Jag har en idé, det är ju över 8000 personer registrerade på ubuntu-se.org, om man under veckan som SOFD08 infaller klistrade en tråd där den syns, med titeln "Upprop maila din bank (mail finns i tråden)" med ett färdigskrivet mail i tråden som folk bara behövde kopiera och klistra in (minimal ansträngning) och maila sin bank. Om ett par tusen personer mailade sin bank under en och samma vecka borde det iaf flytta upp saken på dagordningen. Vill ju inte att banken ska betrakta det som spam så det är nog bra att begränsa sig till en vecka eller en månad eller nåt (med den gemensamma texten, naturligtsvis är det bara bra om folk mailar sina banker annars också). Tror inte det är så många som kommer sig för att verkligen maila banker, speltillverkare osv, så om det finns en färdig text kanske de skulle bli av.
Tänkte mig att texten skulle kunna vara någonting i stil med:
Hej
Jag är kund hos er, och del i en växande skara som inte använder windows i sina datorer. Därför ber jag er att i framtiden till era e-tjänster välja säkerhetslösningar som inte är beroende av vilket operativsystem era kunder använder.
MVH
Fotnot. Den här texten är hämtad från ubuntu-se.org. Vi har över på fyra år fått över 8000 medlemmar och uppmanar dem att skicka denna text i samband med SOFD08 som infaller den 20 september.
Ubuntu är ett GNU/Linuxbaserat operativsystem, men plattformsoberoende säkerhetslösningar inkluderar även ex Appels OSX m.fl.
(tjuvstarta inte

)
Jag postade samma sak på SOFD08-forumet
http://forum.softwarefreedomday.se/view ... ?f=15&t=26