För att klargöra några saker och jag kommer att svamla var så säker

:
Ubuntu Sverige har existerat en kort tid. Man kan tänka sig att denna tid är lång inom internet och övrig IT men på internet kan det ta en evighet att bli “upptäckt" . Ubuntu Sverige startades som de flesta andra av liknande företelser av idealister varav de flesta har lämnat det synliga och även definitiva deltagandet i forumet. Det hör till sakens natur, lika mycket som att i början man tar de bästa för tillfället (och det “för tillfället" bevarar sin aktualitet för all framtid) som ska vara med och påverka handbegripligen i Ubuntu Sveriges forum dvs. oss moderatorer. Det krävs inte hos oss att man har erfarenhet om moderering, själva tekniken om hur ett forum sköts eller kunskap om själva tekniken som i detta fall är operativsystemet Ubuntu utan att man kan ses som en aktiv medlem inom den idén forumet står för. Jag hoppas att alla forum delar den åsikten. Vad Ubuntu står för hoppas jag att alla vet annars står det på vår första sida.
Vi alla ser att forumet växer och det växer exponentiellt för närvarande, vilket betyder accelererande och där är vi i i krönet av en sving uppåt. Det betyder i praktiken att utmaningar för moderatorer ökar likadant. Vi har precis fått nya Riktlinjer i forumet som än så länge kallas för Regler i den oranga titelraden ovanför. Vi håller också på att byta forum(maskinen?) och förmodligen då kommer vi att se Riktlinjer med sitt eget namn. Och ja, nu ska ni bara hålla med om att riktlinjer låter bättre än regler. De är ändå lika kraftfulla. I diskussion angående dessa riktlinjer kom vi överens om att behålla bestämmanderätten hos en moderator för forumavdelningen tills den ständigt pågående utvecklingen ser till att nya sätt att moderera behövs. Det nya sättet är öppet för oss alla som är medlemmar i forumet, välkommen till mötet Lör 4/11 kl 18.00 på IRC.
Ett specifik fall angående ordet “missfoster" : jag själv accepterade ordet men efter att ha läst moderatorns argumentation varför han tycker att ordet passar inte till forumet och med tanke på att vad Ubuntu egentligen betyder: “Ubuntu – mänskligt för alla" är jag beredd att stödja hans åsikt i det fallet. Hittills har åsikter inom moderering varit många och jag lärt mig att många av dem är rätt. Den gamla sanningen dyker dock upp allt oftare att “hur jag än vänder mig så har jag arschlet bak" . Jag förstod faktiskt att det finns människor som kan ta illa upp av det ordet. Ordet “negerbollar" är tydligen inte uppskattat i landet, varför ska “missfoster" vara tillåtet? Bara för att den finns på internet? Det tycker inte jag, internet är inte mer än vad vi är, vad vi gör den till.
Sett på lite längre perspektiv: Ubuntus huvudsakliga mål är att ge “tredje världen" en möjlighet till ett mer ekonomisk alternativ till Microsoft. Linuxbaserade operativsystem är populära inom “tredje världen" , Asien etc. ingen mer nämnd men ingen fingerpekad heller. Hur ser det ut om tio år? Hur ser det ut om tjugo år? Jag tror att omvärldens datorkunskap kör över den “västerländska civilisationen" . När jag var ung skulle jag ha ropat hurra för detta men idag, med barn känner jag ansvar lite närmare min egen navel. Historien har visat att världen mår inte bra av att få bågen tippat åt andra hållet. Det är bättre att söka jämvikt precis som i fysikens värld (eller var det kemin, med dessa gaser?) Linuxbaserade operativsystem och OpenSource-friheten kommer att ta över världen, förhoppningsvis. Förhoppningsvis kommer vi att behålla motvikten, konkurrensen, annars sluta Linux att utvecklas.
Idag igen: Vi, dagens moderatorer, strävar efter att behålla den “goda andan" och attityden i Ubuntu Sveriges forum och vart vi landar med “vår" projekt beror helt på oss, medlemmar. Ja, alla vi som är medlemmar i Ubuntu Sverige. Hur det kommer att sluta beror på oss, medlemmar dvs. alla som får posta på forumet

Varje dag kommer det nya användare, de flesta Windows-användare som har olika åsikter om Linux och Ubuntu. De flesta kan vi konvertera men vi kan inte censurera dem, hur ska vi göra? Ta del i mötet i morgon, se Meddelande nedanför den oranga titelraden. Läs också de tidigare protokollen i wikin.
Slutligen: kritik välkomnas alltid. Med hjälp av JA-sägare utvecklas ingenting.