HARDY HERON är rena rama skrotet

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
obelix

HARDY HERON är rena rama skrotet

Inlägg av obelix »

Jag har två datorer. En bordsdator och en bärbar. Jag har funderat på att lämna Microsofts produkter sedan år 2005 åtminstone. Julen 2007 gjorde jag slag i saken och installerade Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon). På bordsadtorn. Det var en positiv upplevelse i det stora hela, om det nu i alla fall inte var fullständigt problemfritt. Min bärbara har jag skaffat efter det. Den hade Vista förinstallerad. Det åkte ut bums.

Härom dagen laddade jag ner Hardy Heron och brände den till CD. Jag provade först att starta bordsdatorn från CD:n. Ingenting märkvärdigt uppdagades. Sagt och gjort, jag uppgraderade efter det min bärbara över nätet. Och nu blev det märkligt.

1)Efter omstart så försvann det trådlösa nätverket.
2)DOSEMU slutade också att fungera.
3)Jag försökte installera det trådlösa nätverket manuellt. Lyckades inte.
4)Däremot så ledde mitt fumlande till att man numera inte kan stänga av det trådlösa nätverkskortet manuellt längre. Min bärbara har en avbrytare för det. Och den fungerade innan.
5)Försökte få DOSEMU att fungera på nytt genom att installera om det. Ledde ingen vart.
6)Raderade allt och installerade Hardy Heron från CD på den bärbara.
7)Efter omstarten så fungerade fortfarande inte det trådlösa nätverket, så jag kopplade i en kabel för att få något slags nätverksförbindelse. Gjorde sedan ett nytt försök att installera det trådlösa nätverket.
8) Nu visade det sig att Synaptic också betedde sig onormalt. Eller åtminstone annorlunda än i Gutsy Gibbon. När jag bad Synaptic söka fram installationen för DOSEMU, så fick jag till svar att något sådant inte fanns längre. (Hick!!)
9)Raderade hårdskivan igen och installerade Gutsy Gibbon tillbaka. Efter diverse fumlande fick jag det trådlösa nätverket att fungera igen. Och DOSEMU också.
10)Strömbrytaren för det trådlösa nätverkskortet fungerar emellertid inte längre.
11)Då jag skulle installera WINE, så lyckades det nog på något sätt, men den filhanterare jag brukar använda under WINE visar inte längre någon filstatistik såsom storleken på filen eller datum då filen är sparad. Endast filnamnen. Grr!! Jag skulle behöva WINE för lite annat också än enbart filhantering.
12)När jag skriver dessa rader har jag avinstallerat WINE helt och hållet. Men jag skulle som sagt behöva den.

Nu vet jag inte om jag skall våga släppa lös Hardy Heron på min bordsdator överhuvudtaget. Jag tror att jag aktar mig. Hardy Heron ser nu ut att vara en likadan skrothög som Windows Vista. Vilket är jättesynd. Jag hade stora förväntningar på Hardy Heron.

Obelix
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: HARDY HERON är rena rama skrotet

Inlägg av Osprey »

Jag provade att söka efter DOSEMU med Synaptic och den hittade det med en gång och Wine körde jag så sent som igår och den funkar helt klockrent. Det måste vara något som blev fel när du installerade...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

Har själv gått tillbaka till 7.10 efter att ha kört 8.04 några dagar. Vill inte kalla det för skrot, men flera saker fungerade inte som jag ville efter uppgraderingen. Varför lägger man in en betaversion av firefox i en skarp distribution t.ex? Plugins som Media player connectivity finns inte till Firefox 3. När jag lade in Firefox 2 så blev det ändå error när jag skulle lägga in den pluginen och i tvåan funkade inte heller Java. Sambanätverket fungerade inte heller till min bärbara dator.

