränssnittet mot

innehavaren av personlig e-legitimation bör följa Vervas ”Vägledningen

24-timmarswebben: Effektivare och bättre service på webbplatser i offentlig

sektor” (Verva publikationsnummer 2006:5) samt eNämndens ”Vägledning

för användargränssnitt som uppfyller legala krav”, 04:03, diarienummer 2004/8-3.

Beskriv om det finns några villkor eller begränsningar för att anbudsgivaren

ska uppfylla detta krav.

Ja nej

Är detta krav uppfyllt?

Svar: .................................................”

Jag har läst vägledningarna och dragit slutsatsen att de innebär krav på plattformsobunden funktionalitet.

Fråga: Är denna min slutsats riktig?

Följdfråga: Hur svarade Swedbank på "börkravet" i förfrågningsunderlaget?

Följdfråga: Lever banken upp till det ingångna avtalet när man stänger ute användare som inte har någon av de två kommersiella aktörernas program, vilket innebär att att en tjänst som tidigare var tillgänglig med de öppna, fria alternativen är berövad vissa medborgare?

Med vänlig hälsning"
Varför betala dyrt för sekunda vara när prima är gratis?
Lars

Inlägg av Lars »

Strålande roja! :) Det ska bli spännande att läsa deras svar.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Lars skrev:Strålande roja! :) Det ska bli spännande att läsa deras svar.
+1 :D
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"