Frågetråd: Senaste proprietära drivrutinen från NVID[LÖST]

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Bowie65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Frågetråd: Senaste proprietära drivrutinen från NVID[LÖST]

Inlägg av Bowie65 »

Hej.
Har Unbuntu 7,04
Installerade ENVY utan problem och kört med den innan med automatisk Nvidia drivare dock så fungerar inte Tv-out.

Efter att ha testat 7,10 (wlan och ipv6 strul) så gick jag tillbaka till 7,04.
installerade Envy och körde manuell inställning av Nvidia och tog den senaste. dvs. 100....
Allt gick som vanligt men efter ombootning så gick det fel.
Root fel? och text baserade felmeddelande och Unbuntu startar ej mer. Låset sig.

Hur kommer jag in till rooten och ni som är gurus på detta har kanske ett bra kommando att skriva in så att jag kan komma tillbaka till ruta ett utan att behöva ominstallera allt.
Alltså avinstallera Nvidia drivaren och envy.

Tacksam för all hjälp till en gamling men ny i Unbuntu.
Senast redigerad av 1 Bowie65, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Senaste proprietära drivrutinen från NVIDIA: 100.14.23

Inlägg av Hund »

Bowie65 skrev: Hej.
Har Unbuntu 7,04
Installerade ENVY utan problem och kört med den innan med automatisk Nvidia drivare dock så fungerar inte Tv-out.

Efter att ha testat 7,10 (wlan och ipv6 strul) så gick jag tillbaka till 7,04.
installerade Envy och körde manuell inställning av Nvidia och tog den senaste. dvs. 100....
Allt gick som vanligt men efter ombootning så gick det fel.
Root fel? och text baserade felmeddelande och Unbuntu startar ej mer. Låset sig.

Hur kommer jag in till rooten och ni som är gurus på detta har kanske ett bra kommando att skriva in så att jag kan komma tillbaka till ruta ett utan att behöva ominstallera allt.
Alltså avinstallera Nvidia drivaren och envy.

Tacksam för all hjälp till en gamling men ny i Unbuntu.
Du har ingen grafisk miljö längre? Du kan konfiguera om X, logga in i den textbaserade miljön och skriv: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Följ dom enkla anvisningarna, fast välj Vesa som drivrutiner för ditt grafikkort. När du fått igång de grafiska kan du ordna med dom riktiga drivrutinerna senare.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
webaake

Re: Senaste proprietära drivrutinen från NVIDIA: 173.08 (BETA)

Inlägg av webaake »

Jag lyckades installera senaste beta 173.x men kan ännu inte ändra upplösning, vare sig i nvidia-settings, skärmar och grafik eller direkt i xorg.conf. xorg.conf skrivs tydligen över vid omstart.

Jag har först testat envyng givetvis, kunde inte heller med de drivrutinerna få ordning på upplösningen.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Har nu ytterligare testat med 173.x (beta) och den laddas som sagt - compiz går fint i avancerat läge.

HAr också editerat xorg.conf och lagt in delar av min gamla fungerande från Feisty - OCH ta mig tusan så kunde jag i den nya "Skärmar och grafik" ställa in och köra precis den upplösning jag vill ha (1280x768) !!!!!!

En liten stund alltså, tills jag testade att starta om. Trots att jag har en backup på den tillfälligt fungerande xorg.conf som jag kopierar tillbaka så kommer inte de rätta alternativen upp i "Skärmar och grafik" igen.

Där visas ibland olika upplösningsalternativ, oberoende av vad det står i xorg.conf.

Hur är det tänkt att nya xorg-servern, Skärmar och grafik samt nya Nvidia drivrutiner skall fungera ihop egentligen??

Det oroar mig att man tydligen vill införa en total automatik vid konfigureringen av xorg.conf - s k 'användarvänlighet'. Men det verkar som man skjutit sig själv i foten.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Tips: Lås den här tråden och låt diskussionen ske i en annan tråd. Att ha flersidiga diskussioner i klistrade trådar tar bara fokus från det som den klistrades för. Hänvisa istället till en annan tråd som gäller för diskussion, i den klistrade tråden. :)
ElEmAl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Frågetråd: Senaste proprietära drivrutinen från NVIDIA

Inlägg av ElEmAl »

Om "Senaste proprietära drivrutinen från NVIDIA: 177.68 (BETA)":
Underbar mini-HOWTO!
Räddade mig när jag var bara ett steg från att gå över till OpenSuSe.
varken EnvyNG eller new har drivers för gtx260, och tyvärr verkar Alberto "Envy" vad jag förstår alltför upptagen med Intrepid, och det har beslutats att det inte ska göras några backports till hardy för 177. Ovanligt korkat om det stämmer.

