Micen funkar inte på Travelmate 5520

Användarvisningsbild
unehed
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Micen funkar inte på Travelmate 5520

Inlägg av unehed »

Jag har slängt in Hardy Heron på min Travelmate 5520. Det mesta funkar ganska fint, grafikdrivrutinerna lämnar förvisso övrigt att önska men det orkar jag inte pula med för tillfället. Det jag istället undrar över nu är hur jag ska få min inyggda mic att funka. Jag har mixtrat lite med system > inställningar > ljud men inte fått nåt att funka. Jag antar att ni behöver mer information för att kunna hjälpa mig men jag är fortfarande ganska nybörjig på Ubuntu så om ni har några idéer skulle jag vara tacksam.

Jag har iaf slängt ut Windows helt och hållet denna gång och vill gärna kunna stämma min gitarr. Annars måste jag säga att Ubuntu går framåt hela tiden. Jag är ytterst nöjd med att jag har lyckats dela ut mina mediafiler till mitt Xbox 360 med hjälp av Ushare. Det var när jag lyckades med det som jag kände att jag inte hade nåt behov av Windows längre. Aja, hoppas att nån kan hjälpa mig. :)
SkogsTrollet

Re: Micen funkar inte på Travelmate 5520

Inlägg av SkogsTrollet »

Jag som blev så glad över att jag fixat så att ljudet kom tillbaka efter viloläge, har inte ens kollat om micen funkar. sitter på en likadan dator. och min mic funkar inte heller. ska kolla runt lite.
Användarvisningsbild
unehed

Inlägg av unehed »

Aha okej schysst! Lite OT: Hur funkar dina grafikdrivare? Jag får massa flimmer när jag kollar på filmer och den skalar inte upp filmerna nåt bra heller. Blir pixligt och fult. Uppskalningsproblemet löses iofs med mplayer i opengl-läge. Vlc i opengl-läge funkar däremot inte alls. Det går inte heller att köra med skrivbordseffekter på samtidigt som man kör nån opengl-applikation eller typ glxgears. Jag har senaste Ati-drivarna.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Det funkar som en charm, vet att jag hade flimmer första gången jag starta upp ubuntu, då den ville köra ati firegl proprietära drivisar. men sen har allt rullat på. Kommer inte ens ihåg att jag behövde göra något med drivisarna.
Användarvisningsbild
unehed

Inlägg av unehed »

Hmm... det bådar ju gott då. Då kanske det går att fixa på nåt sätt. Om nån har några idéer på hur är dom också välkomna... :) Fast jag kanske skulle skapa en till tråd för det ändamålet.
Användarvisningsbild
rodak
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rodak »

OT: ok, nu e vi iaf 3 st med likadana datorer, ska vi inte försöka hjälpas åt och fixa nån Travelmate 5520 wiki? Så att blivande användare har lättare att få igång allt? Finns väl nåt som heter Ubutnu laptop testing team? har för mig att jag har sett det nånstanns.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

låter som en bra idé. Problemet är bara att jag är en ruskig nybörjare. :)
Användarvisningsbild
rodak
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rodak »

SkogsTrollet skrev:låter som en bra idé. Problemet är bara att jag är en ruskig nybörjare. :)
Du är inte ensam, jag testade RedHat i några dagar för många år sen. Annars har jag bara kört Windows.
Började med Ubuntu för ett par veckor sen.
3 nybörjare borde kunda skapa ett TM5520 proffs ;)
Vi får slå våra nybörjar huvuden ihop.
Användarvisningsbild
unehed

Inlägg av unehed »

Jag är på också... Jag har installerat ubuntu i tre omgångar på den här datorn så jag börjar få lite känsla för det... :) Det mesta man behöver finns ju här på forumet så det är väl bara att söka runt lite och skriva ihop nåt.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Låter bra, men istället för forumet borde vi använda #ubuntu-se på irc.freenode.net. heter samma sak.
Användarvisningsbild
unehed

Inlägg av unehed »

Nu har jag fixat micken! :) Jag hittade ett inlägg på det engelskspråkiga Ubuntu-forumet och tar mej friheten att översätta fritt till svenska. Orginalinlägget: http://georgia.ubuntuforums.org/showthread.php?t=707231

1. Öppna en terminal och skriv:
sudo gedit /etc/rc.local

2. Lägg till raden:
amixer set 'Capture' cap
(ovanför exit 0-raden)

3. Starta om datorn

4. Dubbelklicka på volymikonen --> klicka på redigera --> inställningar --> kryssa i "input source" --> klicka på stäng

5. Nu har man fått en flik som heter Alternativ i soundmixern, klicka på den och välj "front mic"

KLART!

(man kan behöva pula lite med volymreglagen för att få en bra avvägning mellan volym och brus)
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"