skapa filer som root?

Jaclea

skapa filer som root?

Inlägg av Jaclea »

Hej

Totalt nybörjare. För att få igång mitt 3g-modem ska jag skapa en textdokument med lite inställningar i i en mapp som kräver root?
Hur gör jag för att få den där, just nu får jag bara access denied?

jag är inloggad som vanlig user typ.

mvh jacob
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: skapa filer som root?

Inlägg av Sid »

Kod: Markera allt

gksudo gedit filensnamn
Jaclea

Inlägg av Jaclea »

Sid skrev:

gksudo gedit filensnamn
tack för snabbt svar! ska försöka lära mig lite mera linux tänkte jag! men jösses, var börjar man liksom?;)
Sid

Inlägg av Sid »

Nu har du börjat. Det blir lättare och lättare så du är på god väg :)
Sid

Inlägg av Sid »

Fast du körde Kubuntu såg jag nu. Då är nog

kdesu kate filensnamn 
lämpligare
Användarvisningsbild
felham
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av felham »

Finns det inget sätt att starta program som root grafiskt? I Dolphin så finns det ju t.ex. en knapp där det står "Öppna som root" eller liknande, och klickar man bara där, så går det att komma åt filer även utanför home.
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

felham skrev:Finns det inget sätt att starta program som root grafiskt? I Dolphin så finns det ju t.ex. en knapp där det står "Öppna som root" eller liknande, och klickar man bara där, så går det att komma åt filer även utanför home.
visst kan man det.
skriv bara kdesu och "programnamnet" i en terminal
Användarvisningsbild
felham
Kontakt:

Inlägg av felham »

Jo... Undrade dock om man kunde hoppa över steget att gå till terminalen, alltså om man kan starta program etc som root, men grafiskt.
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
freddie
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av freddie »

du måste starta från terminal om du vill jobba grafiskt, då skriver du kdesu dolphin eller gksudo thunar/nautilus.Då blir du root i grafisk miljö
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Har du något konkret exempel på program som du vill starta som roor? En filhanterare är ju inte så konstigt, där finns det ju uppenbara skäl för varför man vill det, men vilka andra program är det du vill köra som root (förutom systemprogram som iaf frågar efter lösen först)? Anledningen till att jag frågar är att jag har lite svårt att se varför man skulle vilja göra det.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag förstår önskemålet, och i det där andra os-et finns det ibland en "run as" att välja
på.. Går nog att komma runt med att skapa en "startare" vad det nu kan heta i kde.
Du vet en sån där knapp som startar ett program. kdesu framför programmet bara.

Men generellt vill man göra så LITE som möjligt som root, för att inte sabba saker.
ElEmAl

Inlägg av ElEmAl »

Till Nautilus finns det en massa skript som gör det möjligt att köra saker som root genom att högerklicka. Sök på Nautilus scripts. Annars kolla in mc; enda programmet jag kör som root. Det är grafiskt, fast i en terminal. Det är Linux motsvarighet till en schweizisk armékniv.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Det kan finnas dolda nackdelar med att köra program som root.

När jag skulle testa virtualbox första gången ville programmet inte funka för mig, så jag testade att starta det som root. Det gick jättebra. När jag sedan fick i gång programmet under min vanliga användare fortsatte jag att köra det som root eftersom mina virtuella maskiner som jag skapat med rootkontot endast syntes när jag startade det som root (av förklarliga skäl).

Så höll jag på tills jag fick en massa oföklarliga fel, jag fick problem när jag skulle flytta filer och när jag skulle starta andra program t.ex. Efter en hel del felsökning visade det sig att mina virtuella maskiner fyllt rootpartitionen till bredden. Det fanns inte en gnutta utrymme kvar. Det tog lång tid att hitta de dolda filerna och problemet blev inte avhjälp när jag raderade dem eftersom de hamnade i papperskorgen för root som var rätt svår att tömma (minst sagt), jag fick flytta filerna med hjälp av terminalen till min hemmamapp, ändra ägarskap på dem, radera dem igen och slutligen tömma min egen papperskorg.

Det tog ett litet tag innan jag fattade vilka steg jag behövde utföra kan man säga (dagens underdrift, men jag lärde mig mycket av det misstaget i alla fall).

Så var försiktig med vad du gör som root och begränsa dig helst till att köra kommandon som root ett i taget i kommandoprompten så att du har överblick över alla konsekvenserna av ditt handlande. För du har ingen aning om vad stora grafiska program gör med dina rooträttigheter om du släpper dem lösa. Root är till för att låta dig göra vad som helst, det är det som gör linux så bra, men man måste också veta vad man håller på med, annars kan du råka riktigt illa ut. Kör du som root finns inga säkerhetsbälten.

/Micke
Användarvisningsbild
felham
Kontakt:

Inlägg av felham »

djkmmo skrev:Har du något konkret exempel på program som du vill starta som roor? En filhanterare är ju inte så konstigt, där finns det ju uppenbara skäl för varför man vill det, men vilka andra program är det du vill köra som root (förutom systemprogram som iaf frågar efter lösen först)? Anledningen till att jag frågar är att jag har lite svårt att se varför man skulle vilja göra det.
Hmm, om jag gör hemsidor lokalt på min dator med Apache, PHP & MySQL, så är standardmappen för public_html i "/var/www" fattar jag det som. Då tänkte jag att man måste komma åt dem med t.ex. Gimp och Kate.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

felham skrev:
djkmmo skrev:Har du något konkret exempel på program som du vill starta som roor? En filhanterare är ju inte så konstigt, där finns det ju uppenbara skäl för varför man vill det, men vilka andra program är det du vill köra som root (förutom systemprogram som iaf frågar efter lösen först)? Anledningen till att jag frågar är att jag har lite svårt att se varför man skulle vilja göra det.
Hmm, om jag gör hemsidor lokalt på min dator med Apache, PHP & MySQL, så är standardmappen för public_html i "/var/www" fattar jag det som. Då tänkte jag att man måste komma åt dem med t.ex. Gimp och Kate.
Du kan ju kopiera över dem lokalt, göra ändringarna och kopiera tillbaka dem när du är klar. Kopiera från "/var/www" till någon lokal mapp som ägs av dig skall inte vara något problem och då blir det du som är ägare till de filerna. När du sedan vill kopiera/flytta över det till "/var/www" så gör du det som root, så blir ägaren root. Det kanske skulle kunna vara ett alternativ iaf.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Gör så här:

mkdir public_html
cd /etc/apache2/mods-enabled
sudo ln -s ../mods-available/userdir.conf userdir.conf
sudo ln -s ../mods-available/userdir.load userdir.load