Nä, Jag väntar nog med att uppgradera tills 8.04 fått mogna lite till.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Gurra72 skrev:Har själv gått tillbaka till 7.10 efter att ha kört 8.04 några dagar. Vill inte kalla det för skrot, men flera saker fungerade inte som jag ville efter uppgraderingen. Varför lägger man in en betaversion av firefox i en skarp distribution t.ex? Plugins som Media player connectivity finns inte till Firefox 3. När jag lade in Firefox 2 så blev det ändå error när jag skulle lägga in den pluginen och i tvåan funkade inte heller Java. Sambanätverket fungerade inte heller till min bärbara dator.

Nä, Jag väntar nog med att uppgradera tills 8.04 fått mogna lite till.
Därför att 3:an är skapare än 2:an.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:Därför att 3:an är skapare än 2:an.
Håller inte jag med om, det är alltför mycket som inte funkar i 3:an ännu, speciellt det med plugins.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Osprey skrev:
Håller inte jag med om, det är alltför mycket som inte funkar i 3:an ännu, speciellt det med plugins.
Det beror ju på att att alla som har sina tillägg inte hunnit uppdatera dom ännu. I övrigt fungerar allt bra, visst förekommer det buggar, men säg en mjukvara som är perfekt? 8)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Firefox är bara en applikation, om än viktig. Gick just själv tillbaka till tvåan. Bättre.

De större problemen för Hardy är dock grafiken, ljudet och tydligen det trådlösa. Man hade för stora förhoppningar och de har ännu inte uppfyllts.

En samvetsfråga till oss alla redan frälsta: "Kan vi gå till grannen och installera 8.04?"

Det tycker inte jag.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

webaake skrev:[...] En samvetsfråga till oss alla redan frälsta: "Kan vi gå till grannen och installera 8.04?"

Det tycker inte jag.
Jag har redan gjort det. ;D Han hade lite problem med att hans 7800 GT inte fick rätt upplösning. Man fick ställa in det manuellt.
Sid

Inlägg av Sid »

Att det är problem med grafik och trådlöst är i de flesta fall inte Ubuntus fel utan tillverkarnas.
nane
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av nane »

Jag är förbluffad-för allra första gången har jag fått en Linuxdist. att fungera...så läser jag här om hur kass den är! Jag fattar ingenting :o eller är det för att ni är "linuxproffs" och bara ser det som inte fungerar?
Fast å andra sidan har min bror windows2000 på sin dator(fast inte så länge till-snart HH 8.04)och den går mig på nerverna om jag jämför med XP...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:
Osprey skrev:
Det beror ju på att att alla som har sina tillägg inte hunnit uppdatera dom ännu. I övrigt fungerar allt bra, visst förekommer det buggar, men säg en mjukvara som är perfekt? 8)
Jo det vet jag väl, 3:an är säkert mycket bättre än 2:an _egentligen_ och att det att plugins inte funkar beror på att alla de som frivilligt och ideellt skriver dem inte har hunnit uppdatera dem, speciellt som FF 3.0 ännu inte egentligen är släppt. Det är bara det att för min del så har jag betydligt större utbyte av 2:an med plugins än 3:an utan, men självfallet byter jag när det funkar. Eller rättare sagt, jag har inte 3:an avinstallerad, men har 2:an som första alternativ, det bökiga är bara det att varje gång jag kört 3:an så får jag gå in i ~/.mozilla/firefox/ff-kod.profil och ta bort extensions.rdf för att få igång alla plugins nästa gång jag kör tvåan. Fast det är ju klart, om jag bara hade orkat (idats) så hade jag ju kunnat lägga en wrapper kring 3:an som fixade det... :)

För övrigt tycker jag som sagt var att 8.04 funkar alldeles utmärkt och jag skulle utan vidare kunna tänka mig att installera den hos alla grannar... :D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

nane skrev:Jag är förbluffad-för allra första gången har jag fått en Linuxdist. att fungera...så läser jag här om hur kass den är! Jag fattar ingenting :o eller är det för att ni är "linuxproffs" och bara ser det som inte fungerar?
Fast å andra sidan har min bror windows2000 på sin dator(fast inte så länge till-snart HH 8.04)och den går mig på nerverna om jag jämför med XP...
Det beror på vilken hårdvara man har. Här fungerar HH helt perfekt. Ubuntu har bara blivit bättre och bättre för varje ny version på min hårdvara, men jag har rätt gamla grejor.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Osprey skrev:... Det är bara det att för min del så har jag betydligt större utbyte av 2:an med plugins än 3:an utan, men självfallet byter jag när det funkar. ...
Det går att få ff3 att låte bli att kolla kompatibilitet på tilläggen.
skriv about:config i adressfälet.
lägg till Ny boolesk och ge den namnet extensions.checkCompatibility och ange värdet false.

