Problem med inställningarna i MPD och Sonata
Problem med inställningarna i MPD och Sonata
Jag hittade en guide (http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia/mpd) som ska fungera med Ubuntu 8.04. Jag följer guiden, men får ett felmeddelande när jag ska starta mpd med kommandot: sudo /etc/init.d/mpd start
Jag får då ett felmeddelande som lyder:
open: Permission denied
* Starting Music Player Daemon mpd problem opening log file "/var/log/mpd/mpd.log" (config line 11) for writing
Om jag startar med Program -> Ljud och Video -> Sonata istället för i Terminalen så får jag inget felmeddelande, men å andra sidan så ser jag inte skymten av någon musik ur min musikkatalog som jag ställde in enligt guiden.
Vad är problemet?
Jag tog för givet att det var ett stavfel i guiden, att touch -mpd/mpd.log och touch -mpd/errors.log ska ha en punkt (.) framför mpd och inte ett bindestreck (-), stämmer det?
Jag får då ett felmeddelande som lyder:
* Starting Music Player Daemon mpd problem opening log file "/var/log/mpd/mpd.log" (config line 11) for writing
Om jag startar med Program -> Ljud och Video -> Sonata istället för i Terminalen så får jag inget felmeddelande, men å andra sidan så ser jag inte skymten av någon musik ur min musikkatalog som jag ställde in enligt guiden.
Vad är problemet?
Jag tog för givet att det var ett stavfel i guiden, att touch -mpd/mpd.log och touch -mpd/errors.log ska ha en punkt (.) framför mpd och inte ett bindestreck (-), stämmer det?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 14 gånger.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Re: Problem med inställningarna i MPD och Sonata
Jepp det var stavfel.
Angående loggen så testa att starta via menyn.
Kommandot sudo /etc/init.d/mpd start startar mpd som root och letar därför efter loggfilen i "/var/log/mpd/mpd.log" (som inte skapats i guiden). Med andra ord kör utan sudo.
Går de inte så skapa filen...
Angående att musiken inte dyker upp. Kolla först så mpd är startad korrekt:
Visas de några rader efter ett par sekunder så körs mpd. Om inte så måste du starta den, vilket skall göras med /etc/init.d/mpd start
Sonata måste ha mpd körandes i bakgrunden för att den skall funka.
Kommandot sudo /etc/init.d/mpd start startar mpd som root och letar därför efter loggfilen i "/var/log/mpd/mpd.log" (som inte skapats i guiden). Med andra ord kör utan sudo.
Går de inte så skapa filen...
Kod: Markera allt
sudo touch /var/log/mpd/mpd.log
top | grep mpd
Jag försökte med att starta utan sudo. Det hjälpte inte, samma felmeddelande kom upp i Terminalen. Jag försökte även att skapa filen mpd.log i /var/log/. Det gick bra att skapa filen, men det gjorde inte heller någon skillnad - samma felmeddelande igen. När jag testade om mpd kördes så hände ingenting, vilket väl inte är så konstigt med tanke på att programmet inte startar pga felet som Terminalen meddelar om.zero gravity skrev:Jepp det var stavfel.
Går de inte så skapa filen...Angående att musiken inte dyker upp. Kolla först så mpd är startad korrekt:Kod: Markera allt
sudo touch /var/log/mpd/mpd.log
Visas de några rader efter ett par sekunder så körs mpd. Om inte så måste du starta den, vilket skall göras med /etc/init.d/mpd startKod: Markera allt
top | grep mpd
Alltså, inget hjälpte, så vad gör jag nu?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Skall starta igång ubuntu-servern på den andra partionen och testa guiden igen. Ge mig några minuter så kommer jag tillbaka 

-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Så här har jag alltid gjort:
sudo ln -s /min/musik/mapp /var/lib/mpd/music
sudo mpd --create-db
sudo /etc/init.d/mpd start
Vänta lite... Det är jag som strular till det. Jag var inne igår och pillade i mpd.conf i etc-mappen på datorn. Då ändrade jag user där, vilket jag antagligen inte borde gjort. Det är ju i mpdconf som jag ska ändra användare väl?zero gravity skrev:Skall starta igång ubuntu-servern på den andra partionen och testa guiden igen. Ge mig några minuter så kommer jag tillbaka
Jag verkar få igång MPD nu, men när jag går in i Sonata så hittar MPD inte några album i min musikkatalog. Fast det känns lite som om MPD går på vad som står i mpd.conf-filen, alltså orginalet i MPD och inte i min fil mpdconf som jag skapade i guiden. Kan det vara så?
När jag kör grep-kommandot så får jag fortfarande inte upp någon info utan det är precis som om Terminalen bara typ hänger sig.
