Problem med installationen.
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Problem med installationen.
Hejsan !
Tänkte lägga in Ubuntu 8.04 på min dator på en av mina 5 hårddiskar. Jag har både windows xp och vista på en annan hårddisk som jag patinoerat upp. Men Ubuntu 8.04 tänkte jag ha på en egen disk. Kommer in i installations programmet väljer vilken hårddisk jag vill att ubuntu skall installeras på och allt installeras och så skall man starta om datorn datorn bootar upp från hårddisken där windows xp och vista ligger på. Men om jag inte miss minner mig så skall ubuntu systemet komma fram i den menyn nu med eller?
Men det gör det inte. Okej tänkte ändrar boot upp hårddisken till den hårddisken där jag installerade ubuntu, men ubuntu startar inte då heller blinkar bara ett understräck uppe i vänstra hörnet av skärmen vad är felet eller har jag gjort något fel?
Mvh Force
Tänkte lägga in Ubuntu 8.04 på min dator på en av mina 5 hårddiskar. Jag har både windows xp och vista på en annan hårddisk som jag patinoerat upp. Men Ubuntu 8.04 tänkte jag ha på en egen disk. Kommer in i installations programmet väljer vilken hårddisk jag vill att ubuntu skall installeras på och allt installeras och så skall man starta om datorn datorn bootar upp från hårddisken där windows xp och vista ligger på. Men om jag inte miss minner mig så skall ubuntu systemet komma fram i den menyn nu med eller?
Men det gör det inte. Okej tänkte ändrar boot upp hårddisken till den hårddisken där jag installerade ubuntu, men ubuntu startar inte då heller blinkar bara ett understräck uppe i vänstra hörnet av skärmen vad är felet eller har jag gjort något fel?
Mvh Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
- Forcevision
- Kontakt:
Re: Problem med installationen.
VA ?
Ingen som har vet vad detta kan vara för fel?
Har nu provat att installera ubuntu 4 gånger men samma problem hela tiden !

Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Har själv enorma problem. Jag har 2 IDE-diskar samt 2 SCSI-diskar. Ubuntu 8.04 verkar inte veta vad som är vilket av diskarna när den ska lägga in starthanteraren. Testade med att installera Gutsy Gibbon 7.10 och det gick utan problem där 8.04 sket sig fullständigt. Misstänker att det finns ett antal fel i denna utgåva och att den bara är att slänga på soptippen. Går om och gör rätt skulle jag vilja säga till dom som gjort den.Forcevision skrev:VA ?
Kör jag installera i Gutsy Gibbon så visar den diskarna så som dom är och ligger i datorn. I 8.04 så visas alla som SCSI och på fel ställen.
Har du kontrollerat så inte GRUB blev installerat på en annan hårddisk?
Har man många hårddiskar finns möjligheten att GRUB hamnar på fel hårddisk, enklast är att bara ha hårddisken som man vill ha Ubuntu på och sedan när installtionen är klar uppdatera GRUB så resterande OS kommer med.
Du skulle kunna lägga in GRUB på nytt: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 3965&start
quinnie: Det är synd att du tycker Hardy är en kalkon när ditt problem med all säkerhet ligger i GRUB som inte har med Ubuntu att göra.
Har man många hårddiskar finns möjligheten att GRUB hamnar på fel hårddisk, enklast är att bara ha hårddisken som man vill ha Ubuntu på och sedan när installtionen är klar uppdatera GRUB så resterande OS kommer med.
Du skulle kunna lägga in GRUB på nytt: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 3965&start
quinnie: Det är synd att du tycker Hardy är en kalkon när ditt problem med all säkerhet ligger i GRUB som inte har med Ubuntu att göra.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag testade med det där och det funkade inte. Provade då denna variant.Hund skrev:Har du kontrollerat så inte GRUB blev installerat på en annan hårddisk?
1. sudo grub
2. find /boot/grub/stage1 (Grub hittades på hd 3.0)
3. root (hd3)
4. setup (hd0)
5. quit
Allt gick som det skulle. Men inte fanns det någon grub på hd0 sedan. Fast den påstod det. Då installerade jag Gutsy Gibbon 7.10 på samma sätt och det fungerar. Nu saknas bara massor av uppdateringar, men det går så segt på nätet så det får vänta. 8.04 verkar ha bättre drivrutiner för mitt trådlösa nätverkskort. Men en uppdatering kommer ta evigheter. Så förr eller senare hoppas jag 8.04 kommer in iäven i min dator

- Forcevision
- Kontakt:
Hmmm är rätt så ny på detta med linux så vad är GRUB ?
Sedan skall jag bara koppla bort alla mina andra diskar i datorn och när jag installerat klart ubuntu koppla på alla diskar igen och då är ubuntu med i menyn där mina windows versioner står med ?
Sedan skall jag bara koppla bort alla mina andra diskar i datorn och när jag installerat klart ubuntu koppla på alla diskar igen och då är ubuntu med i menyn där mina windows versioner står med ?
GRUB är själva starthanteraren, den som ser till att du kan välja vilket OS du vill starta.Forcevision skrev:Hmmm är rätt så ny på detta med linux så vad är GRUB ?
När du installerar GRUB lägger GRUB till Ubuntu först i sin konfigurationsfil, sedan lägger den till Windows under.
- Forcevision
- Kontakt:
Okej.
Men finns det någon som har förslag till vad jag skall göra ?
Kanske lägga in ubuntu 7.10 och se om det fungerar med grub i den och sedan uppgradera till 8.04 ?

Kanske lägga in ubuntu 7.10 och se om det fungerar med grub i den och sedan uppgradera till 8.04 ?
Finns det något alternativ till Grub i Ubuntu?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- Forcevision
- Kontakt:
Okej.

LILO. Men då lär man bl.a uppdatera den själv varje gång man uppdaterar kärnan. LILO är ganska ute och inte direkt nybörjarvänlig.webaake skrev:Finns det något alternativ till Grub i Ubuntu?