Det är givetvis möjligt att tillägget ändå inte funkar efter ändringen eller att det blir instabilt, men det kan vara värt att prova.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Sid

Inlägg av Sid »

Priset för det mest korkade trådnamnet måste ju gå till den här tråden i alla fall.
beow

Inlägg av beow »

Tyckte även att Dapper Drake (6.06 LTS) var skakig när den kom ut, men den visade ju sig vara rock-solid efter några uppdateringar. Blir nog samma sak med denna, så det är bara att hålla ut lite. När är egentligen rätt tillfälle att releasa? Antag att de väntat i par månader för att testa/fixa ännu mer. Antagligen hade det även då blivit en anstormning av besvikna användare. Vill man verkligen köra stabilt får man göra avkall på funktionalitet. Se debians "etch" som är den stabila releasen, kör openoffice 2.04... Tycker nog Ubuntu's avvägning vad gäller release tidpunkt och innehåll är ganska bra.
Sid

Inlägg av Sid »

Det finns ingen medelväg. Antingen har man en fast releasecykel eller så släpper man det när det är "klart". Debian Stable är ett utmärkt val om man eftersträvar stabilitet. Den hade inte varit det om Debian hade haft en fast releasecykel.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

XP funkade bra redan när det släpptes, å andra sidan så var det inget nytt utan byggde på redan beprövad teknologi. Annat var det när MS släppte Vista. ;)

Nån som minns Win 95, snacka om krångel. Win 98 var inte heller så nytt utan byggde på föregående tillfixade Windows.

Det tycks vara problem varje gång det skall släppas något helt nytt.

Men nog kunde Canonical undvikit betan av Firefox III och väntat lite.
Sid

Inlägg av Sid »

DimensionX skrev:XP funkade bra redan när det släpptes, å andra sidan så var det inget nytt utan byggde på redan beprövad teknologi. Annat var det när MS släppte Vista. ;)

Nån som minns Win 95, snacka om krångel. Win 98 var inte heller så nytt utan byggde på föregående tillfixade Windows.

Nu är väl meningen med en LTS att det ska vara mindre nytt så den jämförelsen håller inte riktigt.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Sid skrev:
DimensionX skrev:XP funkade bra redan när det släpptes, å andra sidan så var det inget nytt utan byggde på redan beprövad teknologi. Annat var det när MS släppte Vista. ;)

Nu är väl meningen med en LTS att det ska vara mindre nytt så den jämförelsen håller inte riktigt.
Nej, det gör den inte. Inte på Firefox heller ärligt talat eftersom mycket av problemen ligger i pluggarna.

Det var bara ett sätt att förklara varför XP blev lite av en chock pga sin stabilitet direkt vid släppet.
Användarvisningsbild
Suave

Inlägg av Suave »

Jag är inte heller helt nöjd. FF3 BETA 5 & Opera 9.5 BETA 1 krashar jämt och ständigt för mig! Speciellt när man surfar på YouTube.com

För örvigt tycker jag att det är märkligt att jag inte längre kan överföra mp3 filer mellan min mobiltelefon (w660i) och dator (Ubuntu 8.04) via USB sladden.

Detta fungerade felfritt under Ubuntu 7.10.

Jag kommer att så småningom att bli tvungen att satsa på dual boot då detta är ohållbart. Ubuntu får tyvärr bli något av en hobby, det är enligt min mening inget för att ha som förstaval av operativ system.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"