När jag kör grep-kommandot så får jag fortfarande inte upp någon info utan det är precis som om Terminalen bara typ hänger sig.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 14 gånger.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Testade min guide igen, kom till slutet men sonata vägrar visa min musik :S
Jäkla mysko eftersom jag testat guiden på en ren installation innnan. Den verkar koppla upp sig till mpd korrekt med, fast ingen musik...
Jäkla mysko eftersom jag testat guiden på en ren installation innnan. Den verkar koppla upp sig till mpd korrekt med, fast ingen musik...
Jaha, då kanske det inte bara är jag som är ute och cyklar.zero gravity skrev:Testade min guide igen, kom till slutet men sonata vägrar visa min musik :S
Jag testade en annan klient, GMPC. När jag skriver in porten 6600 och mitt interna ip-nummer och klickar på anslut så kommer det upp ett felmeddelande om att GMPC inte kan ansluta. "Förbindelse vägras" står det. Varför står det så?
Jag upptäckte även en annan grej. Om jag väljer att skriva in ip-adressen som står under localhost i System -> Administration -> Nätverksinställningar så klagar inte GMPC längre. Kan det vara en del av problemet tro?
Jag upptäckte även en annan grej. Om jag väljer att skriva in ip-adressen som står under localhost i System -> Administration -> Nätverksinställningar så klagar inte GMPC längre. Kan det vara en del av problemet tro?
Om jag skriver in samma 127.0.0.1 som localhost så går det att ställa in så Sonata startar med standardprofil 1 från början. Då är bara frågan, var fasen är alla mina musikalbum? Kan det vara rättigheterna som är fel på musikmappen och underkataloger eller vad?
Allvarligt. Man får inte mycket hjälp på Ubuntus forum. Hur ska en vanlig datoranvändare klara av att få Ubuntu att fungera hjälpligt om man är lämnad helt åt sitt eget öde med operativsystemet?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Tror inte det är så många här som kör mpd+sonata som musikspelareubot skrev:Allvarligt. Man får inte mycket hjälp på Ubuntus forum. Hur ska en vanlig datoranvändare klara av att få Ubuntu att fungera hjälpligt om man är lämnad helt åt sitt eget öde med operativsystemet?

Så det är antagligen anledningen till varför det inte kommit några svar på tråden. Med tanke på att det är väldigt mkt andra problem som dyker upp, och extremt mkt postande varje dag, så är det dessutom väldigt lätt att trådar försvinner lite i mängden.
Nu skall vi se om vi kan felsöka det igen steg för steg.
1. Starta igång mpd som de står i guiden (bara mpd), kör sedan:
ps x | grep mpd
Då skall du få fram några rader där de står mpd (vi testar nytt kommando eftersom din terminal hängde sig på de andra).
Gör den inte det så har mpd inte startat och vi får försöka få den att starta igång först.
2. Om detta funkar så skall vi testa om mpd har laddat din musik korrekt. Vi måste då använda programet mpc som vi installerar först.
sudo apt-get install mpc
Kör sedan:
mpc ls
Du skall då se den musikmapp du lagt till.
Kör steg 1 först tills du lyckats starta mpd, säg till om du inte lyckas. Säg sen om du kan visa katalogen med din musik korrekt.
Ok, då ska vi se. Jag avinstallerade mpd och Sonata i Synaptics. Sedan gjorde jag ett nytt försök med guiden och då fick jag ett annat resultat än sist. Jag måste tyvärr erkänna att jag aldrig installerade mpd och Sonata enligt guiden, dvs i Terminalen, utan jag hämtade mpd och Sonata i Synaptics förra gången jag försökte få allting att fungera. Jag trodde inte att det skulle spela någon roll, men kanske gjorde det det ändå. Eller också missade jag någon annan detalj i guiden förra gången. Hur som helst så blev resultatet inte detsamma den här gången, men det uppstod ändå problem.zero gravity skrev:Tror inte det är så många här som kör mpd+sonata som musikspelareubot skrev:Allvarligt. Man får inte mycket hjälp på Ubuntus forum. Hur ska en vanlig datoranvändare klara av att få Ubuntu att fungera hjälpligt om man är lämnad helt åt sitt eget öde med operativsystemet?Det är dessutom lite över den vanliga användaren att ge sig på att konfigurera mpd, men det skall du ha kredit för.
Så det är antagligen anledningen till varför det inte kommit några svar på tråden. Med tanke på att det är väldigt mkt andra problem som dyker upp, och extremt mkt postande varje dag, så är det dessutom väldigt lätt att trådar försvinner lite i mängden.
Nu skall vi se om vi kan felsöka det igen steg för steg.
1. Starta igång mpd som de står i guiden (bara mpd), kör sedan:
ps x | grep mpd
Då skall du få fram några rader där de står mpd (vi testar nytt kommando eftersom din terminal hängde sig på de andra).
