Tjena, E ny me linux.
Har lyckats instalera två program som inte finns me i synaptic. LimeWire och picasa.
Men LimeWire fungerade inte. Trycker jag på ikonen i programmenyn så händer det inget.
Nån som vet vad det kan vara för fel?
Men sen till det viktiga.
Har lyckats glömt hur jag gjorde. Hittade på en sida där det stod vilket komando man skulle använda. apt-get nånting.
Men nu kommer jag inte ihåg och kan inte av någon konstig anledning hitta den där sidan igen.
Finns det inte nått enklare sett att insatalera ett program. Det är ju ganska lätt att göra det i windows. Finns det inte nått program liknande installsheeld?
apt-get hur var det nu? kommer inte ihåg
-
den här sidan e grym : http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/
slår man bara på alla förråden (repositories) finns nog de flesta program man kan behöva där, lätt åtkomliga från "apt-get install xxx" (där xxx är namnet på programmet...)
slår man bara på alla förråden (repositories) finns nog de flesta program man kan behöva där, lätt åtkomliga från "apt-get install xxx" (där xxx är namnet på programmet...)
ubuntu user #10385.
jansson: du kan installera allt som finns i de repositorys du "prenumererar på" via synaptics (Gnome) eller adept (KDE).
dessa program är grafiska gränssnitt mot aptitude, som du också kan använda om du vill för att installera från terminal.
I Gnome hittar du Synaptics under System->Administration->Pekethanteraren Synaptics
sudo aptitude update (detta kommando uppdaterar dina repositorys och laddar hem lista på den senaste programvaran)
sudo aptitude upgrade (detta uppgraderar dina program)
sudo aptitude dist-upgrade (detta uppgraderar kärnan om det finns en uppdatering på den)
sudo aptitude autoclean (detta rensar bort mellanlagrade deb-filer)
dessa program är grafiska gränssnitt mot aptitude, som du också kan använda om du vill för att installera från terminal.
I Gnome hittar du Synaptics under System->Administration->Pekethanteraren Synaptics
sudo aptitude update (detta kommando uppdaterar dina repositorys och laddar hem lista på den senaste programvaran)
sudo aptitude upgrade (detta uppgraderar dina program)
sudo aptitude dist-upgrade (detta uppgraderar kärnan om det finns en uppdatering på den)
sudo aptitude autoclean (detta rensar bort mellanlagrade deb-filer)
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ja, att man kan använda synaptics vet jag. (även om jag inte kunde de där komanona).
Men om man vill instalera ett program man laddat ned från en hemsida (eller liknande). T.ex så har jag laddat ned dc++java. Men jag fick hem en .jar fil som jag inte vet vad jag ska göra med. Den där guiden som dysfunctional länkat till värkar ju bra, men jag hittade inget om .jar filer.
Men om man vill instalera ett program man laddat ned från en hemsida (eller liknande). T.ex så har jag laddat ned dc++java. Men jag fick hem en .jar fil som jag inte vet vad jag ska göra med. Den där guiden som dysfunctional länkat till värkar ju bra, men jag hittade inget om .jar filer.