Hej min dator börjar bli lite seg. Jag har installerat och avinstallerat en hel del programm, jag vet inte ifall det har någon betydelse men jag tror att det har påverkat datorn lite grann genom att den lite långsammare än i början. I windows så brukade jag köra en defragmentering och undrar ifall det finns någon motsvarighet i linux eller om det finns något annat man kan göra för att speeda upp datorn lite och få den att gå smidigare?
MVH Murillo
Datorn börjar bli seg
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Datorn börjar bli seg
Vet inte varför de är segt. Men funderar på om de kan hjälpa med att skriva sudo apt-get clean i en terminal?
Datorn börjar bli seg
Kör du med standardfilsystemet ext3 så behöver den inte defragmenteras då allt lägger sig fint i början på partitionen som om det vore partitionerat.
Vad gäller installation av program så har Synaptic tyvärr inte stöd för att ta bort extrapaket som krävdes vid installationen (går att installera/avinstallera med aptitude istället för denna funktion).
Dessa tror jag ändå inte har någon betydelse för datorns hastighet då de bara borde laddas när de behövs :/
Vad jag tror är av betydelse är om du installerat några paket som har med uppstart, drivrutiner etc att göra? Eller om du "hackat" något
Vad är det förresten du upplever som segt, uppstart av Ubuntu, uppstart av något speciellt program, användning av något program..?
Vad gäller installation av program så har Synaptic tyvärr inte stöd för att ta bort extrapaket som krävdes vid installationen (går att installera/avinstallera med aptitude istället för denna funktion).
Dessa tror jag ändå inte har någon betydelse för datorns hastighet då de bara borde laddas när de behövs :/
Vad jag tror är av betydelse är om du installerat några paket som har med uppstart, drivrutiner etc att göra? Eller om du "hackat" något

Vad är det förresten du upplever som segt, uppstart av Ubuntu, uppstart av något speciellt program, användning av något program..?
- sund
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Datorn börjar bli seg
jag har en enorm laddningstid när jag startar ubuntu, detta hände inte i början. vet inte om jag installerat någe som suger extremt mycke kraft när allt ska initieras vid inloggning i x.
nån som har varit med om någe liknande och fått bukt med det?
nån som har varit med om någe liknande och fått bukt med det?
Datorn börjar bli seg
"enorm"? Hur lång tid snackar vi på ett ungefär?
Datorn börjar bli seg
För att kunna kontrollera hur lång tid din uppstart tar finns det mycket fina programmet Bootchart
starta om
i katalogen /var/log/bootchart ligger bildfilen från er boot (saxat från marwal)
kolla även in http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2116
Kod: Markera allt
sudo apt-get install bootchart
i katalogen /var/log/bootchart ligger bildfilen från er boot (saxat från marwal)
kolla även in http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2116