GNU/Linux hot mot Microsoft gör att XP kommer finnas kvar.
GNU/Linux hot mot Microsoft gör att XP kommer finnas kvar.
Windows XP lever vidare - i de billigaste datorerna. Microsoft räknar med att ta andelar från Linux - men är samtidigt rädda för att kraftfulla ultraportabla datorer kan komma att hota Vista och de traditionella bärbara datorerna. Därför införs begränsningar. Text snodd från länken nedan.
http://www.idg.se/2.1085/1.160882
http://www.idg.se/2.1085/1.160882
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: GNU/Linux hot mot Microsoft gör att XP kommer finnas kvar.
Det var ju intressant-ännu intressantare är att de flesta jag talat med som har Vista är skitirriterade på det när väl deras imponerade inställning över grafiken lagt sig,det är ju inte så konstigt med tanke på vad det drar att köra.
Själv la jag ju in Ubuntu på in laptop där jag tidigare hade XP ocg hej vad det går undan nu! Ubuntu är perfekt för bärbara datorer så jag förstår om M. är nervösa...kul att de känner så inför Linux
Jag lutar åt att plocka bort XP påmin statinära också-blir mer och mer irriterad när jag nån gång sitter vid den...antivirus å brandvägg å antispion å antianvändare å anti allt....
Själv la jag ju in Ubuntu på in laptop där jag tidigare hade XP ocg hej vad det går undan nu! Ubuntu är perfekt för bärbara datorer så jag förstår om M. är nervösa...kul att de känner så inför Linux

Jag lutar åt att plocka bort XP påmin statinära också-blir mer och mer irriterad när jag nån gång sitter vid den...antivirus å brandvägg å antispion å antianvändare å anti allt....
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jo men ett stopp är ju pekskärmar som inte får användas på den XP-licensen IDG skriver om - och pekskärmar är ju en av grejerna som verkar komma stort framöver...
Så hoppas det betyder att M$ som vanligt skjuter sig i foten...

Så hoppas det betyder att M$ som vanligt skjuter sig i foten...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det lär även vara begränsningar på skärmstorlek och hårddisk (80GB). Förhoppningsvis blir det en flopp.
- Eldräven
Hoppas nu bara inte att detta leder till att datortillverkarnas utveckling av billiga bärbara saktas ner. Jag menar om de till varje pris vill sälja XP så... Fast vi får väl hoppas att detta inte sker och att istället GNU/Linux får ordentligt genomslag när folk inte vill ha Vista (åtminstone kommer Microsoft inte få några pengar...
).
Annars kan jag bara säga: grattis GNU/Linux!

Annars kan jag bara säga: grattis GNU/Linux!
- farmfield
- Kontakt:
Linux kostar $0 x 6:- medan XP kostar $24/32 x 6:- och på en ULCP (Ultra Low Cost PC?) så måste väl ändå $0 vara mer "low cost" än 24, hehe?mcNisse skrev:Det lär även vara begränsningar på skärmstorlek och hårddisk (80GB). Förhoppningsvis blir det en flopp.

