Skype förlorade mål om kränkning av GPL
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Skype förlorade mål om kränkning av GPL
Senast redigerad av 1 Sid, redigerad totalt 9 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Skype förlorade mål mot GPL
Skönt att höra 

Det är alltid kul att höra om företag som bryter mot GPL och sedan åker dit för det.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
japp!tweeek skrev:Det är alltid kul att höra om företag som bryter mot GPL och sedan åker dit för det.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
* Korrigerade rubriken efter en anmälan. *
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
ska violation översättas med mål? Det låter fel. Jag tänkte länge på rubriken men hittade inget bättre ord än våldtäkt. Mål är definitivt inte rätt ord.
-
Ska du ändra i min rubrik så skriv då i rubriken att du ändrat den så inte jag framstår som korkad.
Var jag som anmälde, ville bara komma med en motivering: GPL-rättigheter är en droppe i havet jämfört med mänskliga rättigheter så du kan nog hitta ett mer passande verbSid skrev:ska violation översättas med mål? Det låter fel. Jag tänkte länge på rubriken men hittade inget bättre ord än våldtäkt. Mål är definitivt inte rätt ord.

-
Hur skulle du översätta GPL violation?
Kränkande eller intrång?Sid skrev:Hur skulle du översätta GPL violation?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
http://tyda.se/search?form=1&w=violation&w_lang=
Du vinner, jag tar tillbaka min anmälan, men jag tycker ändå att det är ett onödigt känsloladdat ord i det här sammanhanget.
Du vinner, jag tar tillbaka min anmälan, men jag tycker ändå att det är ett onödigt känsloladdat ord i det här sammanhanget.
-
Kränkning låter bra tycker jag. Kanske borde Daniel Nylander tillfrågas?Hund skrev:Kränkande eller intrång?Sid skrev:Hur skulle du översätta GPL violation?
Jag röstar för kränkning i det här fallet 

-
Då ändrar jag rubriken till kränkning.
- farmfield
- Kontakt:
Violation skulle normalt översättas som kränkning eller intrång. Kan iof förstå användandet av "våldtäkt" men det ordet i sig själv kan uppfattas som kränkande. 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Re: Skype förlorade mål om kränkning av GPL
Jag har själv en person i min innersta krets som blivit utsatt för en våldtäkt så jag kan försäkra att jag inte är eller försvarar våldtäktsmän.
- farmfield
- Kontakt:
Kort fråga...
When released in 2008, most of the Android platform will be made available under the Apache free-software and open-source license. (Wikipedia)
Vad innebär det tro? Och kommer samma regler gälla Android som grejer släppta under GPL? ...ja som i exemplet i artikeln alltså, att Android-användarna måste publicera sina ändringar/förbättringar samt erbjuda källkoden?
When released in 2008, most of the Android platform will be made available under the Apache free-software and open-source license. (Wikipedia)
Vad innebär det tro? Och kommer samma regler gälla Android som grejer släppta under GPL? ...ja som i exemplet i artikeln alltså, att Android-användarna måste publicera sina ändringar/förbättringar samt erbjuda källkoden?
-
Apache har väl vad jag vet ett tillägg till GPL och jag vet inte vad den säger.
- farmfield
- Kontakt:
Det finns exempel där man kan använda ordet utanför sin grundbetydelse, men om man går under den gränsen kan det såklart uppfattas som kränkande.Sid skrev:Jag har själv en person i min innersta krets som blivit utsatt för en våldtäkt så jag kan försäkra att jag inte är eller försvarar våldtäktsmän.
Är dock väldigt säker på att ingen trodde att du menade att kränka nån utan skrev rubriken efter ditt hjärta och din egen starka reaktion!

-
För att återgå till ämnet 
Skype hade visst hävdat att GPL skulle strida mot Tysklands konkurrenslagstiftning. Är det någon som har sett några mer detaljer om det? Bara för att leka med tanken, antag att MySQL har en ledande ställning inom en viss marknad. Något annat företag vill slå sig in där men är förhindrade eftersom det dominerande företaget (MySQL AB/Sun) sysslar med prisdumpning (0 kr för licensen). Kan man med nuvarande lagstiftning då kräva att MySQL ska säljas till "marknadsmässigt pris"?
Konkurrenslagstiftningen är ju knappast skriven med GPL och liknande i åtanke, så det är väl inte helt otroligt att den faktiskt kan sätta käppar i hjulet för denna "nya" affärsmodell.

Skype hade visst hävdat att GPL skulle strida mot Tysklands konkurrenslagstiftning. Är det någon som har sett några mer detaljer om det? Bara för att leka med tanken, antag att MySQL har en ledande ställning inom en viss marknad. Något annat företag vill slå sig in där men är förhindrade eftersom det dominerande företaget (MySQL AB/Sun) sysslar med prisdumpning (0 kr för licensen). Kan man med nuvarande lagstiftning då kräva att MySQL ska säljas till "marknadsmässigt pris"?
Konkurrenslagstiftningen är ju knappast skriven med GPL och liknande i åtanke, så det är väl inte helt otroligt att den faktiskt kan sätta käppar i hjulet för denna "nya" affärsmodell.