Logga användaren (SSH)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Logga användaren (SSH)

Inlägg av Louie »

Hejsan, jag har en server ståendes och har nyligen släppt in lite personer jag inte riktigt känner att jag litar på till 100% och har gjort lite säkerhetsåtgärder i form av rättigheter.
Ett bra verktyg vore om det fanns någonting som loggade vilka kommandon användaren använde sig av. Ungefär som bash_history fast någonting som användaren inte kan gå in själv och redigera.

MVH
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Logga användaren (SSH)

Inlägg av ebbot »

Det enda jag kommer ihåg så här på rak arm är tty snoop. Jag har för mig att jag använde det för att logga användare.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

ebbot skrev:Det enda jag kommer ihåg så här på rak arm är tty snoop. Jag har för mig att jag använde det för att logga användare.
Hm, det där krävde en hel del jobb för SSH... Måste väl finnas något enklare sätt!?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Man kan ju skriva ett cron-skript som kopierar .bash_history varje minut men det är lite omständigt. Dessutom är det ju bara att radera .bash_history och göra "ln -s /dev/null .bash_history" så har man kringgått detta... Dock kan man ju se en symlänk om man är administratör.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"