DPI i X

vilon

DPI i X

Inlägg av vilon »

Hejsan.

Någonstans förvrängs värdena för skärmens storlek. När jag startar X med xinit får jag följande värden från xdpyinfo:

dimensions: 1400x1050 pixels (306x229 millimeters)
resolution: 116x116 dots per inch

Detta är de goda, rätta och sanna värdena, som stämmer överens med skärmens verkliga storlek och de värden jag angivit i /etc/X11/xorg.conf.

När jag däremot startar X med startx eller inloggning via gdm - d v s i en GNOME-session - får jag följande felaktiga och förkastliga värden:

dimensions: 1400x1050 pixels (370x277 millimeters)
resolution: 96x96 dots per inch

Någonstans ändras alltså DPI till 96. Det är inte på X-kommandoraden, det finns inget --dpi-argument. Jag har kollat igenom /etc/gdm/gdm.conf och inte hittat något märkligt.

Kan någon berätta vad det är för ondskefullt paket som mixtrar med inställningarna, så jag komma runt det och göra en bugrapport?

Tillagt förtydligande: när jag loggar in via gdm till felsäker terminal är allt alltså som det ska. I GNOME-inställningarna för utseende är DPI inställt som 116.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: DPI i X

Inlägg av webaake »

Har inget svar tyvärr, men tänkte hänga på denna tråd.

Jag har satt dpi till 96x96 i xorg.conf men får ändå bara 77x72 i xdpyinfo. Min upplösning är annars 1280x768.

screen #0:
dimensions: 1280x768 pixels (423x271 millimeters)
resolution: 77x72 dots per inch
depths (7): 24, 1, 4, 8, 15, 16, 32

Eftersom jag kör via VGA direkt till LCD TV, vore det intressant att optimera detta.

Hittade denna tråd som jag studerar nu:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=116482
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
vilon

Inlägg av vilon »

webaake skrev:Jag har satt dpi till 96x96 i xorg.conf men får ändå bara 77x72 i xdpyinfo. Min upplösning är annars 1280x768.
Om du kör en tidigare version än Hardy så ignoreras DisplaySize i xorg.conf. I så fall finns inget annat alternativ än att själv beräkna det rätta DPI-värdet (dividera antalet pixlar med antalet tum) och sedan lägga till det som argument till X-servern (i t ex /etc/gdm.conf eller vilken login manager man nu använder). I Hardy är detta fixat.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

OK. Jag kör Hardy och xdpyinfo är nytt för mig, men verkar vara bra om man vill optimera typsnittsrenderingen för en given monitor.

Detta är min output trots att jag redigerat xorg.conf och skrivit in en annan DisplaySize ( 338 203 för 1280x768):

Mot denna bakgrund har du någon aning om hur jag kan optimera DPI'n för min 32" LCD-TV?

I Gnome har jag redan 96 dpi, samt LCD optimeringar inställt för typsnitten.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Testade just att köra 423x271 mm i xorg.conf men det gjorde ingen skillnad. Fortfarande 77x72 dpi.

(ursäkta jag stulit tråden)
vilon

Inlägg av vilon »

webaake skrev:Detta är min output trots att jag redigerat xorg.conf och skrivit in en annan DisplaySize ( 338 203 för 1280x768):

Matematiken stämmer. 1280x768 delat med 423x271 mm (d v s 16,65x10,67 tum) ger cirka 77x72 DPI. Uppgifterna om storlek är troligen de som rapporteras av skärmen. Om de inte stämmer bör du förstås, som du redan har försökt, ange de verkliga värdena i xorg.conf. Mysteriet är varför det inte fungerar. Det fanns en bug som gjorde att DisplaySize ignorerades, men den är borta i Hardy. Jag provade just och det fungerar för mig. I monitorsektionen för den rätta monitorn skall det stå DisplaySize <x i millimeter> <y i millimeter>. Du har säkert gjort rätt, jag bara påpekar det ifall någon annan intresserad läser. Varför det inte fungerar vet jag inte. Om inte någon annan kommer med svaret här borde du kanske skicka in en bugrapport om det eller fråga på engelska forumet.
Mot denna bakgrund har du någon aning om hur jag kan optimera DPI'n för min 32" LCD-TV?
Det här vet du kanske redan, men 96 dpi är inte alls rätt för alla skärmar, trots att det är en vanlig missuppfattning p g a en felberäkning MS gjorde på åttiotalet i samband med utvecklandet av EGA-teknologin. Om skärmen verkligen har 96 dpi finns det en sak till du kan prova om du använder gdm: i filen /etc/gdm/gdm.conf-custom finns det troligen en rad som börjar med "command=". Lägg till -dpi 96 där, det kan hjälpa tills vad det nu är som gör att DisplaySize inte fungerar är fixat.