Men jättetack för howton. Funkar alldeles utmärkt med hardy och gtx260. Compiz; allt funkar.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Bra att veta att det fungerade för dig som kör Hardy! En sak som är bra att komma ihåg: om det kommer en uppdatering av kärnan (och några andra paket) så måste du installera drivrutinen igen, d.v.s. köra allt från sudo /etc/init.d/gdm stop och framåt igen.

Jag är inte helt säker på hur det är med linux-headers, kanske borde jag ersätta linux-headers-`uname -r` med linux-headers-generic för att man garanterat skall få med dem, men jag tror att de också uppdateras automatiskt när kärnan uppdateras. Men det kan vara bra att tänka på om de saknas för någon någon gång!
Oskar_

Inlägg av Oskar_ »

Nu har jag kämpat med detta flera gånger! Varje gång jag ens tittar på någonting som har med NVIDIA att gör får jag upp "Ingen signal" på skärmen. Jag hade 177.68 installerat förut, och det gick minsann inte smärtfritt att installera dessa. Efter en dag av försök fick jag det slutligen att fungera, ingen aning om hur men det funkade. Detta var precis efter jag hade installerat Ubuntu för första gången. Nu så här 2 månader efter ville jag fixa med TV-out, och det sket sig så fort jag försökte fixa det i nvidia-settings. Nu är jag tillbaka på samma ruta som för 2 månader sen, ingen signal. Så jag följde den lilla HowTO-guiden, med 177.70, men det gjorde ingen skillnad. Har redan en tråd om detta http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=31567, men tänkte få lite fler uppmärksammade. ;)
ElEmAl

Inlägg av ElEmAl »

177-drivers ska man nog inte köra med ifall man inte måste. Jag har ett GTX260 grafikkort, och det stöds inte i tidigare driverserier, så jag måste installera om manuellt med 177.
Med äldre grafikkort är det bäst att köra de drivers som ubuntu har i sina repos, så blir det inget strul med uppdateringar.
Förstår jag din tråd rätt har du ett 7600 gt och borde köra nvidia-glx-new från repos. Kunde vara idé att göra en ominstallation, välja proprietära drivers och sen köra nvidia-settings och där försöka få igång TV-out. Precis som du gjorde ibörjan - men om jag kollade rätt hade du ett 5200-kort då, och kanske valde en resolution på 42-tummarn som kortet helt enkelt inte klarade av och därför blev det svart.
Jag kör repo-drivers på mina andra ubuntu-lådor - på 8800gts, 6600gt o 5600, och där funkar de utan problem.
Så mitt råd är håll det enkelt, börja från början med nvidia-glx-new, nvidia-settings och försök flera ggr, så får du nog twinview o TV-out att funka. Får du det att funka, låt nvidia-settings generera en xorg.conf o klipp-klistra in i din xorg.conf.
Användarvisningsbild
flierman
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av flierman »

nån som testat 177-drivisar på ett 8600M GT?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jadå :) Jag har kört alla drivrutiner som dyker upp här på ett 8600M GT, 512MB eftersom jag sitter på en Zepto 6224W, vilket det verkar som att du också gör? (Eller en 6324W, som ju är samma).
Användarvisningsbild
flierman
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av flierman »

Har en 3415W och testade precis att ta hem 177 som fungerar prima. Problemen med min Cairo-dock kvarstår ändå...trodde drivisarna skulle fixa det men icke..
Användarvisningsbild
petroleum
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Frågetråd: Senaste proprietära drivrutinen från NVID[LÖST]

Inlägg av petroleum »

Inget om Senaste drivisen Version: 185.18.14 ?

Är det manuell install som gäller på en fresh ubuntu 9.04 install .. eller är det den ubuntu tar hem via menyn
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Senaste nvidia drivisarna finns som paket på min repo för den som vill lägga till dem så för Ubuntu 9.04 (jaunty).

Följ länken i min signatur för mer info och hur man lägger till den.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
petroleum
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av petroleum »

ok.. najs.. ska bokmärka den sidan, tack

OT: Jag bott på tunabackar när jag var liten ( lääääänge sedan )
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

petroleum skrev:Utanför ämnet: Jag bott på tunabackar när jag var liten ( lääääänge sedan )
Ja då hittar du kanske lite i Uppsala då även om man kanske ska tala lite tyst om just Tunabackar om man ska skryta om bostadsområden i Uppsala... Fast det kunde ju vara värre.... 8)
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Skriv svar

Återgå till "Bild"