Gör den inte det så har mpd inte startat och vi får försöka få den att starta igång först.
2. Om detta funkar så skall vi testa om mpd har laddat din musik korrekt. Vi måste då använda programet mpc som vi installerar först.
sudo apt-get install mpc
Kör sedan:
mpc ls
Du skall då se den musikmapp du lagt till.
Kör steg 1 först tills du lyckats starta mpd, säg till om du inte lyckas. Säg sen om du kan visa katalogen med din musik korrekt.
När jag gjort precis som det står i guiden så skriver jag till sist sonata i Terminalen för att starta programmet. Då kommer en otroligt lång sekvens av felmeddelanden. Alla ser ut precis som dom nedanför. Det verkar aldrig ta slut med upprepandet av felmeddelandet i Terminalen.
Taglib och/eller tagpy hittades inte, stöd för taggredigering har inaktiverats.
ZSI hittades inte, stöd för hämtning av låttexter har inaktiverats.
Cannot connect to MPD: (111, 'F\xc3\xb6rbindelse v\xc3\xa4gras')
osv...
Jag måste också tillägga att resultatet inte blir detsamma när jag kör sudo mpd --create-db och mpd --create-db. sudo mpd --create-db går igenom hela musikmappen medan det andra kommandot bara går igenom vissa av mina albummappar. Jag misstänker att det beror på att användaren inte har läs- och skrivrättigheter till mapparna, men vet inte säkert. Hur ställer jag lättast in rättigheterna på hela min musikkatalog med alla underkataloger och hur gör jag smidigast om steget med att skapa databaser över musikkatalogen?
Jag körde kommandot ps x | grep mpd och fick följande resultat: 7430 pts/0 R+ 0:00 grep mpd
Därefter installerar jag mpc som du skrev, körde en restart på mpd och testade mpc ls så kommer bara en ny prompt upp, ingen information alls syns i Terminalen, verkar helt tomt alltså.
När jag öppnar Sonata och väljer Anslutning -> Standardprofil 1 (vilken innehåller min hemkatalog och interna ip som jag fick enligt guiden) så står det sedan i Sonata "inte ansluten".
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Fint, då vet vi i alla fall att mpd körs i bakgrunden 
Angående rättigheterna så kan du ändra rättigheterna på din musikmapp rekursivt så du är ägare till dem. Du kan göra detta direkt i filhanteraren, eller via terminalen:
sudo chown -R ditt_namn /väg/till/mappen/med_musik
Ändra du rättigheterna och skapa databasen igen.
1. Testa sedan kommandot med mpc igen. Funkar det inte så testa att öppna ~/.mpd/mpd.db och kolla om alla dina låtar står indexerade där (så den i alla fall inte är tom).
2. Om nu låtarna är indexerade men sonata inte startar, så skall vi kolla på alla rättigheterna igen. Öppna .mpdconf och så dubbelchekar vi att följande är rätt:
user "ditt_namn"
bind_to_address "localhost"
port "6600"
Du kanske blir tvungen att starta om mpd efter du ändrat i inställningarna. (sudo /etc/init.d/mpd restart)
3. Öppna sonata och gå till inställningarna och se till att allt är rätt ifyllt, som exempel:
Namn: ditt_namn, samma som du fyllde i under user i mpd.conf
Värd: localhost
Port 6600
Lösenord: tomt
Musikkatalog: Skall vara samma som den i mpd.conf

Angående rättigheterna så kan du ändra rättigheterna på din musikmapp rekursivt så du är ägare till dem. Du kan göra detta direkt i filhanteraren, eller via terminalen:
1. Testa sedan kommandot med mpc igen. Funkar det inte så testa att öppna ~/.mpd/mpd.db och kolla om alla dina låtar står indexerade där (så den i alla fall inte är tom).
2. Om nu låtarna är indexerade men sonata inte startar, så skall vi kolla på alla rättigheterna igen. Öppna .mpdconf och så dubbelchekar vi att följande är rätt:
user "ditt_namn"
port "6600"
Du kanske blir tvungen att starta om mpd efter du ändrat i inställningarna. (sudo /etc/init.d/mpd restart)
3. Öppna sonata och gå till inställningarna och se till att allt är rätt ifyllt, som exempel:
Port 6600
När jag ändrade rättigheterna så rasslade en hel del album igenom när jag skapade databasen, så det såg ut att fungera i alla fall. Det verkar som om det ger samma resultat att skapa databasen både med och utan sudo. Samma lista som rasslar förbi så det gjorde säkert någon nytta att ändra rättigheterna.zero gravity skrev:Fint, då vet vi i alla fall att mpd körs i bakgrunden
user "ditt_namn"
port "6600"
Port 6600
Problemet är att någon fil ~/.mpd/mpd.db existerar inte i hemkatalogen. Det finns bara dom filer som man skapade i guiden. Allting ser ut att stämma i mpd.conf filen. Fast ska localhost inte vara 127.0.0.1 istället? Så lyckades jag få bort texten "inte ansluten" i Sonata en gång då jag testade lite allt möjligt tidigare?