Om det däremot är så att din skärm verkligen är 423x271 mm stor är det troligen bättre att bara låta det vara som det är och istället ändra DPI-inställningen för Gnome till cirka 75. Om typsnitten ser för små ut då, t ex för att du sitter långt ifrån skärmen, kan de förstoras med inställningarna för typsnittsstorlek.
I Gnome har jag redan 96 dpi, samt LCD optimeringar inställt för typsnitten.
Nästan alla Gnome-program använder den inställningen, men värdet som rapporteras av X kommer fortfarande att göra skillnad för vissa program. Om du tycker det är tillräckligt viktigt eller inte beror på hur perfektionistiskt lagd du är och om du använder något av dessa program. I framtiden kommer troligen Gnome-inställningen för DPI att försvinna, men till dess har nog våra svårigheter med X-dpi också lösts.
vilon

Inlägg av vilon »

webaake skrev:Testade just att köra 423x271 mm i xorg.conf men det gjorde ingen skillnad. Fortfarande 77x72 dpi.
Du ändrade till den storlek X redan trodde på innan, så det gjorde ingen skillnad
(ursäkta jag stulit tråden)
Ingen fara, det verkar inte som om någon vet något om mitt problem ändå. ;) Om ingen svarar inom några dagar postar jag på engelska forumet och ser om det går bättre där.
vilon

Inlägg av vilon »

Och så lite mer info om mitt problem. Detta är vad som framgår av /var/log/Xorg.0.log:

(++) intel(0): DPI set to (116, 116)

Det verkar alltså som om X korrekt beräknar och ställer in DPI, men att det på något sätt strular till sig efteråt. Att ändra DPI med xrandr --dpi 116 fungerar alldeles utmärkt, men är förstås lite omständigt att göra varje gång.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Fattar inte varför det skulle vara ett problem? En Nokia N95 med 2.6" skärm och en Nokia N95 "Black" med 2.8" skärm har båda 240x320px upplösning men olika DPI men det påverkar ju nada, ja inte mer än faktum att skärmen/innehållet blir snäppet mindre på den gamla jämfört med den nya luren... Det enda viktiga är ju rätt upplösning i rätt hertz, vem bryr sig om DPI..?

Eller har jag missat nåt nu?
vilon

Inlägg av vilon »

farmfield skrev:Fattar inte varför det skulle vara ett problem? En Nokia N95 med 2.6" skärm och en Nokia N95 "Black" med 2.8" skärm har båda 240x320px upplösning men olika DPI men det påverkar ju nada, ja inte mer än faktum att skärmen/innehållet blir snäppet mindre på den gamla jämfört med den nya luren... Det enda viktiga är ju rätt upplösning i rätt hertz, vem bryr sig om DPI..?

Eller har jag missat nåt nu?
Tja, dels finns förstås den principiella orsaken, att det är trevligt om ett program kan be att få en 3 cm lång linje och linjen faktiskt blir 3 centimeter, eller 10 punkters typsnitt faktiskt blir 10 punkter. Eftersom de flesta har felaktiga inställningar används dock sällan den möjligheten i praktiken, så det har kanske inte så stor praktisk betydelse.

Av större betydelse för mig, som använder webbläsaren Evolution, är att den använder sig av X-dpi och struntar i Gnome-dpi. Alltså blir typsnitt med samma storlek, t ex 10 punkter, olika stora i Evolution och i resten av systemet om inte X-dpi stämmer. Antingen får jag ha för stora typsnitt överallt utom i Evolution, eller för små i Evolution, så att säga. För dem som bara har program som använder sig av Gnome-inställningen (eller KDE-inställningen, eller vad det nu kan vara) spelar det inte någon praktisk roll.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vilon skrev:Tja, dels finns förstås den principiella orsaken, att det är trevligt om ett program kan be att få en 3 cm lång linje och linjen faktiskt blir 3 centimeter, eller 10 punkters typsnitt faktiskt blir 10 punkter. Eftersom de flesta har felaktiga inställningar används dock sällan den möjligheten i praktiken, så det har kanske inte så stor praktisk betydelse.
Mmm, CAD-argumentet, det köper jag iof, men sitter du på en LCD så har du inte det alternativet, då har du fast upplösning, dock skillnad om man sitter på en CRT...
vilon skrev:Av större betydelse för mig, som använder webbläsaren Evolution, är att den använder sig av X-dpi och struntar i Gnome-dpi. Alltså blir typsnitt med samma storlek, t ex 10 punkter, olika stora i Evolution och i resten av systemet om inte X-dpi stämmer. Antingen får jag ha för stora typsnitt överallt utom i Evolution, eller för små i Evolution, så att säga. För dem som bara har program som använder sig av Gnome-inställningen (eller KDE-inställningen, eller vad det nu kan vara) spelar det inte någon praktisk roll.
Jo, det är surt såklart...

