problem med drivisar till rtl8187...ndiswrapper !!HJÄLP!!

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
natttte

problem med drivisar till rtl8187...ndiswrapper !!HJÄLP!!

Inlägg av natttte »

hej hej jag har då suttit o grunnat o försökt o få igång mitt trådlösa(rtl8187) nätverks kort i ubuntu så att jag slipper sitta med kabeln suck.. jag har då försökt att installera ndiswrapper o de gick till så här... sökte efter den i va de nu va... fick upp den ionstallerade den genom o sätta in skivan som jag installerda ubuntu med o sen då? de står att jag ska leta upp windows p... o sen kommer jag inte ihåg mer.. men jag hittar ju inte detta genom >administratör>´? som det står att jag ska göra så hur ska man göra? jag har moddade drivrutiner på disken redan så jag väntar bara på hur jag ska installera dessa... är ju ett omoget blåbär i linux distar men pallar inte med microsofts alla buggar hit o dit..skulle ngt moget blåbär kunna hjälpa ett omoget så han kan mogna lite:s:D:D
lillolle
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: problem med drivisar till rtl8187...ndiswrapper !!HJÄLP!!

Inlägg av lillolle »

Hej!

är själv ganska grön när det gäller trådlöst och ännu grönare vad gäller sudokommandona, men jag har senaste månad kämpat med liknande problem och i dag fått kontakt med mitt trådlösa modem. Att jag i skrivande stund ännu inte kan logga in är ett problem som känns så litet så litet jämfört med vad jag genomgått den senaste månad. Men till saken.

Problemet löste sig inte alls i ubuntu 7,10 utan har installerat 8,04 i stället.
Sedan installerade jag ndiswrapper (och det grafiska tillägget) via synaptic. Om man söker i synaptic på ndiswrapper får man alla tre som skall installeras.

När det var gjort laddade jag ner drivisen från:
http://www.realtek.com.tw/downloads/dow ... loads=true
OBServera att vara nogrann med vilken drivrutin du laddar ner. Jag har såsat på ordentligt med detta, min rätta hittas först längst ner på sidan.
Packade upp till min "egen" katalog.
Installerade drivern grafiskt via system --> administration --> Windowsdrivrutiner för trådlösa nätverkskort. Installera nytt - klicka in dig rätt och välj din drivrutin. Jag valde Win98, men det lär inte vara någon skillnad mellan dessa, men skjut mig inte om så är fallet.
Om du nu har gjort rätt så skall a) den grafiska ndiswrappern meddela att kortet är närvarande och b) ditt nätverk synas uppe i högra hörnets nätverksverktyg.

Hela min svada hittar du här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 45#p209345
Skriv svar

Återgå till "Internet"