Thinkpad T40p WLAN-problem

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Adestro
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Thinkpad T40p WLAN-problem

Inlägg av Adestro »

Har precis installerat 8.04 på en Thinkpad T40p och allt verkar fungera, förutom trådöst nätverk. Jag hittar SSID och anger korrekt WEP-nyckel i korrekt form men sen händer absolut ingenting. Ethernet sitter jag på nu och det fungerar fin fint.

Snälla hjälp mig! Vill verkligen inte behöva återgå till Windows. :(
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Thinkpad T40p WLAN-problem

Inlägg av ycc »

Hej :)
Om man har tillgång till routern och kan ta bort all kryptering tillfälligt (eller byta till WPA) så får man ju reda på om det är WEP eller något annat som strejkar.
Ibland tycker jag, konstigt nog, att när man första gången logggar in så funkar det bättre om signalstyrkan är så hög som möjligt, om man har möjlighet att ställa datorn bredvid routern (kanske min inbillning ;) ).
Någon router jag provat visade dessutom fel "hexnycklar" för WEP, efter uppdatering av router-sidan så funkade dom nya nycklarna.
Ingen slutlig lösning, men kanske värt att prova? ;)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Kör också 8.04 men på en T61:a. Här funkar det utmärkt. Jag har inget eget nätverk, men jag kan just nu se två andra. Så frågan är hur T40p och T61 skiljer sig? Kan du inte se ditt eget nätverk om du vänsterklickar på nätverksikonen i övre panelen?

EDIT: flyttar tråden till Laptop/Bärbara.
Adestro

Inlägg av Adestro »

ycc skrev:Hej :)
Om man har tillgång till routern och kan ta bort all kryptering tillfälligt (eller byta till WPA) så får man ju reda på om det är WEP eller något annat som strejkar.
Ibland tycker jag, konstigt nog, att när man första gången logggar in så funkar det bättre om signalstyrkan är så hög som möjligt, om man har möjlighet att ställa datorn bredvid routern (kanske min inbillning ;) ).
Någon router jag provat visade dessutom fel "hexnycklar" för WEP, efter uppdatering av router-sidan så funkade dom nya nycklarna.
Ingen slutlig lösning, men kanske värt att prova? ;)
Tack för tipset! Jag slog av krypteringen och nu går det ju fint. Men WLAN utan kryptering är ju ingen höjdare. =/ Tips på hur jag går vidare?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Tips #1: slå på krypteringen igen!
Adestro

Inlägg av Adestro »

maths57 skrev:Tips #1: slå på krypteringen igen!
Japps, jag testade att slå på WPA2 kryptering och det fungerar! Tack för all hjälp! :)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Så WPA2 funkar men inte WEP? Man kan ju undra varför?
Adestro

Inlägg av Adestro »

WEP kan mycket väl också fungera. Efter era tips så slog jag ju bara av kryptering och sen på igen, men valde det säkrare WPA2 när jag ändå höll på. Jag kan testa med WEP och återkomma i tråden i veckan.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Flyttar (tillbaka?) tråden då det är en supportsak och inte en registrering i hårdvaruregistret.
Skriv svar

Återgå till "Internet"