Eftersom jag inte kommer åt min xp installation vill jag ta bort starthanteraren grub .
Tydligen blev det något fel när jag installerade om ubuntu efter att ha mixtrat lite för mycket med grafikinställningarna valde jag att installera om ubuntu.
Installationen gick bra men tydligen hamnade grub på en annan disk och därför får jag error 12 eller 22 när jag försöker logga in på xp
HDD1 sata2 xp installation med systempartion/programpartion/temp partion
HDD2 sata2 xp med dokumentpartion/zwap partion
HDD3 IDE sata/slave med ntfs Media partion/EXT3 systemfil ubuntu/swap partion ubuntu
Det verkar som grub skrevs på HDD3 eftersom jag måste sätta denna disk som 1 i bootordningen för att komma in på ubuntu.
Och därför hittas inte xps systemfil eftersom den ligger på en annan HDD tror jag.
Någon som vet en enkel lösning att komma åt min xp installation
EDIT efter den första ubuntu installationen gick det att gå in på xp installationen
Ta bort grub
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ta bort grub
Senast redigerad av 2 mrfab, redigerad totalt 29 gång.
Re: Ta bort grub
vet inte om det riktigt är detta du söker men:
Du kan ju gå in i Bios och byta ut startdisken till den du har Windows på det borde funka.
Du kan ju gå in i Bios och byta ut startdisken till den du har Windows på det borde funka.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det verkar som grub skrevs här efter den första ubuntu installationen för det som händer är att grubmenyen kommer upp här men jag kommer varken in på xp eller ubuntuRicchiH skrev:vet inte om det riktigt är detta du söker men:
Lite sent svar men,
Du skulle kunna installera om GRUB på rätt hårddisk: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilo#p25154
Du skulle kunna installera om GRUB på rätt hårddisk: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilo#p25154
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!