Och ULPC var nåt nytt, UMPC (Ultra Mobile PC) hade jag hört talas om... Konceptet med ULCP måste reta M$ till vansinne, hehe...
- Eldräven
Ett inte helt osannolikt scenario (ja, jag har tråkigt):
Kund: Hej! Jag skulle vilja köpa en såndäringa mini-bärbar, med Windows XP.
Försäljare: Visst, då får det bli dom här datorerna...
Kund: Men, dom där - mer avancerade laptopsen då?
Försäljare: Ja serdu, dom säljs inte med XP.
Kund: Nehej? Men jag vill helst ha en XP-dator med mer än 1 GB minne och touch-screen...
Försäljare: Sorry, då får du välja Windows Vista. Microsoft tillåter inte att de mer avancerade datorerna säljs med XP.
Kund: Va?
Försäljare: Ja, jo, det är så det är.
Kund: Men, men, jag vill inte ha Vista. Har hört en massa nackdelar om det. Kan man inte köpa XP separat då?
Försäljare: Nepp, sorry, det säljs inte löst längre.
Kund:
Försäljare: !!!
*Kunden börjar fundera på en piratkopia*
Kund: Kan man få köpa en sån däringa utan Vista då?
Försäljare: Ja, jo, du kan få köpa den med "Linux" installerat istället.
Kund: Linux?
Försäljare: Jo alltså...
*Försäljaren förklarar vad GNU/Linux är och alla fördelar med det*
Kund: Hmm... Då tar jag nog och testar Linux.
Försäljare: Det blir bra det!
Affären går igenom, kunden åker hem med nya GNU/Linux-utrustade datorn. Innan han/hon ringer första bästa vän för en piratversion av XP väljer han/hon att starta datorn och trots allt testa GNU/Linux.
Förhoppningsvis blir det en trevlig bekantskap för "medelsvensson" (kunden). Och även om XP åker in i slutändan så har ytterligare en människa upptäckt GNU/Linux, och förstått att det finns alternativ.
Snipp, snapp, snut så var sagan slut.
Kund: Hej! Jag skulle vilja köpa en såndäringa mini-bärbar, med Windows XP.
Försäljare: Visst, då får det bli dom här datorerna...
Kund: Men, dom där - mer avancerade laptopsen då?
Försäljare: Ja serdu, dom säljs inte med XP.
Kund: Nehej? Men jag vill helst ha en XP-dator med mer än 1 GB minne och touch-screen...
Försäljare: Sorry, då får du välja Windows Vista. Microsoft tillåter inte att de mer avancerade datorerna säljs med XP.
Kund: Va?
Försäljare: Ja, jo, det är så det är.
Kund: Men, men, jag vill inte ha Vista. Har hört en massa nackdelar om det. Kan man inte köpa XP separat då?
Försäljare: Nepp, sorry, det säljs inte löst längre.
Kund:

Försäljare: !!!
*Kunden börjar fundera på en piratkopia*
Kund: Kan man få köpa en sån däringa utan Vista då?
Försäljare: Ja, jo, du kan få köpa den med "Linux" installerat istället.
Kund: Linux?
Försäljare: Jo alltså...
*Försäljaren förklarar vad GNU/Linux är och alla fördelar med det*
Kund: Hmm... Då tar jag nog och testar Linux.
Försäljare: Det blir bra det!
Affären går igenom, kunden åker hem med nya GNU/Linux-utrustade datorn. Innan han/hon ringer första bästa vän för en piratversion av XP väljer han/hon att starta datorn och trots allt testa GNU/Linux.
Förhoppningsvis blir det en trevlig bekantskap för "medelsvensson" (kunden). Och även om XP åker in i slutändan så har ytterligare en människa upptäckt GNU/Linux, och förstått att det finns alternativ.
Snipp, snapp, snut så var sagan slut.

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Lever kunden och försäljaren lyckliga i alla sina dagar?
Sorry, OT...

Sorry, OT...
- farmfield
- Kontakt:
För väldigt många människor kommer det kännas som vansinnigt att behöva byta dator inför Windows 7 så med Vista och Win7 och hårdvara som är inkompatibel med XP samt ett gäng bra Linuxdistar om ett år och ytterligare snack i tidningarna o.s.v. o.s.v... Ja det blir inte svårare för Linux att få sitt genombrott iaf... 

-
Varför skulle säljaren rekommendera GNU/Linux för? Det får han ju mindre provision på. Nä, han kommer istället rekommendera en Vista-dator som "tar flera minuter på sig att starta" 

- farmfield
- Kontakt:
Det är i princip bara Siba/ComputerCity som har provision till försäljarna, kedjorna i stort kör inte provisionsbaserat alls, det är pisslöner.Lars skrev:Varför skulle säljaren rekommendera GNU/Linux för? Det får han ju mindre provision på. Nä, han kommer istället rekommendera en Vista-dator som "tar flera minuter på sig att starta"
-
Sen räknar han givetvis med att kunden skall komma tillbaks och "köpa program" av honom. Eller att Vista är för krävande så att kunde behöver köpa bättre hårdvara.Lars skrev:Varför skulle säljaren rekommendera GNU/Linux för? Det får han ju mindre provision på. Nä, han kommer istället rekommendera en Vista-dator som "tar flera minuter på sig att starta"

- farmfield
- Kontakt:
OT:
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Urban Anjar, Farmfield och 0 gäster
Hehe, wtf?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Urban Anjar, Farmfield och 0 gäster
Hehe, wtf?