Problem med bootloadern, ljudet & kontrollkort

Bozo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med bootloadern, ljudet & kontrollkort

Inlägg av Bozo »

Hej.
jag är ny i Linux världen och har precis installerat Ubuntu 8.04. När jag startade om systemet så fick jag ett felmeddelande som sa; Grub loading.. error 17.

Det enda sättet att överhuvudtaget starta Windows XP Pro eller Ubuntu är att vid start trycka F8 så att jag kommer in i bootmenyn, därefter får man välja vilken disk, har XP och Ubuntu på varsin disk, sen får jag ett felmess till beroende på vilken disk jag väljer och sen blinkar skärmen till och först då kommer jag in till Ubuntus bootloader och kan välja vilket OS jag vill starta. Jag har hört av en klasskompis att det är bättre att använda XP:s bootloader, men hur?

Sen har jag ett M-Audio Audiophile 2496 och på deras hemsida står det: "Release Notes:
M-Audio uses a 3rd Party Vendor for Unix support. 4Front Technologies
develops and supports UNIX drivers for the Revolution and Delta Series of Products. The software is available for free evaluation and non-profit use but 4Front charges a fee for technical support and commercial use. They can be found at the following web address: http://www.opensound.com"

När jag går in på opensound så hittar jag OSS, vilket jag antar är det jag ska använda! Men sen visade sig att under "inställningar för volymkontrollen" så finns M Audio Audiophile 24/96 (Alsa Mixer) med, men hur jag än gör så funkar inte ljudet :(

Dessutom har jag problem med ett sata-kontrollkort, den disken hittar inte ubuntu! Det är sunix som gör kortet (http://www.sunix.com.tw) och kortet heter SATA2100 och är ett 2 kanals pci-kort. Jag kör ingen RAID. Jag hittade
den här sidan och jag ser 2 linux drivisar, men hur använder jag dessa?

Tacksam för all hjälp o jag vet att de blev lite mycket på en gång :-[

Mvh. //Bozo
Bozo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Problem med bootloadern, ljudet & kontrollkort

Inlägg av Bozo »

Hittade ingen annan lösning än att ta bort skiten och hade jag inte haft en backup på bootkonfigurationen, så hade jag tvingats till en fullständig ominstallation av hela systemet och då hade jag inte blivit speciellt glad.

Problemet ligger förmodligen i en konflikt mellan BIOS till sata-kontollerkortet och Ubuntus bootloader.

//bozo
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Problem med bootloadern, ljudet & kontrollkort

Inlägg av Hund »

Installera om hela systemet verkar dumt. :) Enklare att reparera starthanteraren. Du kan läsa om det här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3965

Windows starthanterare är skräp, sämre alternativ finns inte. GRUB ligger ljusår före. ;D

Jag har 2st SATA kontrollerkort med Sunix. Dessa använder sig av OSS drivrutiner och finns med i kärnan, så korten fungerar direkt utan en handpåläggning.

Vad visar sudo fdisk -l Finns hårddisken listad där?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"