GLFTPD problem med nya användare

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
buntubuntu

GLFTPD problem med nya användare

Inlägg av buntubuntu »

Hej,

Jag har ett väldigt konstigt problem i glftpd.
När jag skapar nya användare så kan dom inte ladda ner något från ftp servern.
Dom kan logga in och lista filer. När dom startar en nerladdning så skapas en ny anslutning och det är denna som inte kan logga in.
Jag använder explicit TLS/SSL.
Jag har dock en användare, den första jag skapade efter installationen av glftpd. Denna användare fungerar hur bra som helst, inga som helst problem med att skapa nya anslutningar vid nerladdning.
Vad jag kan se så är det ingen som helst skillnad mellan dessa användare, men något måste ju skilja ???

Finns det någon som känner igen detta problem?
bensa
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: GLFTPD problem med nya användare

Inlägg av bensa »

det låter ju skumt det där, men kör du genom firewall så kanske du ska öppna lite portar för ftp plus passv ports och ställa in glftpd.conf med den infon oxå..

men funkar kontot internt så kan du ju prova att sätta ratio till 0 -> site change user ratio 0

vi kan gå in mer på det så skicka ett pm till mej.
Användarvisningsbild
buntubuntu

Inlägg av buntubuntu »

Nu har jag lyckats skapa en annan användare som fungerar. Tror att tricket var att skapa honom genom att logga in som glftpd användaren.
Jag har dock en annan användare med behörighet att skapa användare men de användare jag skapar med denna kan tydligen bara lista filer, inte ladda ner dom. (många användare blir det ;) )
Ska klura lite mera på varför det blir på detta viset. Någon som har någon idé?
bensa
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av bensa »

ja du måste ju ge användaren du skappar det rättigheter som han/hon kommer att behöva använda..

bra glsida är http://www.glhelp.org
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"