När jag försöker starta Sonata från Terminalen så får jag samma lista med felmeddelanden som innan.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 19 gånger.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
127.0.0.1 kan du låta stå kvar, det är faktiskt samma som localhost 
Men tror vi är problemet på spåret, kollade guiden ocg de verkar som jag missat en sak.
i ~/mpd.conf ändrar du följande rad:
db_file "~/.mpd/mpd.db"
Jag såg att det stod fel i guiden, och jag skall ändra det. Efter du ändrat den raden, så skapa databasen igen (som vanlig användare utan sudo). Starta sen sonata och allt bör funka.

Men tror vi är problemet på spåret, kollade guiden ocg de verkar som jag missat en sak.
db_file "~/.mpd/mpd.db"
Jag såg att det stod fel i guiden, och jag skall ändra det. Efter du ändrat den raden, så skapa databasen igen (som vanlig användare utan sudo). Starta sen sonata och allt bör funka.
Jag skapade filen mpd.db. Sedan skapade jag db igen. Nu finns det en lång lista med musik i mpd.db filen som ser ut att innehålla merparten (minst) av min musik i Musik katalogen. mpc ls ger fortfarande ingenting och Sonata får inte upp någon lista och det står fortfarande "inte ansluten" när jag väljer att byta till min anslutning Standardprofil 1. Nu blev jag lite ställd, alltså, vi måste skilja på .mpdconf och mpd.conf. Den första är ju filen som ligger i hemkatalogen medan den sista är filen som följde med mpd. Jag ska väl ändra i mpd.conf (hemkatalogens fil) och inte i orginalfilen?zero gravity skrev:127.0.0.1 kan du låta stå kvar, det är faktiskt samma som localhost
db_file "~/.mpd/mpd.db"
Localhost står inte på 127.0.0.1 nu utan jag skrev in det numer jag fick när jag kollade intern ip i Terminalen tidigare. Fast det numret är inte 127.0.0.1, vilket jag trodde var localhost. Jag vet inte, jag skrev det nummer som jag fick då jag körde kommandona i guiden och här på forumet. Hittade numret 127.0.0.1 då jag kollade på mina nätverksinställningar och på Wikipedia. Jag kanske är ute och cyklar med det numret?
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 19 gång.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Du kan skriva localhost eller 127.0.0.1 det är vilket som. Men vi tar något utav dem tills vidare för att se om vi kan lösa problemet.
Jag uppdaterade mitt förra inlägg, bara så att du såg det. Jag velade lite med filerna mpd.conf (orginalfilen) och .mpdconf (min fil i hemmappen). Det är väl i .mpdconf som jag ska ändra precis som guiden säger plus tillägget du gjorde nu sist?
När jag ändrar till 127.0.0.1 som localhost i .mpdconf (min fil i hemkatalogen) och i inställningarna i Sonata så kan jag ansluta till Sonata utan att få alla felmeddelanden. Det ser då ut såhär i Terminalen:
Alla andra felmeddelanden är borta. Sonata säger inte längre någonting om "inte ansluten" heller. Någon musik ser jag inte röken av ändå. Det spelar tydligen någon slags roll om man skriver ip numret man får när man kör ditt kommando eller om man skriver ip numret 127.0.0.1. Sonata säger ingenting längre om "inte ansluten", det gjorde det ju innan plus att det kom massa felmeddelanden som radades upp efter varandra.
Det är inte så att Sonata måste startas om på något vis, att det fortfarande körs trots att jag stänger ner det på "krysset" i övre högra hörnet och sedan startar igen?
När jag ändrar till 127.0.0.1 som localhost i .mpdconf (min fil i hemkatalogen) och i inställningarna i Sonata så kan jag ansluta till Sonata utan att få alla felmeddelanden. Det ser då ut såhär i Terminalen:
Alla andra felmeddelanden är borta. Sonata säger inte längre någonting om "inte ansluten" heller. Någon musik ser jag inte röken av ändå. Det spelar tydligen någon slags roll om man skriver ip numret man får när man kör ditt kommando eller om man skriver ip numret 127.0.0.1. Sonata säger ingenting längre om "inte ansluten", det gjorde det ju innan plus att det kom massa felmeddelanden som radades upp efter varandra.
Det är inte så att Sonata måste startas om på något vis, att det fortfarande körs trots att jag stänger ner det på "krysset" i övre högra hörnet och sedan startar igen?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 19 gånger.