Föra över inställningar och program mellan två datorer

sunken

Föra över inställningar och program mellan två datorer

Inlägg av sunken »

Hej, har nu provat min ena laptop med Ubuntu och är väldigt nöjd med den. Nu ska jag göra installation av ubuntu på en nyare dator men jag vill få med mig filer, inställningar och program från den äldre. Hur gör man det enklast?

Mvh
sunken
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Föra över inställningar och program mellan två datorer

Inlägg av Hund »

Enklast är nog att kopiera alla dolda mappar och filer i din hemmapp. Starta en Live-CD på den andra datorn och klistra in allt i hemmappen i den datorn.

Det finns en massa backup program men eftersom jag aldrig använt något själv har jag dålig koll på hur dessa fungerar och vilka som är bra och enkel att använda.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
sunken

Inlägg av sunken »

Hund skrev:Enklast är nog att kopiera alla dolda mappar och filer i din hemmapp. Starta en Live-CD på den andra datorn och klistra in allt i hemmappen i den datorn.

Det finns en massa backup program men eftersom jag aldrig använt något själv har jag dålig koll på hur dessa fungerar och vilka som är bra och enkel att använda.
ok, men då kommer inte alla programmen med va?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

sunken skrev:
Hund skrev:Enklast är nog att kopiera alla dolda mappar och filer i din hemmapp. Starta en Live-CD på den andra datorn och klistra in allt i hemmappen i den datorn.

ok, men då kommer inte alla programmen med va?
Tar du hela mappen så kommer allt med. Ändra så att du visar dolda filer så syns det tydligare hur det funkar. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Nej, inga program föjer med, men däremot inställningar till alla program som är installerade på datorn du kopierar ifrån. Tex så borde du få samma bokmärken och inställingar i Firefox. Man skulle kunna gå igenom och ta bort det som man enkelt ser är onödigt, dolda mappar har namn som börjar med punkt, i tex .vlc så finns personliga inställingar för vlc och den mappen kan man lugnt ta bort. Men en del inställningar lagras tillsammans med andra inställnigar och då kan det vara knepigare. Eller så kopierar man bara de mappar man vill ha.
sunken

Inlägg av sunken »

Cadryc skrev:Nej, inga program föjer med, men däremot inställningar till alla program som är installerade på datorn du kopierar ifrån. Tex så borde du få samma bokmärken och inställingar i Firefox. Man skulle kunna gå igenom och ta bort det som man enkelt ser är onödigt, dolda mappar har namn som börjar med punkt, i tex .vlc så finns personliga inställingar för vlc och den mappen kan man lugnt ta bort. Men en del inställningar lagras tillsammans med andra inställnigar och då kan det vara knepigare. Eller så kopierar man bara de mappar man vill ha.
ok, trist att det inte finns ett enkelt sätt att föra över applikationer etc..
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Med Flyback kan du ta en komplett backup på Ubuntu.

http://code.google.com/p/flyback/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
sunken

Inlägg av sunken »

Hund skrev:Med Flyback kan du ta en komplett backup på Ubuntu.

http://code.google.com/p/flyback/
ok, får kolla upp det. Tackar
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"