Språkstödet!

Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Språkstödet!

Inlägg av Ulsak »

Ja, vi har ju i denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=65&t=26859 ondgjort oss över Eva Wieselgren som hade problem med tangentbordet. Men döm om min förvåning när jag gjorde en ny installation i en dator som min son ska få. Man kunde visserligen välja, svenska som installationsspråk, tidszon CET, och svensk tangentbord. Men menyer och dylikt var på engelska.
Jag var tvungen att göra ett aktivt val i System-> Inställningar -> Språkstöd för att få menyer på svenska.
Vad var det jag missade i installationen?
nane
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Språkstödet!

Inlägg av nane »

Intressant...trodde det var jag som var trög som är ny på detta-jag fick göra samma sak-var ytterst förvirrad över det faktum att mycket var på engelska.Det var en ren tillfällighet som gjorde att jag fick till det-surfade runt i alla menyer och hittade på så vis språkstödet-voila!
Kanske borde någon av de som inte varit så trevliga mot henne (har läst en del påhopp) be henne om ursäkt-vissa gör ju inte direkt GNU/Linuxanvändarna någon tjänst.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag hade också engelska menyer, men fipplade också runt, bl a i synaptic och installerade fler language-packs för svenska. Det var alltså inte helt 100% från början.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det blir så om man inte är internetansluten medan man installerar, alla världens språkfiler får nämligen inte plats på CD:n. Men om man använder Daniel Nylanders Nordic Remix så får man med alla svenska språkpaket från början (även samiska, norska, danska m.m.)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hon var värd att skäll ändå, bara hennes syn på lösenordsanvändningen är en skam! ;D

...men visst är det dj-a kasst att stödet för svenskt tgt inte går per automatik. Grejen är att Ubuntu faktiskt borde göra regionsanpassade skivor, en specifik för scandinavien/ryssland t.ex..?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

farmfield skrev:Hon var värd att skäll ändå, bara hennes syn på lösenordsanvändningen är en skam! ;D
Och att inte ansluta datorn till itnernet under installationen, vad trodde hon att hon höll på med, installera windows? *fnys* ;D
farmfield skrev:Grejen är att Ubuntu faktiskt borde göra regionsanpassade skivor, en specifik för scandinavien/ryssland t.ex..?
Det skulle lösa en sak till, man skulle kunna gå runt "problemet" med att ubuntu-skivorna inte får ha saker som inte är lagliga i somliga andra länder.

Fast det är ett av "löftena" med ubuntu: det ska vara en skiva (till skillnad från andra distar) och det ska vara en och samma ubuntu (fast alla får ju göra en egen och helst kalla den "remix", se yeagers nordiska remix för exempel).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mekaniserad Apelsin skrev:
farmfield skrev:Hon var värd att skäll ändå, bara hennes syn på lösenordsanvändningen är en skam! ;D
Och att inte ansluta datorn till itnernet under installationen, vad trodde hon att hon höll på med, installera windows? *fnys* ;D
farmfield skrev:Grejen är att Ubuntu faktiskt borde göra regionsanpassade skivor, en specifik för scandinavien/ryssland t.ex..?
Det skulle lösa en sak till, man skulle kunna gå runt "problemet" med att ubuntu-skivorna inte får ha saker som inte är lagliga i somliga andra länder.

Fast det är ett av "löftena" med ubuntu: det ska vara en skiva (till skillnad från andra distar) och det ska vara en och samma ubuntu (fast alla får ju göra en egen och helst kalla den "remix", se yeagers nordiska remix för exempel).
Mmm, då borde dom göra en DVD live-skiva egentligen där just språkstöden är installerade...
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Håller just nu pa att installera Xubuntu på en gammal dator bredvid mig. Just för en liten stund sedan stod det "Laddar ner språkpaket" och den laddade ner för fullt kunde jag se på mitt kabelmodem så det finns alltså inte fullt språkstöd på CDn utan det laddas ner under installationen som det har sagts tidigare i denna tråd.

Hoppas förresten att installationen kommer att slutföras bra. Det är första gången jag installerar K/X/Ubuntu om man inte räknar en Wubi-installation. Datorn jag skriver på just nu köpte jag från GGS-Data med Ubuntu förinstallerat så den har jag inte installerat på själv. Mätaren har i skrivande stund kommit till 90 %.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

farmfield skrev:Mmm, då borde dom göra en DVD live-skiva egentligen där just språkstöden är installerade...
Gaaaaammalt! ;D

De har gjort det sedan 2004...
http://cdimages.ubuntu.com/releases/8.04/release/
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mekaniserad Apelsin skrev:
farmfield skrev:Mmm, då borde dom göra en DVD live-skiva egentligen där just språkstöden är installerade...
Gaaaaammalt! ;D

De har gjort det sedan 2004...
http://cdimages.ubuntu.com/releases/8.04/release/
Du skall veta hur jag letat efter just den DVD'n den sista tiden, hehe, trodde jag tittat överallt och att dom hade lagt ner den - men noops, där var den ju! Tnx! ;D

Den är som ni dock förstår inte den enklaste att hitta... :-X
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

För fullständighetens skull - En instruktion hur man kan byta språk i menyer och dialoger:
https://wiki.ubuntu.com/HowToSwitchLanguage
(Vill man göra samma sak i Win Vista Home Premium så fordrar det först en liten uppgradering till Vista Ultimate à 2000 kronor!)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:(Vill man göra samma sak i Win Vista Home Premium så fordrar det först en liten uppgradering till Vista Ultimate à 2000 kronor!)
[ballmer]Det tycker jag låter rimligt.[/ballmer]
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev:
ycc skrev:(Vill man göra samma sak i Win Vista Home Premium så fordrar det först en liten uppgradering till Vista Ultimate à 2000 kronor!)
[ballmer]Det tycker jag låter rimligt.[/ballmer]
Kakmonstret i Mupparna...
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"