Är inte Evolution ett mailprogram förresten, hehe? Menar du Konqurer?
vilon

Inlägg av vilon »

farmfield skrev:Mmm, CAD-argumentet, det köper jag iof, men sitter du på en LCD så har du inte det alternativet, då har du fast upplösning, dock skillnad om man sitter på en CRT...
Det har kanske inte så enorm betydelse, men om alla skärmar rapporterade rätt storlek och alla grafiska miljöer använde sig av den skulle det alltid bli rätt oavsett om upplösningen är fast eller inte. Det är förstås bara en dröm som inte lär bli verklighet det närmaste årtiondet åtminstone... ;)
Är inte Evolution ett mailprogram förresten, hehe? Menar du Konqurer?
Hoppsan, fel av mig. Epiphany menar jag.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Den stulna tråden har blivit mycket intressant!

I länken jag gav ovan är det ett låångt snack om DPI och bildkvaliteten på typsnitten. Det är väl ett bra kriterie för att iallafall testa DPI-inställningarna, jämte det som vilon nämnde.

Efter att ha kollat detta kom jag fram till att man med Nvidia-kort kunde använda t ex:
Option "UseEdidDpi" "FALSE"
Option "DPI" "100 x 100"
under sektionen monitor i xorg.conf.
Och jag har nu fina typsnitt på min TV.

DisplaySize skall tydligen inte fungera med Nvidiadrivrutiner - jag kör Nvidia 173.08. Och det gav heller ingen skillnad i xdpyinfo.

Dock ger inställningen 100 x 100 denna förändring i xdpyinfo:

dimensions: 1280x768 pixels (406x260 millimeters)
resolution: 80x75 dots per inch

Där jag förut hade bl a 77x72 dpi. Skumt. Samtidigt rapporterar xorg-loggen 100x100 dpi. Ännu skummare.

Att millimetermåtten inte stämmer beror med stor säkerhet på att Edid-värdena inte kan läsas av xorg. Det är ofta så med TV-apparater, även om min är kopplad via VGA-kontakt.
vilon

Inlägg av vilon »

webaake skrev:Dock ger inställningen 100 x 100 denna förändring i xdpyinfo:

dimensions: 1280x768 pixels (406x260 millimeters)
resolution: 80x75 dots per inch

Där jag förut hade bl a 77x72 dpi. Skumt. Samtidigt rapporterar xorg-loggen 100x100 dpi. Ännu skummare.
Verkligen.Det är i alla fall dessa värden som används (85x75), förutom av Gnome-programmen (de flesta). Varför det inte blir 100 dpi med 325x195 mm eller något sådant vet jag inte. Du skulle kunna testa från något skal, helst inte inifrån X:

Kod: Markera allt

xinit -- :1 -dpi 100
Då startas en ny X-server på skärm 1, din nuvarande är troligen på skärm 0. Du kan växla mellan dem med ctrl-alt-F7 och ctrl-alt-F9 eller något sådant. Detta förutsätter förstås att du inte redan kör fler än en server, men i så fall vet du nog ändu hur du ska göra. ;) I den nya servern kan du kolla vad det är för DPI med xdpyinfo. Om den är 100 så fungerar allt så långt, och det är något annat, t ex i Gnome, som strular, precis som för mig. Annars ligger felet någonstans i X eller drivrutinerna.
webaake skrev:Att millimetermåtten inte stämmer beror med stor säkerhet på att Edid-värdena inte kan läsas av xorg. Det är ofta så med TV-apparater, även om min är kopplad via VGA-kontakt.
Den verkar ändå läsa någonting, om UseEDID-alternativet gjorde skillnad.
vilon

Inlägg av vilon »

Till slut har jag orkat posta på det engelska forumet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=852119 Eventuella svar får gärna lämnas där.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"