Nybörjare
Nybörjare
Okej, jag har precis installerat Ubuntu och vill lära mig lite mer om gnome. Har förstått att gnome är typ "gränssnittet" som vi ser eller vad ska man säga. Skrivbordsmiljön för att göra det användarvänligare...
Men hur kan man på ett smidigt sätt få lite mer teman och ikoner, var inne lite på gnome-look.org men tyckte det var väldigt rörigt.
Har ju ingen aning om vad GTK, GDM, XMMS Themes osv osv är. Kan man ladda hem ett program så man på ett smidigt sätt kan ändra ikoner, bakgrund osv osv. Finns ju ett i Ubuntu men är det som man brukar använda? Kändes lite osmidigt.
Hur gör jag t.ex för att få en klocka på skrivbordet och temperatur?
Men hur kan man på ett smidigt sätt få lite mer teman och ikoner, var inne lite på gnome-look.org men tyckte det var väldigt rörigt.
Har ju ingen aning om vad GTK, GDM, XMMS Themes osv osv är. Kan man ladda hem ett program så man på ett smidigt sätt kan ändra ikoner, bakgrund osv osv. Finns ju ett i Ubuntu men är det som man brukar använda? Kändes lite osmidigt.
Re: Nybörjare
Hej du. Ja klocka kan jag tipsa om. Gå till synaptic och ladda hem cairo clock. Den lägger sig i tillägg i menyn. Vill du ha utetemperatur så högerklicka på nedre panel och lägga till i panelen väderrapport. Men du kanske menade cpu-temp+Jaclea skrev:Okej, jag har precis installerat Ubuntu och vill lära mig lite mer om gnome. Har förstått att gnome är typ "gränssnittet" som vi ser eller vad ska man säga. Skrivbordsmiljön för att göra det användarvänligare...

Senast redigerad av 1 Turbo, redigerad totalt 7 gånger.
Om du bara vill ha en enkel koll på temperaturen och inte övrig hårdvara så är det enklaste att du intallerar sensors-applet med apt-get install sensors-applet och sedan högerklickar på panelen högst upp och väljer [Lägg till i panelen]. Du får då en lista med lite allt möjligt och ungefär längst ner står det [Övervakning av hårdvarusensorer]. Om du väljer det så får du en hel rad av temperaturindikatorer i panelen. Sedan kan du högerklicka på någon av dem om du vill och få lite andra möjligheter. Det är ett ganska enkelt program, men vill du bara ha koll på temperaturen så funkar det... 

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
På http://www.gnome-look.org/ kan man ladda ner teman, även ikonteman. Filen man laddar ner är oftast en .tar.gz-arkiv, högerklicka på skrivbordet välj fliken Tema och dra .tar.gz-filen dit så installeras temat. Sen kan man gå in i temant man använder och välja ikoner och olika fönsterramar.
Med temperatur kanske du menade utomhustemperatur, högerklicka på klockan -> Inställningar -> fliken Platser fyll i en plats så får man väder för den platsen.
Vill du ha datorn temperatur så installera sensor-applet som Turbo skriver, men om jag minns rätt så behöver man även lm-sensors. De här paketem finns i syanptic om du inte vill installera genom terminalen. Men efter att lm-sensors är isntallerat så måste man in i terminalen, skriv sensors-detect och svara ja på alla frågor så konfigureras det efter din dators sensorer.
Det finns även nånting som heter Screenlets, motsvarande Widgets i OSX och Gadgets i vista, Screenlets finns också i synaptic, så kan man få väder, datortemp, klocka, kalener och massa annat på skrivbordet.
Men vill man bara ha en klocka på skrivbordet så är Cairo-clock ganska populär.
Med temperatur kanske du menade utomhustemperatur, högerklicka på klockan -> Inställningar -> fliken Platser fyll i en plats så får man väder för den platsen.
Vill du ha datorn temperatur så installera sensor-applet som Turbo skriver, men om jag minns rätt så behöver man även lm-sensors. De här paketem finns i syanptic om du inte vill installera genom terminalen. Men efter att lm-sensors är isntallerat så måste man in i terminalen, skriv sensors-detect och svara ja på alla frågor så konfigureras det efter din dators sensorer.
Det finns även nånting som heter Screenlets, motsvarande Widgets i OSX och Gadgets i vista, Screenlets finns också i synaptic, så kan man få väder, datortemp, klocka, kalener och massa annat på skrivbordet.
Men vill man bara ha en klocka på skrivbordet så är Cairo-clock ganska populär.
GTK 2.x - Teman för knappar osv, själva innehållet i fönsterna.
Metacity - Teman för fönsterlisten.
Compiz - Teman för fönsterhanteraren Beryl. (Exakt samma sak som Bery fast med annat namn, av någon anledning finns denna kategori med?
)
Beryl - Teman för fönsterhanteraren Beryl.
GDM Themes - Teman för sjävla inloggningsdialogen.
Splash Screens - Den lilla rutan som visas när GNOME laddas.
Desklets - Diverse widgets för vissa program som gDesklets, Screenlets osv.
Screenlets - Widgets för Screenlets.
XMMS Themes - Teman för mediaspelaren XMMS.
Det är väl det mest nämndvärda.
Metacity - Teman för fönsterlisten.
Compiz - Teman för fönsterhanteraren Beryl. (Exakt samma sak som Bery fast med annat namn, av någon anledning finns denna kategori med?

Beryl - Teman för fönsterhanteraren Beryl.
GDM Themes - Teman för sjävla inloggningsdialogen.
Splash Screens - Den lilla rutan som visas när GNOME laddas.
Desklets - Diverse widgets för vissa program som gDesklets, Screenlets osv.
Screenlets - Widgets för Screenlets.
XMMS Themes - Teman för mediaspelaren XMMS.
Det är väl det mest nämndvärda.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
tack för alla svar! ska försöka testa mig fram lite och få till något snyggt!
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Hör gärna av dig och berätta hur det gick…Jaclea skrev:tack för alla svar! ska försöka testa mig fram lite och få till något snyggt!